Waarom drinkt een schaap melk in het liedje "slaap kindje, slaap"?

Schapen drinken geen melk, als het een lammetje was dan had ik het wel begrepen. Tenminste als het liedje gaat zoals ik het me herinner.

"Slaap kindje, slaap.
Daar buiten loopt een schaap.
Een schaap met witte voetjes,
die drink zijn melk zo zoetjes"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het is gewoon een onzin liedje, dat lievelijk moet klinken en degene die het aan moet horen, is nog niet zo ver om er kritiek op te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een lammetje is ook een schaap. Gewoon een jong schaap. Het lammetje drink melk. Maar schaapo rijmt op slaap dus wordt niet lammetje gebruikt, maar schaap. En jong schaap is te lang om te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je slaap groter word als je aan warme melk denkt. Het liedje is niet bedoeld om een verhaal te vertellen maar om een kind in slaap te krijgen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het kind te laten horen dat het schaap ook melk drinkt en het kindje dus ook z'n melk moet opdrinken. Een soort opvoedkundige reden dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het rijmt lekker en voor een kind is het iets wat zacht overkomt zodat het slaapverwekkend ontspannen klinkt. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warme melk is goed voor het slapen gaan. Werkt ontspannend en werdt (vroeger vaker dan tegenwoordig) aan kinderen gegeven voor het slapen gaan.

Kinderen zijn gek op verhalen en doen graag wat de held uit het verhaal ook doet (de schaap).

Het effect is te vergelijken met de uil uit de fabeltjeskrant. Die altijd afsluit met "oogjes dicht en snaveltjes toe".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel kinderliedjes hebben een heel ondeugende, vaak erotisch getinte oorsprong, waarvan de betekenis in de huidige tijd verloren gegaan is. Ze dateren meestal van een eeuw of één twee geleden. Onschuldiger dan een schaap met witte voetjes kun je je niet indenken. Maar als je de tekst van de rest van het liedje bestudeert, je bedenkt dat het nog niet zo lang geleden was dat hele gezinnen in één kamer moesten leven, dus ook baren, zogen, de liefde bedrijven etc. dan kan ik me wat verhulde symboliek voorstellen die eerder op volwassen behoeften slaat vanuit de wens dat de kinderen vooral maar lekker moesten gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik niet. Ik kan je wel uit gaan leggen hoe je 'piep, zei de muis in het voorhuis' moet uitleggen en waarom Kortjakje door de week altijd ziek was maar dan is de aardigheid van dit soort nauw verholen seksuele voorlichting er vanaf. Verbreed je culturele blik of blijf in de kinderlijke onschuld van volwassenen geloven, zou ik zeggen.