kinderen geboren in een huwelijk tussen twee vrouwen wie heeft recht waarop, na de scheiding?

twee kinderen geboren in een huwelijk tussen twee vrouwen, wie heeft welke recht waarop, op zowel het zien van de kinderen als de onderhoud?
welk recht heeft de niet biologische moeder???

Toegevoegd na 10 minuten:
er is niks vast gelegd alleen een huwelijk en nu een scheiding ! kinderen hebben wettelijk ook geen vader alleen de biologische moeder en de vrouw waar ze mee getrouwd was.
Kinderen zijn wel in het huwelijk geboren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Amadea
11 jaar geleden
Dat hangt af van het contract wat zij hebben vastgelegd bij de notaris. Is dat er niet, dan heeft de biologische moeder van de kinderen alle rechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Notaris? Contract?...De vraag gaat uit van geboren in een huwelijk. Daar komt geen notaris aan te pas volgens mij maar een ambtenaar van de burgerlijkestand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea; waarom denk je dat het anders is dan in een huwelijk tussen man en vrouw?
Amadea
11 jaar geleden
Omdat over het algemeen in een huwelijk tussen man en vrouw de man de biologische vader van de kinderen is. Is een andere man de vader dan wordt toch ook officieel geregeld dat de huidige echtgenoot de kinderen aanvaardt? Anders zouden zij bij zijn overlijden geen erfgenamen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou dat hier niet gebeurd kunnen zijn dan?

Antwoorden (2)

Als ze getrouwd zijn in gemeenschap van goederen hebben ze beiden recht op de kinderen. Het gaat dus hetzelfde als in een man/vrouw situatie.
Volgens mij moet het kind dan wel erkend zijn door de andere vrouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vrouw kan, naar Nederlands recht, nooit een kind erkennen. Naar, bijvoorbeeld, Frans recht kan dat wel, maar dat komt dan omdat er juridisch geen moeder is. Naar Nederlands recht is er altijd een moeder. Een erkenning moet naar de biologische inschatting met de waarheid gespiegeld kunnen worden en niet in strijd zijn met de openbare orde. Zo kan een jongen van 6 jaar geen kind erkennen en kan een man van 40 jaar oud niet iemand erkennen die 38 jaar oud is. Twee moeders zijn biologisch niet mogelijk en zal dus nooit kunnen worden uitgevoerd. Adoptie kan wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft wel of geen gemeenschap van goederen hier niets mee te maken. Een kind is toch geen goed?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Kruidenvrouw: Juist gereageerd.
Als eerste is van belang te weten hoe het allemaal geregeld is.
De wet bepaalt, Boek 1 BW, dat de moeder de vrouw is waaruit het kind is geboren.
De andere vrouw is dus niet de moeder, zeker niet in de geboorteakte, want daarin kunnen maar één moeder en één vader worden opgenomen.

De echtgenote, niet-moeder, is bekleed met het gezag als het kind is geboren TIJDENS het huwelijk of geregistreerd partnerschap van de vrouwen. In dat laatste geval kan het kind erkend zijn door een man, maar die kan niet bekleed worden met het gezag.

Dan kan het kind nog geadopteerd zijn door de niet-moeder. Dat gebeurt meestal als het kind wordt geboren voor het huwelijk/ geregistreerd partnerschap.

In de situatie dat de moeder en de niet-moeder het gezag hebben zal de rechtbank een uitspraak moeten doen bij minderjarigheid van de kinderen. Heeft de niet- moeder niet het gezag, dan is alles duidelijk en zullen de kinderen terechtkomen bij de moeder. Vanaf de 12 jaar mogen de kinderen kiezen. Let op: het gezag wordt bij een echtscheiding niet automatisch teniet gedaan.
Indien de moeder als enige bekleed is met het gezag, dan zal de rechter veelal beslissen dat de moeder het kind krijgt toegewezen, mits de belangen van het kind miet worden geschaad.