wat moet je allemaal in orde brengen als je gaat samenwonen met je partner?

en hoe pak je het financieel het beste aan? via een gemeenschappelijke rekening ? alle verhalen over samenwonen en tips zijn welkom! bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet je (beiden) inschrijven bij de gemeente waar je in gaat wonen. Als je alleen samen gaat wonen zonder contract oid dan hoef je niks aan de belastingdienst door te geven. Financieel ligt helemaal aan hoe jullie het willen en hoe jullie situatie is. Als hij een huis heeft dat niet van jou is, is het niet logisch dat jij wel hypotheek betaalt. Bespreek samen wat voor jullie werkt, het is voor iedereen anders.

Wie zijn relatie officieel wil regelen, kan trouwen, een geregistreerd partnerschap aangaan of een samenlevingscontract opstellen. Partners kunnen ook samenwonen zonder dit officieel vast te leggen. Ook hierover geeft de Rijksoverheid duidelijke informatie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/samenlevingsvormen?ns_campaign=Thema-familie_jeugd_en_gezin&ro_adgrp=Trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap-samenwonen&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bsamenwonen&ns_fee=0.00&gclid=CMHKv5rqiLUCFUbKtAod3BcArg Maar het belangrijkste is dat je samen en allebei tevreden bent met de regeling. Maak een lijstje van alle vaste lasten. Wonen, huren, verzekeringen, eventueel auto, belastingen, abonnementen etc. Neem bijvoorbeeld een gezamelijke huishoudrekening, die een en/of rekening moet zijn, waar de vaste lasten van betaald worden en de boodschappen. Ieder stort daar iedere maand een vast bedrag op, berekend naar inkomen, of niet. Daarnaast houdt ieder een eigen rekening, zodat je niet al je uitgaven hoeft te verantwoorden aan de ander. Het Nibud geeft hierover ook adviezen: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/geld-en-relatie/samenwonen.html

Samen gaan leven is een te ernstige zaak om het louter als een kwestie van liefde te beschouwen. Wat is, hoeft niet zo te blijven. Het is ook een overeenkomst met zakelijke aspecten. Dus regel dat goed en schriftelijk. Een relatie is belangrijker dan een nieuwe auto. Die verzeker je toch all-risk voor het geval dat er iets fout gaat of onvoorziens gebeurt? Bij voorbeeld als je uit de bocht vliegt?

Toen ik met mijn vriend (nu mijn man) ging samenwonen (in NL) hebben wij een aantal dingen geregeld. Wij hebben een huurhuis. Dus dat is natuurlijk anders dan kopen. Maar ook hier zit er bij ons een staartje aan, want mijn ouders zijn eigenaar van het huis, en wij huren het van hun. We hebben ons ingeschreven in de gemeente waar we gingen wonen. Wij hebben er voor gekozen om 5 bankrekeningen te nemen. 1 spaarrekening (gezamenlijk) 1 rekening voor inkomen en vaste lasten (automatische incasso's) deze rekening heeft geen betaalpas 1 rekening voor boodschappen en andere zaken (kapper, benzine, kleding etc etc) 1 rekening voor hem (zakgeld) 1 rekening vor mij (zakgeld) Dit werkt voor ons prima. Dat hij meer verdient dan ik, en ik soms meer dan hij, maakt voor ons niet uit. Behalve ons zakgeld hebben wij geen zijn geld mijn geld, alles is ons geld. Net als onze spullen, onze katten, onze auto's :-) (Behalve MIJN computer haha) Maar dat is een keuze die je maakt. Ik heb dat van huis uit mee gekregen, hij niet. Gelukkig wilde hij het ook graag op deze manier. Ik hou niet van JOUW geld, MIJN geld. Grote aankopen gaan in overleg (dat is alles boven de €30,-) en dan heb ik het over dingen als nieuw strijkijzer of een kastje. Dat soort dingen. Wil je iets voor jezelf moet je sparen denk dan aan een playstation. Willen wij samen iets nieuws (TV ofzo) moet daar ook voor gespaard worden maar dan samen op de spaarrekening. We hebben ook gekeken naar verzekeringen. Wat had ik al en hij niet bijvoorbeeld. Hij had geen uitvaart verzekering en geen aanvullende zorg. Dat vond ik onacceptabel, dus die hebben we meteen afgesloten. Dan inboedel verzekering, aansprakelijkheidsverzekering, reisverzekering, rechtsbijstand etc etc. Daar moet je goed naar kijken, wat heb je nodig. En ook het verschil tussen kopen en huren. Ik hoef bijvoorbeeld geen opstal verzekering te hebben, maar met een koopwoning heb je die wel nodig dacht ik. Wat je vooral moet doen, is ontzettend genieten van de tijd. Ik vond het echt heel erg leuk. Want ineens moet je steeds rekening houden met de ander, je bent niet meer alleen. Maar dat maakt het ook weer heel erg leuk. Ik schrok soms, SHIT er is iemand binnen! Oh ja... bedenk ook wat je nog wil verbouwen in je nieuwe woning. En wat voor meubels je wilt hebben. (TIP: IKEA) Ik wou dat ik het over kon doen, om het nog een keer mee te maken. Ik vond het SUPER! Veel plezier! Ik hoop dat je hier wat aan had.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100