hoe kan je weten of je te hoge verwachtingen hebt ten opzichte van iets of iemand?

Ik twijfel vaak of mijn verwachtingen terecht zijn of niet. Daardoor kom ik weinig krachtig over en kan mijn verwachtingen niet duidelijk maken. Het is in vele situaties, maar uiteraard vooral bij mijn partner (de mens die nu het dichtst bij mij staat in het leven).
Ik verwacht bv. eens een gesprek over de toekomst, omdat ik vind dat alles wat ik het ijle blijft hangen na 6 jaar. Tegelijk lees ik dat je dat nooit mag doen bij een man, omdat je het omgekeerde effect krijgt : hij gaat juist minder toekomst met je willen.
Ik zou ook eens graag op reis gaan gedurende lange tijd (wat hij bij zijn vorige relaties ook deed) maar hij zegt dat zijn moeder hulpbehoevend is en hij dus niet weg kan voor langer dan een week. En effectief, als we dan eens twee weken weg gingen, werd hij in die tweede week heel onrustig en was er ook geen lol meer aan.
Soms doe ik het wel om over mijn verwachtingen te praten, maar als mijn vriend kwaad en defensief reageert, bind ik in. Of maak ruzie om het dan toch weer bij te leggen en zo blijft alles bij het oude...Ik voel me dan ook vaak wat vervreemd van mezelf.
Maar zoals gezegd, het gebeurt ook in andere situaties. Doordat ik denk dat mijn verwachtingen te hoog gespannen zijn, bind ik al op voorhand in. Dus ik censureer mezelf voortdurend en sta daardoor niet in mijn kracht.
Nu mijn vraag : hoe kan ik weten of mijn verwachtingen écht te hoog gespannen zijn, dus dat ik ze mag uiten zonder iemand te bruskeren, forceren enz…?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat goed dat je je dit afvraagt, je hebt een relatieprobleem en kijkt eerst of je misschien zelf iets kunt verbeteren. Je mag ze de kost geven tegenwoordig, die het probleem bij de ander zoeken! Je probleem is wel heel complex. Het kan inderdaad zijn dat je verwachtingen te hoog zijn, maar dat kan ik niet inschatten vanaf hier. Het kan ook zijn, dat er sprake is van een communicatieprobleem tussen jullie twee. Jij probeert dan je verwachtingen duidelijk te maken, maar manlief interpreteert dit, ik noem maar wat, als kritiek en zet zijn stekels op. Mijn advies / tip is om eerst met je vriend te gaan praten over communicatie. Neem hem mee terug naar een situatie waarin jij je verwachtingen duidelijk probeerde te maken en stel hem vragen over waarom hij toen zo stekelig reageerde. Probeer dus zijn onderliggende gevoelens boven te halen. Ga absoluut de verleiding uit de weg om tijdens dat gesprek je verlangens weer duidelijk te maken! Hij moet zich veilig voelen om zijn kant van het verhaal weer te geven. Het beste kun je het gesprek daarna afsluiten en hem bedanken voor dat hij zo open is geweest over zijn gevoelens en dat je erover na gaat denken. Die informatie kun jij gebruiken om het volgende keer misschien anders aan te pakken en je zult zien dat je dan w.s. toch je verlangens kenbaar kunt maken, zonder dat manlief zijn teen eraan stoot. Zo niet, tsja, dan is er wat mis met zijn kant van de relatie.

Je kan het ook positief duiden. Te weinig krachtig = Je bent geen bitch. Verder komt het voor een man vreemd over dat je na zes jaar ( bijna de seven year itch ) ineens over de toekomst gaat praten, dat lijkt erop dat je de relatie niet meer goed vindt. Wat betreft zijn moeder, je weet dat de band tussen moeders en zonen heel sterk is. Ga er niet tegenin maar buig mee. Probeer ervoor te zorgen dat iemand anders ook op zijn moeder let (thuiszorg?). Ga met de auto op vakantie op de bonnefooi, zodat hij zijn handen vrij heeft om te terug te kunnen gaan als dat nodig is. Maar als er niks gebeurt, kan je toch langer op vakantie.

Als je heel vaak teleurgesteld wordt in dingen of mensen, dan waren je verwachtingen te hoog. Zo kan je dat weten. Dat wil helemaal niet zeggen dat jouw verwachtingen van een goed leven, een fijne relatie, een leuke toekomst, dat die wensen niet reeel zijn. Maar met deze man gaat het je niet lukken die verwachtingen waar te maken. Mensen hebben vaak irreële verwachtingen van een relatie. Klampen zich vast aan een "ideaal beeld" wat er in werkelijkheid helemaal niet is. Dat is wat jij ook doet. Jij wilt iets, je wenst iets, je verwacht iets. Maar dat hang je dan aan een man die je op allerlei gebieden steeds weer teleurstelt. Die twee passen niet bij elkaar: jouw verwachtingen en die persoon. Dus zou je keuzes moeten maken. Je verwachtingen drastisch bijstellen en je aanpassen aan die man en wat hij wil en gewoon maar vergeten wat je zelf het liefst zou willen. Of je meer los maken van die relatie. Zoek anderen om mee op reis te gaan. Ga zelf eens een leuk reisje maken, Toegevoegd na 4 minuten: Nog een ding. Je moet in een goede relatie altijd over je verwachtingen kunnen praten. Maar houd het bij jezelf. Leg de ander geen dingen op. Maar natuurlijk moet je gewoon kunnen zeggen wat je zelf zou willen. Alles blijft wat in het ijle hangen. En door wat ik allemaal zo lees, denk ik dat dat wel zo zal blijven. Hij wil niet echt het leven delen met jou. Hij vindt jou wel fijn "voor erbij". En het is aan jou zelf of je dat wel genoeg vindt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100