Een vriend van mij kan zijn ex nietloslaten. Hoe kan ik helpen.

Een vriend van mij is 3jaar terug gescheiden van zijn vrouw, omdat het niet goed meer ging. En hij kreeg een relatie met zijn buurvrouw. En ging samenwonen. Ze zijn nu uit elkaar maar hij kan haar niet loslaten. Ze hebben samen nog een hond waardoor ze vaak contact hebben. En zij vraagt nog vaak of hij langskomt. Hij doet alles wat ze vraagt. Hij begrijp niet dat hij aan het lijntje word gehouden. Ikzelf probeer veel met hem te doen zodat die afleiding heeft. Maar er is geen vooruitgang. Hoe kan ik hem helpen met het los laten van zijn ex?

Alvast bedankt

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij heeft nog veel contact met zijn ex-vrou ivm een zoontje. Hij moet zijn "buurvrouw" loslaten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al beiden het willen (buurvour+vriend) waarom zou je er dan tussen gaan zitten?
Of wil jij niet dat vriend contact heeft met de buurvrouw?
Amadea
10 jaar geleden
Is deze vraag wellicht door de vader of de moeder van zwinkeltjuh gesteld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En jou payoff in dit probleem zou zijn???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom denkt u dat? Amadea? En hij kan haar niet loslaten. En zit daarom in een grote dip. Hoe kan ik hem daarin helpen?
Amadea
10 jaar geleden
Omdat in jouw profiel staat dat je 18 jaar bent. Dus is er een groot leeftijdsverschil tussen jou en de vriend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij staat op het punt depressief te worden. Zijn ex-vrouw kreeg alles met de scheiding. Zijn geld huis auto. Hij heeft een zoontje verloren. Het gaat niet goed met hem en ik wil hem helpen. Daar zijn eenmaal vrienden om!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea. Ja dat klopt hij is ouder
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij kan hulp zoeken bij zijn huisarts, jij kan niets anders doen dan naar hem luisteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@zwinkeltjuh Ik geef je een + voor jouw vraag omdat ze 'dwingt' tot nadenken over onszelf en onze eigen situaties. Ik hoop van harte dat ook jij vanwege deze situatie héél véél kan/wil leren over loslaten en vertrouwen in de natuurlijke vermogens van de anderen om hun eigen situaties naar hun best vermogen op te lossen.
Ik hoop dat je snel leert (sneller dan ik ooit - hahaha) dat er gewoon oprecht Liefdevol zijn volstaat om anderen optimaal te steunen. Bedankt om ons een kijkje in jouw ervaringswereld te gunnen!
Je hebt gedaan wat je 'moest' doen volgens jouw deel van het Ko(s)misch Script en nu is het aan ons om daar op eigen wijze ons profijt uit te halen. Ik wens jou een grandioze ontdekkingstocht toe waarin je heel veel levensvreugde mag ervaren en heel veel vreugde mag brengen, het is jou heel oprecht gegund! Heel veel Liefs en fijne dag nog!

Antwoorden (3)

Hij zal eerst bij zichzelf moeten beginnen. Moeten is niet helemaal het juiste woord. Maar de wil bedoel ik:-)
Als hij zichzelf ontwikkelt en ik kaart kan brengen wie hij werkelijk is dan groeit hij geestelijk. Hiervoor zul je nieuwe doelen kunnen opstellen. Iets waar hij voldoening en zelfvertrouwen uit haalt. In een later stadium kan hij zijn relatie beter verwoorden en relativeren. De emoties zijn nu nog te scherp. Succes en lief dat je hem steunt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jezelf in kaart kunnen brengen is inderdaad een basisvoorwaarde om jezelf te begrijpen en jezelf bij te sturen op een wijze die je als lonend ervaart. Zonder meer een + voor jouw antwoord. Liefs en fijne dag nog!
In de eerste plaats zal hij moeten verhuizen en een overeenkomst treffen voor de hond. Ofwel zij ofwel hij moet de hond houden. Daarna moet hij in contact zien te komen met een nieuwe vrouw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door er gewoon te zijn als luisterend oor ben jij al op je best voor jouw vriend.
Vaak verwachten anderen geen antwoord of oplossing van ons en volstaat het om gewoon naar hun verhaal te luisteren.

Ik vind het een aanrader voor Jou om deze situatie zelf los te laten en jezelf in dit deel van het verhaal bewuster als een toeschouwer op te stellen.
Want...
mij lijkt het dat jouw vriend en het bazinnetje van zijn hond nog helemaal niet rond zijn met elkaar.
Ze kunnen niet all-the-way met elkaar en ze kunnen niet helemaal zonder elkaar.
Laat hen de tijd en de ruimte om met zichzelf en de situatie in het reine te komen.

Elk woord dat jij uitspreekt ten vermeende voor- of ten vermeende nadele van de ander kan en zal op een dag tegen jou gebruikt worden als jouw vriend dit alles op gevoels- en emotioneel vlak nog geen comfortabele plaats kan geven.

Ik zou dat ook op deze wijze duidelijk maken aan jouw vriend.
Dat jij er best wil zijn voor hem "als luisterend oor" maar dat jij je verder als onpartijdige toeschouwer van hun schouwspel wenst op te stellen.

Door dat te doen activeer je bij hem het soort sensor (de spreekwoordelijke klik) die hem ertoe aanzet om ook zijn eigen situatie eens vanuit een ander standpunt te aanschouwen.

Aan jou de keuze om mee te verzuipen in hun knipperlichtaffaire dan wel deze situatie zelf los te laten en jouw vriend te tonen hoe jij jezelf in staat stelt om Gelukkig & Tevreden te zijn met hetgeen zich dagelijks aandient.

Wij hoeven anderen hun ogenschijnlijke problemen helemaal niet op te lossen, eender welke ongewenste situatie lost zichzelf op van zodra de toeschouwer ervan in Liefdevolle sfeer aan de conflicten in zichzelf werkt en hierdoor vrede leert hebben met wat er zich bij anderen afspeelt want... anderen zijn altijd de weerspiegeling en/of de vertolking van hetgeen zich in één of andere vorm binnen in onszelf afspeelt.

Bedankt om mij in herinnering te brengen hoe de natuur eender welke chaos of ogenschijnlijke fouten automatisch ordent of oplost wanneer ik mezelf consequent hou aan het "Bewust Glimlachend Observeren" en het "Bewust Liefdevol Observeren"

Een absolute aanrader om dat ook eens uit te testen ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me