Me laten adopteren door onbekenden mensen hoe kan ik het doen?

Ik ben 18jaar, ken niemand van familie alleen men zus maa heeft haar leven. Ik woonde alleen met mn mama maar zij is overleden. Ik wil me graag laten adopteren door mensen. Ik heb het vaak gezien dat er zo een centrum is en dan komen onbekende mensen die bb een dochter willen van 18.. Hoe of waar kan ik heen gaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar heb je dat gezien dan ?? In de Tina ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat jij gewoon even niet weet waar je het zoeken moet of waar je moet beginnen. Ik denk dat je het best contact kunt opnemen met het maatschappelijk werk in je woonplaats ; die weten wat voor jou de mogelijkheden zijn om zelfstandig (of minder zelfstandig) verder te kunnen.
tinus1969
7 jaar geleden
Adoptie is geen oplossing terwijl je gewoon vrienden en kennissen nodig hebt.

Antwoorden (1)

De Nederlandse wet staat in principe geen adoptie van meerderjarigen toe, En met 18 ben je volwassen en dus in die zin niet meer "adopteerbaar". Er zijn wel uitzonderingen op die wet gemaakt, al zijn ze moeilijk te vinden, maar dat is juridisch maatwerk waarbij de wet omzeild moet worden, en het betreft dan bijna altijd mensen die al hun hele leven in een pleeggezin verblijven, dat ze uiteindelijk adopteert. (Zie voorbeelden in de link) .

Adoptie is namelijk niet alleen een emotionele zaak, maar vooral ook een met heel veel juridische consequenties op het gebied van bijvoorbeeld erfrecht.

Jij hebt de leeftijd bereikt waarop kinderen die niet door hun eigen ouders worden opgevoed zelfstandig geacht worden te zijn . Verblijf in een zorginstelling bijvoobeeld eindigt op je achttiende. Dan zijn er nog wel andere trajecten, zoals begeleid kamerbewoning, maar het pleeg- en adoptie"circuit" kom je eigenlijk niet meer in. Tenzij er sprake is van bepaalde medische, mentale of psychische... 'omstandigheden'.

Die omstandigheden bepalen ook of het mogelijk is - waar adoptie geen optie is - dat mensen gezag over je mogen uitvoeren. Als er verder niks "mis" met je is, "verliezen" ouders en verzorgers, ook natuurlijke, met jouw meerderjarigheid dat recht op gezag. Dat gaat dan over op jouzelf. (Natuurlijk mogen ze nog wel régels stellen zolang je in hun huis woont ;-) )

Maar jezelf ter beschikking stellen voor adoptie, op jouw leeftijd, is geen optie meer en de wet geeft daar ook geen ruimte voor. ALS er al sprake van kan zijn, dan uitsluitend met mensen met wie je reeds een band hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
https://www.ouders.nl/artikelen/help-mijn-kind-wordt-18