Kan een kind beter in groep 3 of groep 4 doubleren?

Mijn dochter zit in groep 3. Ze vindt lezen nog moeilijk. Verder gaan alle andere vakken wel goed en is ze gemotiveerd. Is het dan handig om groep 3 over te doen? Mij lijkt dat ze het lezen moet automatiseren en dit kan goed in groep 4, het kwartje moet vallen en ze is een vroege leerling. Ik ben zo bang dat als ze groep 3 over doet, ze weinig uitdaging heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

De kunst is het vinden van een oplossing waarbij het kind zich happy voelt. Op zich is doubleren helemaal geen schande. Als echter voor maar een vak een jaar vertraging wordt gedaan zou ik willen kijken of er mogelijkheden zijn op school en thuis om te onderzoeken of er middelen zijn die de achterstand weg kunnen werken. Is er ook gekeken wat het is waarom die leesachterstand er is? Is er een goede rationele verklaring voor? Als dit aandacht krijgt, dan kan jouw dochter in de vertrouwde groep blijven. Een nieuwe klas is niet altijd even leuk voor een kind. Veel wennen weer. Loopt ze heftig op haar tenen doordat het lezen niet helemaal gaat zoals anderen dat willen of verwachten? Als ze ontspannen is laat haar zelf eens een uitspraak doen over de keuze. Kinderen spreken gelukkig vaak met hun hart.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het lijkt mij groep 4 aangezien dat wel moeilijker is en je daar mee leert, als je dat jaar 2x doet komt de stof beter over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kun je in het algemeen niets over zeggen. Dit is iets wat je met de leerkrachten moet bespreken. Zij kennen je dochter en weten waarschijnlijk beter dan wij wat goed voor haar is!
13 jaar geleden
Dat is kindafhankelijk. Als alles goed gaat behalve lezen, is het meer dat ze met lezen extra ondersteuning nodig heeft. Want lezen is wel de basis voor alle vakken.

Is er dyslectie of ADHD in de familie? Let op, dan kan je dochter daar ook iets van meegekregen hebben, als hoofddiagnose of al comorbiditeit.

Een jonge leerling loopt altijd op haar tenen. Dat blijft. Vanwege de emotionele ontwikkeling. Niks mis mee om een jaar je te herhalen. Zit ze tenminste bij leeftijdsgenootjes in de klas. En dan met een pluspakket. Ze legt in 3 wel de basis voor haar hele schoolcarrière!

Te vaak heb ik gezien dat doorgaan later op grote problematiek stuitte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze slecht automatiseert met lezen en de rest van de vakken wel goed gaan, gaat ze zich erg vervelen in groep 3. Mijn indruk is dat ze beter over kan gaan naar groep 4 maar dat er daar rekening mee gehouden wordt dat ze een lees-achterstand heeft.

En in groep 4 kan dan eens goed gekeken worden waarom ze langzaam automatiseert. Het is in groep 4 goed mogelijk om gedifferentieerd lesmateriaal aan te bieden. Het kan best dat ze haar achterstand daar inloopt, want niet alle kinderen leren even snel, of dat er uit komt dat ze b.v. wat extra oefening nodig heeft, of dat blijkt dat ze dyslectisch is.

Praat er ook eens met school over, want daar zien ze meestal dingen die je zelf niet in de gaten hebt.

(Ervaring met eigen dochter die in groep 6 een dyslexieverklaring heeft gekregen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is het beste dat ze gewoon groep 4 gaat proberen, daar krijgen de kinderen genoeg ondersteuning b.v. Ralfi lezen, vraag er maar eens naar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met die meid van mij hetzelfde probleem. lezen ging niet goed dus kan ze de lesstof niet lezen waardoor ze de opdracht niet snapt, terwijl ze de opdrachten prima snapt als deze haar worden uitgelegd.

het is verstandig een test af te laten leggen om te kijken waar het precies misgaat, en in hoeverre ze achter loopt.

in veel gevallen van dyslectie is er ook sprake van adhd of ADD (add is de 'rustigere' variant van ADHD maar dezelfde aandoening)

het is verstandig om haar hier ook op te laten testen. (ADD komt vaker bij meisjes voor maar is lastiger vast te stellen omdat ze niet druk zijn of geen aandacht vragen)

mijn ervaring is dat scholen de stof erin blijven hameren (herhalen, herhalen, herhalen) terwijl het duidelijk is dat een kind dit om de een of andere reden niet oppikt zoals het aangeboden word.
bij mijn dame heb ik haar favo liedjes in de computer gezet en de songteksten uitgeprint. door de muziek word het leestempo bepaald, en je kan kiezen uit langzamere/snellere liedjes, makkelijke/moeilijkere tekst en alles hier tussenin. zing ze wat mee en kent ze het uit haar hoofd is het tijd voor wat nieuwe liedjes. (veel leuker voor dr dan een boek, waarschijnlijk is ze deze wel beu)

de logopedist kan oefenen met je dochter (spelenderwijs) wat ook helpen om woordjes makkelijker te automatiseren.

informeer op school eens of het mogelijk is om haar met andere vakken in groep 4 mee te laten draaien zodat ze wel geprikkeld blijft.

succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit zo op een afstand niet te beantwoorden is door mensen die jouw kind en de school niet kennen.

Dit vereist toch een persoonlijke aanpak?
Ik neem aan dat je adviezen krijgt van de school en dat die ook wel testen aanbieden.

En wat ze zelf vind is in dit geval ook wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook wij hadden ooit hetzelfde, jonge leerling, alles ging goed maar lezen was een drama, avi 1 (oude systeem) aan het eind van groep 3
leerkracht was tegen doubleren en dat bleef zo en het lezen bleef ook niet best (ondanks remedial teaching) en zo zijn we jaren doorgehobbeld.

Ik twijfelde wel of we hier goed aan deden maar de leerkrachten gaven allemaal aan dat het kind prima in de groep lag (dat is ook wel een argument) en dat alle andere vakken goed gingen, ondanks het matige lezen.

Ondertussen zit hij in groep 7 en leest in mijn ogen prima, heeft het nog steeds erg naar zijn zin in deze klas dus ik ben nu toch wel blij hoe we het hebben gedaan (zonder doubleren dus).
amigo
13 jaar geleden
Veel oefenen, dan hoeft ze niet te doubleren.
Het ligt eraan hoe ze tegen het lezen aankijkt: als een ramp? Dan 3 doubleren. Leuk? Dan misschien 4 doubleren.
Maar op mijn school hadden we iemand die bij rekenen een klas hoger zat en voor de andere vakken lager, kan dat bij haar niet? Vraag het anders even bij de school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou kunnen proberen om wat meer met haar thuis te lezen neem leuke boekjes op het niveau wat ze heeft uit de bibliotheek en kijk het eens een poosje aan doubleren kan altijd nog in groep 4 en er is misschien ook op school nog extra materiaal waar ze mee geholpen kan worden. als het alleen om lezen gaat zou ik haar wel door naar 4 laten gaan. anders begint ze weer met boom ,roos enz...dat zou dan denk ik een beetje te makkelijk voor haar worden met inderdaad te weinig uitdaging.