Kan men te oud zijn voor liefde?

Als je als bijv. 30 jarige nog geen relatie hebt gehad, of toegegeven hebt aan verliefdheid, kan je dit dan toch nog leren?
Of is er een bepaalde leeftijd (16 - 25) wanneer je dit moet leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liefde is de enige ziekte waar niemand een medicijn tegen heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat (een verbitterd) iemand alles mint!

Het beste antwoord

Liefde is niet leeftijdsgebonden, zoals je al hebt kunnen lezen in alle antwoorden.

Wat ik echter wel vaak om me heen zie gebeuren, is dat het voor veel mensen na 20 of 30 jaar alleen zijn heel moeilijk is om hun ruimte en vrijheid te delen met een ander.
Daar loopt het dan vaak toch op stuk, ondanks de echte liefde die er is.
Als je altijd alleen hebt geleefd en altijd hebt kunnen doen en laten wat JIJ wilde, wordt het toch een proces van aanpassen en opnieuw je plek in de ruimte bepalen.
En dat is voor veel mensen erg lastig.
Een lat-relatie biedt dan vaak uitkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (27)

Niemand is ooit te oud voor de liefde of om verliefd te worden. Er zijn regelmatig senioren (65+) die nog hartstikke verliefd worden.
Je hoeft daar zeker niet jong voor te zijn. Verliefdheid hoef je niet te leren, dat wordt je gewoon. Er aan toegeven en een relatie aangaan kun je wel leren, daar ben je echt nooit te oud voor! En uiteindelijk zul je zien: eenmaal dolverliefd samen, gaan de meeste dingen vanzelf :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent nooit te jong of te oud voor de liefde en als wel zo zou zijn zou de liefde het altijd winnen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus om die idiote min te compenseren
Liefde geldt vanaf het moment dat je verwekt wordt, tot dat je je laatste adem uitblaast.

Liefde kent geen leeftijd!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nooit is men te oud voor liefde!
dit geldt voor alle leeftijden.
liefde gaat ook over meegaan, meebuigen
toegeven en vooral genieten.
koesteren en je hart openstellen.
leren: er is niet echt een handboek voor.
we zijn wat dat betreft steeds opnieuw
het wiel aan het uitvinden.

ik vind deze tekst van Hans Stolp daarom zo mooi:

Toegevoegd na 1 uur:
tekst nog niet gevonden... volgt!

Toegevoegd na 18 uur:
dankzij kirstenwind...

Het Lied van de Liefde

Liefde leert ons kijken met ons hart, en niet met ons hoofd.
Zij kan ontroerd worden door wat zij leest op het gezicht van de ander.
De liefde denkt niet in etiketten, maar heeft een open oog voor het unieke van ieder mens.

Liefde luistert achter de woorden en hoort wat er eigenlijk in het hart van de ander omgaat.
Zij beheerst de kunst van het zwijgen om de ander niet te kwetsen. Ook zwijgt zij omdat zij de ander niet de fouten wil afnemen die hij of zij als levensles nodig heeft.
De ware liefde verlangt er niet naar de ander te bezitten, maar laat haar of hem juist vrij.

Liefde is je hart openen en kwetsbaar durven zijn.
Wie dat doet, zal geraakt worden door de lichtval op een gezicht of door een kind dat op de schouders van zijn vader zit.
Zo weeft de ware liefde draden van verbondenheid van hart tot hart.

De liefde oordeelt niet, maar is bescheiden en terughoudend.
Daarom kiest zij nooit voor meedogenloze eerlijkheid, maar houdt zij rekening met wat het hart van de ander aan kan en op dat moment nodig heeft.
De ware liefde spreekt daarom uit wat de ander nodig heeft, en niet wat wij zelf zo graag willen zeggen.

Liefde is niet zozeer geven en nog eens geven.
Zij weet dat het de hoogste gave is om de ander toe te laten in je hart.
Meer dan wat ook heeft de ander vooral onze aandacht nodig en een open hart dat de ander omhult met respect en warmte.

Liefde weet ook hoe belangrijk het is jezelf lief te hebben: wie zichzelf niet liefheeft, kan net zo min van een ander houden.
De liefde weet grenzen te stellen en nee te zeggen wanneer dat nodig is om bij jezelf te kunnen blijven.
Zij is dan ook in staat met respect en verwondering naar zichzelf en naar de eigen levensgang te kijken.

....

Toegevoegd na 18 uur:
....

De ware liefde wordt geboren in ons hart. Zij komt voort uit ons hoger zelf, en is daarom onvoorwaardelijk en belangeloos.
De liefde die uit ons ego voortkomt, is daarentegen egocentrisch en op zichzelf gericht, meer dan op een ander.
.......

Toegevoegd na 18 uur:
zie verder de bron...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze van Hans Stolp: http://www.dichterbijdanooit.com/teksten/liedvandeliefde.html ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel kirstenwind! dat is ém. onder jouw site krijg ik not find. verder gezocht, dankjewel, dikke plus...
Het overkomt je, het maakt niet uit hoe oud je bent. Ik was met 50 voor het eerst smoorverliefd, Het is niet iets wat je leert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus
Je bent nooit te oud om verliefd te worden of een relatie aan te gaan. Wel moet je zorgen dat je een relatie niet te veel gaat idealiseren. Als je jarenlang droomt over een ideale relatie ga je misschien te hoge eisen stellen aan je toekomstige partner.

De vader van een kennis was bijna 70 toen hij voor het eerst in zijn leven de liefde van zijn leven tegenkwam. Zij was in de twintig.
Ze zijn heel gelukkig getrouwd geweest en hebben twee kinderen gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent nooit te oud om verliefd te worden , liefde is ook niet aan een leeftijd gebonden je kan altijd verliefd worden ongeacht je leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde is niet iets wat je moet leren. Je voelt het of je voelt het niet en dat kan op alle leeftijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat mensen zich er altijd voor moeten openstellen of dat aan leeftijd gerelateerd is weet ik niet, maar lijkt me niet waarschijnlijk.

Overigen denk ik dat het belangrijk is voor een mens dat het wanneer het een kind is, er hechting heeft plaats gevonden tussen kind en ouders. Dit omdat het kind leert om lief te hebben en nabijheid ervaart. Dit zal in een latere fase van je leven een belangrijk rol gaan spelen, al dan bewust of onbewust. Als een kind niet goed is gehecht wordt er vaak een laag gevoel van eigenwaarde ontwikkeld.

De essentie van mijn punt is dat wanneer je niet van jezelf kan houden het ontzettend moeilijk wordt om een ander lief te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hart is het draagvlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Je bent er nooit te oud vor.

Een vriend van me was tot zijn 33 vrijgezel. Daarna 'wham bam thank you mam' in een relatie, getrouwd & nu zielos gelukkig met zijn vrouw en dochtertje van 4.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verliefd kunnen worden is een gave. De een kan het wel, de andere niet. Je kunt het nog wel leren, al wordt het heel moeilijk als je rationeel bent ingesteld. Ga eens op een terras zitten en kijk eens naar voorbijgangers en ga bij jezelf na wie je er lekker vind uitzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken wel mensen die nog ouder zijn, voor ze wat met iemand beginnen. Het is maar net hoe je openstaat en wie je tegenkomt. Het kan allemaal :). Toegegeven aan verliefdheid? Mag ik hieruit opmaken dat je wél verliefd bent geweest?

Ik denk dat je gewoon de juiste nog niet bent tegengekomen. Als je graag iemand wilt ontmoeten maak je veel kans op datingsites als je er een leuke foto bijzet. Ook voor gewone vriendschap trouwens...

Momenteel is www.badoo.com populair en grotendeels gratis. Ik heb daar zelf nog geen cent aan uitgegeven en heb daar voor mezelf een oproepje staan dat ik muzikanten zoek. Ben toch al tegen verschillende mensen aangelopen. Ook hier ontmoet je leuke mensen wel, en Bearshare ( muziek p2p programma) bijvoorbeeld.

Ik denk dat je dat nog kunt leren. Ik ken genoeg mensen die dat ervaren hebben. Stel je open en zie wat er gebeurt. Misschien kun je eens vragen hier wat mensen doen om een relatie te krijgen en te behouden? Kijken wat voor bruikbare tips daar voor jou uitkomen?

Heb je hier wat aan? succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent nooit te oud om verliefd te worden en ook niet voor de liefde.

Mijn echtgenote en ik zijn binnenkort vierenveertig jaar gelukkig getrouwd..en nog zeer regelmatig word ik verliefd op haar..ik blijf haar een zeer aantrekkelijk en een heel lief, mooi meisje (van vierenzestig jaar) vinden.

Dus..je bent daarvoor nooit te oud..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mooi! vette plus.
Liefde kan altijd. Het is niet aan leeftijd verbonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met de mensen voor mij, maar er zijn mensen die zeggen welke regels over sociaal leven, huisje boompje beestje. Trek je daar helemaal niks van aan, het is jouw leven. Niemand is te oud voor de liefde, maar ik begrijp heel goed hoe je je eigen voelt. Gewoon je openstellen voor goede, lieve mensen en dan komt het wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde heeft geen leeftijdsgrens. Het ıs een gevoel wat vanuit binnen komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niemand is te oud voor de liefde.dat komt vanzelf.of je nou 12 of 78 bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuurlijk niet, je bent juist in de bloei van je leven de ene is vroeger dan de ander
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor liefde ben je nooit te oud. Maar om een relatie op te bouwen moet je wel leren en aan werken dat gaat niet vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er nog niet aan toegegeven hebt , geeft dit toch je verlangen aan door je vraagstelling , je twijfels . Je hoeft het niet te leren , je hebt het al in je . 30 jaar is nog jong en ik zou zeggen laat je leiden door je gevoel dan komt het wel goed . Je bent nooit te oud hiervoor ! Succes en gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liefde overkomt je!...je voelt de klik voelt dat je jezelf mag zijn bij die ander,..er staat dan ook geen leeftijd voor!..ikzelf ben nu 55 en mijn man sinds 10 augustus jl is 61 jaar!...voor de eerste keer in mijn leven ervaar ik echte liefde,na 2 mislukte huwelijken zijn wij beiden nu wel in staat om thuis te komen bij elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent te oud om van iemand te houden of om liefgehad te worden.
Dat heeft niets met leeftijd te maken.
Het komt vanzelf op je pad, eens kom je de liefde tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja men kan het vertrouwen kwijt zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liefde kun je niet leren dat gevoel komt uit je hart daar ben je nooit te oud voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niemand is te oud voor liefde...liefde zit geen leeftijdsgrens aan, en zet het open en ga ervoor als je een leuk iemand ziet..gevoel komt recht uit je hart en vlindertjes in je buik dus niemand is te oud voor liefde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leren niet want het overkomt je.
Ongeacht hoe jong of oud je bent.