wat zijn de voor en nadelen van een antroposofische opvoeding?

Zijn er bijvoorbeeld verbanden tussen het type beroep en de. opvoeding. En hoe zit het bijvoorbeeld met criminaliteit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb zelf op de Vrije School gezeten, dus deels antroposofisch opgevoed, en het grote voordeel vond ik de manier waarop deesstof werd aangeboden waardoor je spelenderwijs leert. Het voelde dus nooit alsniets verplichts. Let wel het is gewoon klassikaal dus er is niks 'vrij's aan. Ook een dikke plus voor het respect voor de natuur en de 'natuurlijkheid' van de natuur. En de hoeveelheid 'hand'vakken die je krijgt naast alle 'hoofd'vakken. Zoals metselen, tuinbouw, dansen, toneel, tekenen, maar ook al Engels en Duits vanaf mijn zesde. Heb ik nu veel profijt van! Nadeel was dat ik een beetje moeite had om aansluiting te vinden met het reguliere onderwijs. Maar satbhad in na een paar maanden onder de knie. Ben goed terecht gekomen al zeg ik
het zelf (cum laude op de uni). Als ik de keuze weer mocht maken dan zou ik dezelfde school kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb met antroposofisch ingestelde studenten in huis gewoond vroeger en ik werd helemaal gek van hen. Ze dachten alles beter te weten en voelden zich mijlenver boven iedereen verheven. Later in mijn leven ben ik nog eens zo iemand tegengekomen. Die ging mij vertellen dat mijn zoontje altijd zo ongelukkig op het sportveld stond en ze vertelde hem dat zijn verdraaide knie iets psychisch was en dat hij gewoon kon sporten. Ik ben naar de schooljuf gestapt om te vragen of zij vond dat er iets aan de hand was met mijn zoon en zij keek me aan of ze het in Keulen hoorde donderen. Met mijn zoon is inderdaad niets aan de hand en hij is een supervrolijke zoon van bijna 20 nu. Ik word altijd helemaal vrolijk van hem! Je begrijpt dat ik helemaal niets maar dan ook niets op heb met antroposofen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En juist jullie beide verhalen maken dat ik deze vraag stel. Het zijn beide ervaringen. Maar is er ook iets objectiefs voor(of tegen) te zeggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet er niets objectiefs over te vermelden en denk dat het zeer afhangt van de persoon die ermee te maken krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal toch wel iemand een onderzoekje gedaan hebben of op z'n minst wat statistiek over zijn...

Antwoorden (1)

Door de grotere aandacht aan kunstvormen zouden de meeste leerlingen van een vrijeschool kunstzinniger zijn dan leerlingen van andere scholen. Op kennisgebied hinken de steinerscholen achterop, de slaagcijfers in het hoger onderwijs zijn lager. De nadruk ligt meer op mensheidsontwikkeling dan op het vergaren van kennis. De Inspectie van het Onderwijs in Nederland meldt in 2007 in het Rapport ‘De kwaliteit van het onderwijs op (zeer zwakke) vrijescholen in het basisonderwijs’:

Op grond van bovenstaand overzicht kan worden geconcludeerd dat beduidend meer vrijescholen zwak of zeer zwak zijn dan andere basisscholen. De kwaliteit van het onderwijs schiet op meer dan de helft van de vrijescholen in meer of minder ernstige mate tekort.

Als belangrijkste redenen voor het hoge percentage zeer zwakke vrijescholen noemt het rapport dat deze scholen doorgaans:
Geen of weinig gebruik maken van landelijk genormeerde toetsen waardoor hun onderwijsresultaten niet beoordeeld kunnen worden;
Niet of niet voldoende in staat zijn zich via een sluitend systeem van kwaliteitszorg te verantwoorden over de vraag hoe de ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd;
Minder vaak in staat zijn aan te geven hoe planmatig de zorg en begeleiding voor leerlingen is;
Minder vaak aantoonbaar kunnen maken in hoeverre het leerstofaanbod voldoet aan de kerndoelen;
Aangezien Vrij in Vrije school staat voor het voeren van een schoolbeleid volgens de sociale driegeleding, zal dit schoolbeleid zijn bepaald op basis van het kind, niet de eisen vanuit de overheid. Gezien het feit dat alleen wordt getoetst conform het landelijke leerplan en de overheidsnormeringen zal hier logischerwijs een vertekend beeld kunnen ontstaan. Kijkend naar de vrije scholen die wel meedoen met de Cito-toetsen kan je concluderen dat deze vrije scholen gemiddeld of beter dan gemiddeld presteren.

Leerlingen van steinerscholen kiezen in hun vervolgopleiding meer dan gemiddeld voor een alfa-richting, zoals rechten of psychologie. Het aantal leerlingen dat kiest voor een vervolgopleiding in de beta-richting ligt juist lager.

Lees meer over de voor-en nadelen van deze scholen in de verschillende bijgevoegde websites: