Darmprobleem (krampjes) als gevolg van koemelkallergie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het alleen de poep is, die wat raar ruikt, maar uw baby verder geen klachten heeft, dan is er hoogst waarschijnlijk niets aan de hand. In theorie zou je inderdaad (zoals kosmos78 zegt) denken aan bijvoorbeeld een koemelkallergie, maar dat geeft altijd ook andere klachten.
Bij een koemelkallergie, maar ook andere voedselallergieën/ intoleranties en zo goed als alle andere darmproblemen, geven eerder darmkrampen. Dit geeft pijn in de buik hetgeen zich bij een baby uit als veel (vaak ontroostbaar) huilen. Daarbij hebben die baby's vaak diarree, maar dat is soms lastig te beoordelen bij volledige borstvoeding. Ook blijven deze kinderen achter in hun ontwikkeling.

Als uw kindje over het algemeen gewoon tevreden is en zich normaal ontwikkeld, dan is de kans dat er een (darm)probleem is zeer klein.

Zwavel is een normaal onderdeel van met name eiwitten. In melk zitten nu eenmaal veel eiwitten. Als de vertering (nog) niet helemaal optimaal verloopt, bijvoorbeeld doordat uw baby nog klein is of doordat er nog geen optimale darmflora gegroeid is, dan kan er zwavel in de ontlasting achterblijven.

Als u toch het idee heeft, dat er meer aan de hand is (zeker als hij/ zij wel meer van de genoemde klachten heeft) dan raad ik u aan naar uw huisarts te gaan. Die kan uw kindje dan ook nakijken en veel beter dan wij bepalen wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Kan een koemelkallergie zich bij de baby uiten als de baby alleen moedermelk krijgt en de moeder koemelk drinkt? Met andere woorden: wordt de koemelk niet geheel afgebroken door de moeder, maar worden delen ervan onveranderd via maag, darmen, bloedvaten en melkklieren aan de baby doorgegeven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is iets dat ik inderdaad ook nooit heb gegrepen. In de literatuur heb ik daar nooit een verklaring voor kunnen vinden, tijdens colleges hebben hoogleraren dat nooit kunnen verklaren, van collega's heb ik nooit een verklaring gehoord.
In principe wordt elk eiwit in het maagdarmkanaal afgebroken tot aminozuren en daarna opgenomen. Ik zou niet weten waarom dat voor melk anders zou zijn. Toch blijkt uit onderzoek wel, dat koemelkconsumptie van de moeder klachten kan geven bij het kind. Ook met eliminatie testen heb ik deze ervaring.
De onderzoeken zijn overigens zeker niet 100% eenduidig. Al met al strookt de ervaring hier dus niet met de (mijn bekende) theorie.
Cryofiel
10 jaar geleden
Als ervaring en theorie niet met elkaar in overeenstemming zijn, is het de theorie die dient te worden aangepast. Zijn er andere werkingsmechanismen bekend? Bijvoorbeeld de aantallen van bepaalde aminozuren? Of bijvoorbeeld antistoffen die door de moeder worden aangemaakt en via de moedermelk aan de baby worden gegeven, waarna de baby een immuunrespons krijgt vanwege die antistoffen, niet vanwege koemelkeiwitten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens, dat de praktijk voor de theorie gaat. Vandaag dat ik het als zodanig opgaf in mijn antwoord. Bij zijn er dus geen andere werkingsmechanismen bekend. Het zou goed kunnen, dat onderzoekers of kinderartsen (of wie dan ook) het al lang opgehelderd heeft. Ik als simpele generalist ben er dan niet van op de hoogte. Sorry daarvoor.
Als iemand anders wel een goede verklaring jent, houd ik mij aanbevolen. Ik zie oom niet veel in de opties die je nog noemt.
De samenstelling van de mix aan aminozuren is van geen invloed. De aminozuren worden gebruikt voor de synthese van eiwitten. De aminozuren die overblijven worden ingezet in glucose, vetten, enz.
Eventuele antistoffen van de moeder zijn toch eigenlijk ook gewoon eiwitten, die in de maag verteerd worden. Aan de andere kant is voor de vertering van eiwitten de zuurgraad in de maag belangrijk, die wordt door basische melk wel gedeeltelijk opgeheven. Niet dat daardoor ooit een verminderde eiwitafbraak is gevonden...
Cryofiel
10 jaar geleden
Bij de samenstelling van de mix aan aminozuren dacht ik aan het aminozuur glutamine. Voor de meeste mensen is voeding met extra glutamine geen probleem, maar een enkeling is er overgevoelig voor, waarschijnlijk doordat glutamine van nature de hoeveelheid dopamine in de hersenen beïnvloedt (of iets van dien aard, het exacte werkingsmechanisme is me even ontschoten). Als glutamine bij een enkeling een overgevoeligheidsreactie teweeg kan brengen, is het in ieder geval niet uitgesloten dat andere aminozuren dat ook kunnen - hoewel "niet uitgesloten" natuurlijk wezenlijk verschilt van "bewezen". Bij de antistoffen van de moeder dacht ik aan processen die in de darmen plaatsvinden. Niet op eiwitten, maar op lactose en andere ingrediënten (of halfafbraakproducten) van melk. De moeder kan antistoffen aanmaken tegen deze stoffen, of de stoffen kunnen bepaalde darmbacteriën extra laten groeien waarna de moeder antistoffen aanmaakt tegen die darmbacteriën. Die antistoffen worden dus door de moeder aangemaakt via de normale route van haar eigen immuunsysteem. Deze antistoffen zouden dan via de moedermelk in de baby terecht kunnen komen en daar allerlei secundaire immunologische gevolgen kunnen hebben. Maar zoals gezegd, ik opper slechts enkele hypotheses, daarbij niet gehinderd door achtergrondkennis over de betrokken processen en eventuele reeds uitgevoerde onderzoeken. Als mijn hypotheses bij jou geen lampje doen rinkelen, ga ik ervan uit dat ik de plank heb misgeslagen. Want ook al ben jij "slechts" een generalist, ik ben een generalist die door zwaar beslagen melkglas kijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie nu net een paar spelfouten in mijn vorige reacties, excuses daarvoor; suffe spellingscorrector op mijn telefoon... Maar goed ik zie dat er hier een aantal medische termen door elkaar lopen.
Om te beginnen ken ik de hypothese dat glutamine de dopaminespiegels in de hersenen veranderd. Zelf kan ik me eigenlijk niet voorstellen, dat zo'n belangrijke neurotransmitter zo makkelijk verstoord zou raken. Als dit zou kloppen, dan zou dat voor mensen met Parkinson bijvoorbeeld een uitweg bieden, anders dan al die medicijnen met bijwerkingen...
Een neuroloog die ik dit voorlegde deed het ook af als (quote): "onzin."
Al zou dit effect wel bestaan, dan zou het niet gaan om een overgevoeligheidsreactie in engere zin. Bij een allergische reactie wordt (na contact met eiwit waarvoor men allergisch is) door immuuncellen in het lichaam een overdreven hoeveelheid van een bepaalde antistof aan het bloed afgegeven, het IgE. Dit IgE kan dan elders in het lichaam een ontstekingsproces geven. Zo kan bij een bijenallergie de keel dichtzwellen na een steek in de arm.
Een allergie is dus altijd een IgE-gemedieerd ontstekingsproces op een specifiek eiwit; dit geldt ook voor koemelkallergie.
Als niet aan deze voorwaarden is voldaan spreken we van een intolerantie en dat verloopt dan weer niet via antistoffen. Het zou dus kunnen dat de moeder allergisch is voor koemelk (in theorie ook latent) Het gevormde IgE kan via de moedermelk zeker in het kind terechtkomen. Zoals gezegd zijn antistoffen (en dus ook IgE) ook maar eiwitten. Voor de enzymen in de maag van de baby maakt het niet uit wat voor eiwit ze tegenkomen; elk eiwit (dus ook IgE) wordt afgebroken tot afzonderlijke aminozuren.
Het IgE bereikt dus niet de bloedbaan van de baby en kan ook geen invloed op de darmen van de baby uitoefenen. Dit is althans de theorie... Lactose-intolerantie komt (anders dan sommige media ons doen geloven) eigenlijk nooit voor op babyleeftijd. Tot vrij recent zouden die baby's immers niet kunnen overleven. Op volwassen leeftijd is het juist afwijkend om lactose-tolerant te zijn, maar dat terzijde. Een verstoorde darmflora komt eigenlijk alleen voor na een antibioticakuur of na een darmoperatie. Makers van probiotica willen ons anders doen geloven, maar dit raakt echt niet zomaar verstoord. Op babyleeftijd heb ik het nog nooit gezien/ van gehoord/ gelezen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dank voor de correctie, toevoeging en diepgaandere uitleg. Ik had inderdaad uit mijn hoofd geschreven, wetende dat ik niet de juiste terminologie zou hanteren, en dat ik zelfs naast de werkelijkheid zou kunnen zitten. Maar goed, iemand die beseft dat hij het fout kan hebben is minder gevaarlijk dan iemand die dat niet beseft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was niet als verwijt bedoeld hoor.
Cryofiel
10 jaar geleden
Zo kwam het absoluut niet over! Ik vond jouw reactie juist een waardevolle correctie / toevoeging / uitleg, waarvoor dank!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, just making sure...
En bedankt.
Heb je misschien asperges gegeten? Een vriendin van me kwam daardoor eens bij de huisarts en dat was het eerste wat ze aan haar vroeg en dat was inderdaad zo.