Wat kan ik doen om geen schulden van familieleden te erven?

Zelf heb ik altijd keurig geleefd. Geen topsalaris, maar zuinig geleefd en een beetje gespaard. Enkele familieleden (vader en broer) hebben schulden. Vader is hertrouwd, heeft vijf kinderen, weinig contact. Broer, ongetrouwd. Moeder hertrouwd, heeft koophuis, maar geen spaargeld of spullen van waarde. Ik ben enorm bang dat als zij komen te overlijden, ik dan hun schulden erf en/of voor alle afwikkelingen moet zorgen.
Hoe voorkom ik problemen op dit gebied? Ik ben dertiger, ongetrouwd, kinderloos, huurhuis, net geen modaal inkomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je hoeft de ervenis niet te aanvaarden dan krijg je niets en erf je ook geen schulden.
Mogelijkheden
•Zuivere aanvaarding. Als u meteen al weet dat u de erfenis wilt aanvaarden, dan hoeft u verder niets te doen.
•Beneficiair aanvaarden. U loopt dan niet het risico dat u moet opdraaien voor de schulden van de erflater. Altijd verstandig, zéker als de overledene een vrij beroep had of zzp’er was.
•Verwerpen. U bent dan niet meer verantwoordelijk voor de nalatenschap en niet betrokken bij de afwikkeling ervan.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + voor uw antwoord maar dat moet u wel beslissen bij leven en dus vooraf laten optekenen.
ronron1212
11 jaar geleden
wat moet hij beslissen en optekenen?
Computoon
11 jaar geleden
Reactie op Depauwroge:
Nee. De 'potentiële toekomstige erfgenaam' hoeft niet vantevoren al te beslissen of hij een mogelijk toekomstige erfenis aanvaardt. Dat zou wat zijn... Overigens gaat verwerpen of beneficiair aanvaarden iets minder 'gemakkelijk' dan 'gewoon' aanvaarden.
Voor een verwerping moet een verklaring bij de rechtbank worden afgelegd.. De kosten hiervoor zijn voor eigen rekening en bedragen ongeveer 114 euro. Een verwerping kan ook niet worden teruggedraaid. Als een erfenis wordt verworpen, worden de overige erfgenamen in jouw 'groep' (bij de wettelijke erfregels) voor de erfenis verantwoordelijk. Eventuele kinderen van jou komen in de plaats van jou als je de erfenis verwerpt. Als dat niet de bedoeling is, moet ook voor de kinderen een verwerping van de erfenis geregeld worden. Als je met alle erfgenamen uit 'jouw' groep gezamenlijk de erfenis verwerpt, worden er erfgenamen in de volgende groep gezocht.
Waarbij het dat misschien wel verstandig is om te vermelden dat iemand zich ook niet als erfgenaam mag gedragen als hij/zij de erfenis verwerpt.
Je mag dus ook niets meenemen uit het huis van de overledene, als aandenken bijvoorbeeld.
Dus een beneficiaire aanvaarding is het beste, als er bijvoorbeeld schulden zijn, maar men wel een goede relatie had met de overledene.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan je ook pas doen als de situatie zich voor doet. Ik schat rond de 120 euro.
http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Den-Haag/Bezoekinformatie/Centrale_Balie/Pages/Nalatenschappen.aspx
Uzelf onterven :p