Hoe ga je het beste om met doordrammers?

Hoe ga je het beste om met mensen/kinderen die maar door blijven drammen? Negeren? Weglopen? Kwaad zeggen en nu is het genoeg!? Goede tips hierover graag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Bekijk eens wat er achter dat “doordrammen” steekt. Want naargelang de reden van het doordrammen is een andere aanpak nodig.
Er zijn inderdaad mensen die een vastgelegd beeld hebben over de realiteit en je koste wat kost willen overtuigen van hun gelijk. Ik bedoel hierbij externe kwesties, bv. “een kapitalistisch (of communistisch of…) systeem is het beste systeem wat er bestaat”. Doordrammers komen dan met allerlei relevante en niet-relevante argumenten om hun gelijk te halen en jou te overtuigen van hun standpunt. In feite gaat het er vaak over dat ze zichzelf aan het overtuigen zijn. Met andere woorden : zij voelen zichzelf samen vallen met hun standpunt, en iemand die een ander standpunt huldigt, is (onbewust) een bedreiging. Bij dergelijke doordrammers is het de kwestie om niet te reageren, zeker niet ertegen in te gaan (dat helpt toch geen lor, ze gaan dan nog meer drammen) en het gesprek elegant naar een ander thema te leiden. Lukt dit niet, dan kan je rustig ervan door gaan (dat is nog iets anders dan gaan lopen) want met dergelijke mensen tijd doorbrengen is niet aangenaam.
Maar doordrammen kan ook betekenen dat iemand je iets duidelijk wil maken waarvoor jij in zijn/haar ogen Oost-Indisch doof bent. Het kan gaan over iets wat men aan jou wil opdringen (bv. “ik vind dat jij iets moet doen met je tekentalent, waarom ga je niet naar de academie, hoezo geen tijd, je kan toch tijd maken” enz enz enz), of iets wat men zelf belangrijk vind en waarvoor men geen gehoor krijgt (bv.” ik zou willen dat je me meer belt, hoezo je hebt geen tijd, ben ik niet belangrijk voor je dan” enz enz enz).
Op dat moment is het het beste om uit te zoeken waarom de persoon in kwestie doordramt. Stel de vraag “waarom is dit zo belangrijk voor je dat ik …. doe”, ga een gesprek aan en luister goed (ook tussen de regels!). Neem nu het voorbeeld van de tekenacademie. Wil men bv. dat jij tekent omdat dat voordelen heeft voor jou of omdat dit bv. goed staat in de familie/gezin/vriendenkring… dat er iemand kunstenaar is? Of misschien heeft de persoon die je tot tekenen wil aanzetten zelf nooit de kans gekregen om te leren tekenen en wil jou stimuleren om het wél te doen. Enzovoort.
Gaat het over relationele dingen (bij vrienden, je partner, collega’s…) dan is luisteren zeker aan de orde. Het doordrammen zal van zelf stoppen als je aandacht hebt voor de boodschap die er wordt uitgezonden. Rest in reacties
liveisgreat
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
Negeren doet dan meer kwaad dan goed, want als je het geen aandacht geeft komt het thema toch terug. Luister, zet je standpunt ernaast (en vraag de ander om ook te luisteren) en probeer tot een afspraak of compromis te komen. Maar bij dergelijk doordrammen komt vaak je eigen positie in het vizier. Misschien brengt iemand iets ter sprake wat voor jou bedreigend is (bv. “waarom gaan wij niet samenwonen, we kennen elkaar toch al lang enz enz enz”) en ervaar je de andere als doordrammer omdat jij je afsluit voor zijn/haar noden.
Omgaan met doordrammen vergt dus wel enige veldstudie.... en een blikje in jezelf over wat het met je doet, waarom je het erg vindt, enz enz enz
liveisgreat
11 jaar geleden
Ik zie nu pas dat je ook vraagt ivm kinderen. Ja, kinderen kunnen doorzeuren tot ze hun zin krijgen. Sommige toch. vaak heeft dit te maken met het beloningseffect : ze hebben ervaren dat ze, als ze maar lang genoeg zeuren, uiteindelijk hun zin krijgen.
Het is de hel natuurlijk, maar het enige wat hier helpt is hen hun zin niet meer te geven als je het niet okee vindt. Bv. als Jantje geleerd heeft "als ik genoeg zeur krijg ik dat ijsje uiteindelijk toch wel als we naar de supermarkt gaan..." dan zal Jantje het in het begin niet leuk vinden als hij dat ijsje plots niet meer krijgt. Maar volhouden is hier de boodschap, Jantje mag niet meer beloond worden voor zijn gezeur.
Maar ook hier geldt : niet veralgemenen. Kinderen drammen soms ook door omdat ze aandacht nodig hebben. (Bv. "papa/mama, gaan we naar de speeltuin, ik wil naar de speeltuin, wij gaan nu toch nooit naar de speeltuin enz enz enz"). Voor dergelijke dingen kan je vaak heel goed met kinderen in gesprek gaan (tenzij het kind in kwestie een verwend nest is) en afspraken maken. (Bv. "we gaan nu niet naar de speeltuin, maar als oma komt zaterdag en het zonnetje schijnt, dan gaan we zeker. En als het regent gaan we lekker naar de bioscoop. Maar dan stop jij nu met zeuren, okee?"). Je moet je dan wel aan je afspraken houden natuurlijk.
Dus ook hier weer : goed kijken waarom het kind doordramt, wat het met je doet, waarom je je eraan ergert enz....Reële en gerechtvaardigde noden en wensen (aandacht van een drukke mama/papa) negeren helpt niet en zorgt op lange termijn voor een getroubleerde ouder/kindrelatie.

Andere antwoorden (3)

Geen van uw voorstellen lijkt mij goed.
Gewoon op het gepaste moment zeggen " laat mij nu ook eens aan het woord en laat mij uitspreken, ik heb u ook laten uitspreken"
Ik heb dat al meermaals gebruikt tijdens, soms wel hevige, meetings.
Dat werkt altijd en indien u weeral eens onderbroken wordt herhaalt u het nog eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Assertief en consequent zijn: de 2 sleutelwoorden bij drammers.
Vriendelijk (maar vastberaden) duidelijk laten weten, dat je bij je mening/idee/standpunt blijft en daar niet van afwijken. Nee is nee en ja is ja, dat idee.
Daarbij: mensen, die jou hun mening willen opdringen, in hun waarde laten en hun gedram niet aan je laten komen. Want door boos te worden, geërgerd, gefrustreerd etc. sta je anderen toe effect te hebben op jouw emotie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan die persoon ook gewoon alleen aankijken en niet reageren. Die persoon houdt dan vanzelf op lijkt mij want wat is er aan om in je eentje een monoloog af te steken? negeren dus, als dat niet helpt: zeggen dat je het nu wel weet, dat zijn/haar standpunt duidelijk is. Maar bedoel je eigenlijk wel iemand die maar door blijft drammen in een gesprek of bedoel je een vriend/in die bijv maar blijft vragen of je alsjeblieft mee uit gaat en geen nee accepteert? dat noem ik namelijk doordrammen, om je zin te krijgen. Als je dat bedoelt dan moet je ook duidelijk zijn, nee is nee! Niet jezelf gaan verdedigen. gewoon duidelijk nee zeggen, dat zou genoeg moeten zijn. Anders heel snel proberen het onderwerp te veranderen, stel een vraag: wat vind jij nou eigenlijk van..... die persoon moet dan gaan nadenken over jouw vraag en is dus afgeleid. Succes!!