Een vriendin van mij verzint heel veel verhalen om aandacht te krijgen denk ik, wat kan ik doen?

Een vriendin van mij verzint heel veel alleen heb ik niks om dat te bewijzen.. Maar ik merk het aan de manier van vertellen en hoe ze zichzelf soms vastpraat of haar andere leugens vergeet.. En dat doet ze elke keer als het even niet om haar draait! Ik durf het zelf niet om haar daar mee te confronteren.. Iemand tips??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (5)

Je zou jezelf af kunnen vragen of dit gedrag zo veel irritatie bij jouw oproept en of het dus nog wel leuk is om vriendin met haar te zijn.
Wat zijn haar goede kanten? Wegen deze op tegen haar onzekerheid en leugens?
Zou het een opluchting zijn om de vriendschap te eindigen? Zo ja, dan kan je wellicht toch met een andere 'set off mind' met haar omgaan. Want wat heb je dan nog te verliezen...? Wees maar eens een keer bot en zeg wat je denkt. Lucht op en wie weet lost het iets op en zet je haar op een ander spoor.
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou beginnen met oppassen. Als mensen zó graag aandacht willen, kunnen ze je helemaal leegzuigen, zelfs als het om negatieve aandacht gaat. Op het moment dat jij over dit onderwerp begint, bestaat de kans dat zij dat vastgrijpt als een mogelijkheid om nog meer aandacht op zich te vestigen. Misschien in de vorm van heftige ontkenningen en ruzies, en daar schiet je dan weinig mee op.

Ik herken het probleem wel. Wat ik ten slotte geleerd heb, is dat er maar één manier is om hier als niet-hulpverlener mee om te gaan: alle wilde verhalen negeren. Je kunt natuurlijk wel luisteren (je hoeft niet bot te worden), maar als je je niet laat meeslepen in de emotionele lading van het verhaal (dus geen medelijden, verbazing of bewondering toont) gaat de lol er voor haar al snel vanaf. Dan kunnen er twee dingen gebeuren: zij laat jou vallen als vriendin, of ze blijft wel jouw vriendin, maar dan zonder de wilde verhalen.

Ik zou zeggen: een win-win situatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goede vriendin is te vertrouwen, een vriendschap hoort gebaseerd te zijn op vertrouwen en eerlijkheid, in ieder geval ten opzichte van elkaar. Vertel haar dus eerlijk wat je voelt en denkt en vraag haar datzelfde te doen. Je hoeft dit gedrag niet te accepteren, op een dag kun je er niet meer tegen en barst de bom, laat het niet zo ver komen. Maak haar duidelijk dat ze hier voor zichzelf en voor jou mee moet stoppen, dat je haar door hebt. Vertel haar dat het tijd is de oorzaak van haar vele leugens te zoeken en laat haar dan het probleem voorleggen aan haar huisarts, zodat ze de juiste hulp kan vinden. Wil ze hieraan niet meewerken, beëindig dan de vriendschap, want zoals eerder gezegd, een vriendschap staat of valt met wederzijds vertrouwen.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
+1
Ga het gesprek aan.
Uit jouw zorgen om haar. Doe het op een positieve manier, begin niet met beschuldigen maar vraag bijvoorbeeld: "hoe gaat het met je?", "zit je lekker in je vel?", "ik maak me zorgen om je,kan ik ergens mee helpen?"
Je kunt ook vertellen hoe je je voelt. Dat je ervaart dat er weinig aandacht voor jouw is in jullie 'relatie, of dat je weinig intimiteit ervaart in jullie gesprekken, of je ervaart afstandelijkheid.
Tegelijkertijd moet je van je hart geen moordkuil maken en vertel steeds als je 'leugens' ervaart. Ga geen discussie aan over wel of niet liegen. Je zegt bijv. "wat je zegt voelt niet goed" of "waarom zeg je dat?" of "fijn dat je dit vertelt maar op dit moment wil ik even aandacht" of "sorry, maar dat vind ik nu niet interessant"

Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
+1
Als iemand zo wanhopig aandacht zoekt..opeist..kan er heel goed iets met haar aan de hand zijn. Ik zou haar proberen te helpen.

En er achter trachten te komen waar haar zorgen, pijn, verdriet, problemen enzovoort uit ontstaan/voortgekomen zijn. Eerst evenwel zou ik haar mijn helpende hand toesteken.

Als je haar nu in steek zou laten, zul je haar daarmee ontzettend teleurstellen en haar problemen wellicht alleen maar nòg groter maken.

Groet,
Ton