Vriend in voorarest, hoe krijgen we hem eruit?

Hij is opgepakt wegens mishandeling. Maar, hiervoor is hij ook geslagen door deze persoon. We hebben de aanklager opgenomen waarbij hij toegeeft dat hij express ging overdrijven en hem eerst and geslagen terwijl hij geopteerd was, en me vriend dus niks kon doen. Hij heeft dit allemaal in plan gezet. Is dit genoeg bewijs om hem eruit te halen? Het was in zijn moedertaal gesproken daarom moet het vertaald worden, daar wachten we nu op. Is er hoop?

Toegevoegd na 8 minuten:
Sorry voor persoonlijke vraag. Ben een beetje wanhopig geworden en kon het op internet niet terug vinden!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer. Gelukkig de rest wel

Het beste antwoord

Als je de uitlokker kan overtuigen dat hij dit ook aan de politie verklaard werpt dat een heel ander licht op de zaak. De kans is misschien aanwezig dat je vriend het verdere onderzoek in vrijheid mag afwachten. Spreek hierover met een van de agenten die hier over gaat, die kunnen je precies vertellen hoe het zit. Elke situatie is natuurlijk weer anders
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan iemand niet uit voorarrest krijgen. Voorarrest houdt in dat deze persoon de eerste 3 dagen op het bureau moet zitten en daarna naar het huid van bewaring moet. Dit is een detentiecentrum waar gevangenen blijven totdat de officiële rechtsspraak is geweest. Wanneer deze persoon dus nog langer moet zitten gaat die over naar een andere gevangenis om de rest van zijn straf uit te zitten.

Er is sprake van mishandeling en beide hebben schuld. In dit geval is je vriend opgepakt tijdens het gevecht en is het echt het woord van de politie op dat moment en ook zijn verklaring op politiebureau.

Als je vriend een advocaat heeft kunnen jullie mogelijk met hem contact opnemen over de opnamen en misschien dit meenemen als bewijs tijdens de rechtzaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
huid=huis
rechtsspraak=vonnis
beide=beiden
verder goede info
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij op het moment wordt opgepakt tijdens een gevecht houden ze je vast op het bureau 3 dagen. Deels waar wat je zegt dat het "soms" voorkomt dat je na die 3 dagen mag gaan. Maar dit is niet vaak het geval. Verlenging van 14 dagen klopt ook, maar Nederland is een prof in verlengen. Ook na de 14 dagen heb je of kans op een schorsing of 30 tot 90 dagen erbij. In deze periode krijg je bericht wanneer de rechtszaak is met de officiële uitspraak. Dat kan precies na de totaal aantal dagen van verlenging zijn en soms wat eerder. Momenteel maken wij dit ook mee met een persoon dus ik weet precies hoe het nu momenteel loopt.
Jou vriend is aangehouden door de politie en daarna in verzekering gesteld. Dit betekent dat de politie hem maximaal 3 x 24 uur mag vasthouden. Als ze hem perse langer willen vasthouden zal hij eerst worden voorgeleid aan een rechter commissaris.Die kan hem nog langer vasthouden als dat nodig is.

Het belangrijkste is dat aan een ieder die in verzekering is gesteld een advocaat wordt toegewezen die jou vriend zal bijstaan. Vraag daarom aan de politie of zij jou de naam en het nummer van de advocaat van je vriend kunnen geven en bel hem. Hij is de enige die echt iets kan doen voor jou en je vriend en die jou vragen kan beantwoorden.