mijn kind poept op de grond. Wat moet ik doen?

Als mijn dochter van 5 zegt dat ze moet poepen, breng ik haar naar de wc. Als ze klaar is, komt ze naar mij toe, doet haar (onder)broek omlaag en poept dan op de vloer. Dit is al een week zo. Wat kan ik hieraan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zo te lezen en zonder nog meer info, zou ze ergens nu (nog) bang of gespannen voor zijn.? Op die leeftijd kunnen voor kind dingen als "normaal" worden ervaren door bv alleen al kijken naar tv/ pc naar een puppy die doodleuk op de vloer ook poept en doorspeelt ;) (als kind van die leeftijd bij een tante zo een teckel ) nagedaan die uit bakje van vloer at!) Zelfs die wc deur van 3 weken geleden, kan voor kind gevoel hebben gegeven van "anders en daarom nog onveilig" omdat ze op school kennelijk niet op de vloer doet? Meestal werkt om te doorbreken beste om er ontspannen humoristisch of luchtig mee om gaan, * inspiratie* uit filmpje? https://www.youtube.com/watch?v=9Ed50mZ6464

Het blijft een beetje gissen met de beperkte informatie, maar als ik de reacties goed lees, dan gaat het inmiddels iets beter en lijkt ze de voorkeur aan te geven aan poepen op het potje. Misschien vindt ze het poepen eng, is ze een keer ergens van geschrokken of heeft ze een keer pijn gehad zodat ze een vervelende associatie heeft met de WC. Daarom vroeg ik of er iets veranderd is in haar ontlastingspatroon. Als dat zo is, ga dan naar je huisarts. Bij jonge kinderen met obstipatie (al dan niet door ophoud-gedrag) kan bijvoorbeeld de combinatie van een gedragsmatige aanpak en tijdelijk gebruik van een mild laxans om de ontlasting soepel te houden, erg effectief zijn. Gebruik je een WC-bril verkleiner? Misschien is dat een goed compromis tussen het potje en de WC zonder brilverkleiner. Daarbij zal ze waarschijnlijk comfortabeler zitten en voelt ze zich mogelijk veiliger omdat het stabieler zit en ze voelt dat ze echt niet in het toilet kan zakken. Het beste is om zo'n ding te combineren met een krukje voor haar voeten. Als je dan ook nog eens een beloningssysteem gebruikt voor elke keer dat ze heeft gepoept (bijvoorbeeld een sticker uitzoeken per keer, en na elke 10 of 20 stickers een klein cadeautje of andere beloning) zal dat nog meer motiveren. Als de brilverkleiner nieuw is, kan het zijn dat je haar eerst even moet laten wennen daarop te zitten op een moment dat ze niet hoeft te poepen. En misschien moet je (andere) afspraken maken over de gang van zaken rondom de toiletgang. Ik weet niet hoe dat normaal gaat bij jullie, dus of je haar helpt met haar kleding en/of afvegen, maar uit je beschrijving lijkt het alsof ze je roept als ze helemaal klaar en ook weer aangekleed is, en dan opnieuw haar broek naar beneden doet als jij erbij komt. Dit kan allerlei redenen hebben, van de al genoemde angst tot een soort machts/controlestrijd, te vroeg van het toilet komen en daarna ineens heel nodig moeten, en nog meer. Het lijkt me goed als je dochter jou laat zíén dat ze gepoept heeft: jij kunt dan ook eventuele veranderingen in de consistentie beter opmerken. Zorg er daarnaast voor dat ze echt even haar tijd neemt zodat ze echt klaar is met poepen als ze haar broek omhoog trekt: zing samen (vast) een liedje, lees een verhaaltje voor, etc. Kom je er niet uit, vraag dan de huis- of schoolarts om advies. Die zijn er ook voor gedragsproblemen. Er zijn zelfs speciale poep-poli's voor kinderen, dus je bent zeker niet de enige ouder met een probleem op dit vlak.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100