Kan een relatie stand houden als beide partners anders tegen een relatie aankijken?

Je wordt verliefd, vind elkaar geweldig en er zit samen voor jullie een toekomst in. Tijd na tijd, het klopt. Ieder accepteert zijn of haar min-punten van de ander.
Wat worden onder de min-punten verstaan?

Verder.. beide partners kijken anders tegen de relatie aan. De ander wilt de relatie graag zo indelen.. de ander ziet het anders. Kortom beide kijken anders tegen de relatie aan hoe die moet zijn of hoe het moet gaan. Dan heb ik het niet over toekomstverwachtingen van beide kanten maar over het onderhouden van een relatie.

Kan dit geval wel voorkomen of is dit verzinsel van mijn brein complete onzin en bestaan zulke combinaties niet? Of ze bestaan wel.. maar zullen deze personen nooit tot elkaar aangetrokken worden.

Wie verteld mij het antwoord?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Beerte, Theebeker nu een vraag als gast?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar blijft de 'paste'? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja jongens, big news: Beerte bestaat niet meer. Profiel is opgeheven... Als ik al niet zeker wist dat Beerte Theebeker was, dan zou het nu wel zeker zijn.
Eerst weer enkele vragen stellen als gast en dan een nieuw profiel, benieuwd wat de volgende naam op de Agenda wordt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theebeker, Beerte, Gastje ... Pffff Ik wordt er zó moe van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn Agenda nog vergeten.. die was er ook kortstondig :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal maar een relatie met deze persoon hebben.
Daar zou ik pas écht moe van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, dat klinkt als de basis voor weer een nieuwe vraag... pas toch op Esme...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha, ha .....
Toch weer even gelachen vandaag.
En je weet: "een dag niet gelachen is een dag niet geleefd".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Dette ... kan hem zo gauw niet vinden :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Esme: Ik had Dette al voorspel dat je hem moeilijk zou kunnen vinden nu Beerte haar profiel verwijdert heeft.
Enniewee: Met dank aan Dette, die hem al op GVF had gezet, maar hem niet durfde te plaatsen ivm copyright dat in jouw bezit is (:P) heb ik hem nog wel voor je, komt 'ie: Nee hè!
Alweer?
Dat kán toch niet.
Hoeveel moeten andere GV’ers ouwehoeren over relatieproblematiek, voordat jij er over ophoudt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooo, wat goed van jou. Kan ik hem bij een volgende zeurvraag weer van stal halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alle credits zijn voor Dette hoor :)

Antwoorden (6)

Ja dat kan heel goed, relatie betekent net als in de wiskunde, dat de een invloed heeft op de ander en dat de ander invloed heeft op de een...

Wil geen van beide veranderen, dan is van relatie geen sprake en ook dus in de wiskundige zin niet...

In een relatie worden veranderingen gedaan om nader tot elkaar te komen, daarvoor WIL je juist een relatie om verder te komen als dat jij in jee eentje toe in staat was... Die ander heeft je iets te leren...

Een relatie is goed als je opgetrokken wordt en soms moet optrekken... Is het alleen van één kant steeds is het geen relatie, maar een functie (wiskundig weer)... En een functie is een hele slechte relatie...

Kun je evolueren samen, dan is dat goed, daar is een relatie voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is verschillend. Dus ook de manier waarop ze tegen een relatie aankijken.
Het gaat erom dat ieder voor zich voldoening kan krijgen uit de relatie.
Dat de ander die behoefte kan geven.

Je gaat beide de relatie aan. Beiden nemen die keuze. In de loop der tijd worden de behoeftes meer duidelijker en wat men voor elkaar over heeft.
Ook kunnen behoeftes veranderen in de loop der tijd.

Tenzij de verschillen in het begin al te groot zijn, kun je het niet echt voorspellen. Maar een eenmaal aangegane relatie is nooit nutteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dat. het kan zelfs een zeer uitdagende relatie vormen.
Je zult dan van beide kanten de waardering moeten opbrengen voor de bijzondere min en plus punten van de ander.
Liefde is toch gaan voor elkaar en geven en nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar denk je dan niet dat beide gelukkiger zullen zijn als ze een beide zelfde visie over dit delen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, waarom. het lijkt me eerder saai worden. In alles hetzelfde denken, in alles hetzelfde doen. Nou nee dan toch maar , af en toe , de vonken eraf laten vliegen.
Als er verschillen zijn moeten er compromissen gesloten worden. Het vereist dus enige creativiteit en lang praten. Onthoudt wel, dat dat vrij normaal is, mensen verschillen nu eenmaal van elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is Nee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan hoeveel jullie er samen voor willen doen om de relatie stand te laten houden.

Het lijkt mij in deze niet onverstandig om jullie verwachting m.b.t. het onderhouden van jullie relatie uit te spreken.

Uiteindelijk blijven jullie twee personen met twee verschillende manieren van contact onderhouden. Ik denk dat je elkaar ook nooit in deze moet willen veranderen.

Wat wel verstandig is, is om compromissen te sluiten. Welke zaken zijn voor jou echt belangrijk en hoe denkt hij of zij daarover?

Binnen organisaties spreken ze over het psychologisch contract. Dit contract is wat niet wordt vastgelegd op papier, maar niet minder bindend is voor een goed verloop van de samenwerking.

Het is een cyclus: Je begint met het uitspreken van je verwachtingen, taakverduidelijking en zelf verbinden aan afspraken (In je relatie kun je dus concrete voorstellen doen en die je eventueel meetbaar kunt maken, data, aantallen, minuten.. of je kan er iets meer ruimte in geven zoals 'zo nu en dan')
Bij onduidelijkheid ontstaat er wrevel en er moet zo snel mogelijk gestreefd worden naar stabiliteit.

Anders kom je in periodes van onzekerheid, angst of boosheid, conflicten, die misschien uiteindelijk kunnen zorgen voor een minder goede afloop.