Wordt en/of rekening na overlijden partner geblokkeerd?

Moeder is overleden. Vader blijft achter.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Castle
7 jaar geleden
Mijn schoonvader en schoonmoeder hadden een en/of rekening. Hij kon dus wel gewoon bij zijn geld maar wilde nu de rekening voor zichzelf met mijn lief als gemachtigde. Hij zat bij de INGbank maar dit blijkt bij elke bank hetzelfde te zijn. Hij kreeg van de INGbank een brief die hij naar Den Haag moest sturen met overlijdendsacte. Ook de bank zelf had dit nodig. We hadden die alleen in het Portugees maar dat maakte niet uit. De rekening wordt dus niet geblokkeerd maar hij zal met hulp van de bank wel haar van de rekening moeten halen. Sterkte met het verlies.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat ook vaak om het veranderen van een en/of rekening of in ieder geval de tenaamstelling,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helder Castle en Jodokus 52! Dank voor jullie reacties. Daar kan ik wel wat mee!

Het beste antwoord

Nee, normaal gesproken blijft u als overgeblevene van de En/of Betaalrekening na overlijden van de mederekeninghouder toegang houden tot de rekening. In uitzonderlijke gevallen kan een En/of Betaalrekening bij het overlijden van een van de rekeninghouders worden geblokkeerd. Een blokkade van een En/of Betaalrekening kan alleen worden aangevraagd door de erfgenamen van de overledene. U kunt dan dus niet meer aan de rekening komen. Alleen met toestemming van alle erfgenamen kan deze blokkering weer worden opgeheven.

Een vraag waar u bijvoorbeeld mee kan komen te zitten is wat er gebeurt met de En/of Betaalrekening bij overlijden. Deelde u een En/of Betaalrekening met de overledene? Dan doet u er slim aan om aan ING kenbaar te maken wat u met de rekening wilt doen. U kunt er voor kiezen om de rekening actief te houden. Het is dan mogelijk om de rekening voort te zetten met een nieuwe mederekeninghouder. U kunt er ook voor kiezen om de rekening op te zeggen. Het saldo zal dan naar een door u opgegeven rekeningnummer worden overgemaakt.

https://www.ing.nl/particulier/betalen/bankrekeningen/en-of-rekening/bij-overlijden.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed onderbouqd antwoord

Andere antwoorden (1)

Ja. Dat is althans wel mijn ervaring geweest. De bank had een verklaring van erfrecht nodig (van de notaris) om de gezamenlijke rekeningen weer vrij te geven.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Nee een gezamenlijke rekening wordt juist niet geblokkeerd
Ivana
7 jaar geleden
De bank zal hem niet zelf blokkeren, maar je bent strafbaar als je hem gebruikt voordat je een verklaring van erfrecht kunt overleggen. Dat is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In mijn antwoord staat hoe het bij de ING gaat. Een verklaring van erfrecht was nodig om als gemachtigde weer toegang te krijgen tot de rekening van een overledene.
Heeft niets met en/of rekening te maken.
Dat is mijn ervaring.
ronron1212
7 jaar geleden
De bank blokkeert echt direct
ronron1212
7 jaar geleden
Als het om een eigen rekening gaat. Niet als het om een e/o rekening gaat
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies @ronron, eigen rekening geblokkeerd tot verklaring van erfrecht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank allen voor jullie nuttige reacties!