Wat is een goede manier van belonen en straffen voor kinderen van 8-10 jaar (ongeveer), waarbij je punten gebruikt?

Ik heb een magneetbord gekocht met 'punten' er op ik wil deze gebruiken voor goed gedrag belonen en ongewenst gedrag 'straffen' omdat mijn dochter nogal wat grenzen vraagt en regelmatig de grenzen behoorlijk overschrijd.
Ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet inzetten. Wie heeft er tips en ervaring?
Wat ik me afvraag is hoe je het bijvoorbeeld moet doen als een kind 3 'straf' punten heeft maar ook twee goed-punten. Heft dat elkaar op?
EN wat te doen bij acute situaties? We moeten onze dochter nog regelmatig naar de trap of kamer sturen. In principe heeft ze de straf dan gehad. Maar moet ik daar dan geen strafpunt voor geven? En zo ja waaroor dan wel?
Ik heb het idee dat alléén beloningspunten voor haar niet werkt...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is heel moeilijk antwoord op te geven, je bent te summier. Over wat voor soort gedrag gaat het? Hoelang moet ze goed gedrag vertonen voor een pluspunt? Ik denk dat je het veel te ingewikkeld maakt. Pak eerst eens 1 ding aan bijv schelden als ze boos is (voorbeeld). Verdeel de dag in drieën en schooldagen in tweeën en beloon als dat deel van de dag voorbij is zonder schelden. Je kunt ook per dag doen als het iets is wat ze weinig op een dag doet. Straffen werkt niet zo goed als belonen maar omdat je te vaag bent kan ik niet bedenken of het werkelijk zo is dat bij jouw kind alleen beloningspunten werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om nu helemaal uit te leggen wat voor soort gedrag het is wat ze vertoont leek me voor de vraag niet echt relevant. Maar het gaat om -voor een 8 jarige-grensoverschrijdend gedrag, soms is ze net een puber, is ze erg brutaal tegen ons, gaat ze gewoon door na waarschuwingen, doet ze haar zusje pijn uit jaloezie, gedraagt ze zich weinig respectvol ten opzichte van onze regels, etc. Wat ik probeer te zeggen is dat soms het vragen van negatieve aandacht niet altijd kan neregen (en daarbij positief gedrag wel beloon), maar dat ik vind dat ze soms bij dit gedrag ook moet snappen dat we dit niet accepteren. En dus straf krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe gedraagt ze.zich op school, voelt ze zich daar veilig en heeft ze vriendinnetjes....praat eens met de leerkracht, doe desnoods een training met haar bij een instantie als "de geheime tuin". Het is belangrijk dat ze zich veilig blijft voelen.... Vraag desnoods hulp, maar nogmaals, ik denk dat het meer indruk maakt, je teleurstelling te laten blijken, als boos te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dat geval zou ik het toch houden op belonen per dagdeel. Dus op schooldagen eventueel de ochtend, de middag en de avond, op vrije dagen zeker de ochtend (tot lunch), de middag (tot avondeten) en de avond. Ze kan dan 3x per dag iets verdienen. Als ze toch iets doet wat je niet wilt: op de trap zitten. Het hele gevaar in jouw situatie is wel dat als ze op een weekenddag het al om 7 uur verprutst heeft ze weet dat ze tot 12 uur toch niets meer kan krijgen en dat is meteen het hele nadeel van beloningssystemen in dit geval. Beter is het om erg pro-actief te zijn. Dus voor ze al boos wordt waarschuwen, haar even bij je te nemen en rustig praten over wat er mis kan gaan. Zusje pijn doen: dat zie je vaak ver vantevoren aankomen, dus weer er bovenop zitten. Dochter bij je nemen en waarschuwen. Het is soms ook gewoon moeilijk om je temperament te leren beheersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
straffen dmv een beloningsbord??? euh, gaat het niet juist om motivatie en belonen? of ligt de nadruk op het negatieve?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je weleens afgevraagd waaróm ze dit gedrag vertoont? zijn er bepaalde triggers bijvoorbeeld? is het puur afkeuring bij bepaald gedrag of kijk je ook achter het gedrag? sommige kinderen weten wel wat niet hoort, maar weten niet hoe ze het wel juist moeten doen. door straffen geef je ze geen handvaten mee. het is ook niet geheel ondenkbaar dat ze het niet expres doet. zo had mijn zoontje ook gedrag waar ik geen hol mee kon op een gegeven moment.
toen ik aan de bel trok omdat ik er niet zelf mee aan wilde modderen en wilde voorkomen dat de nadruk op het negatieve lag, ik hem geen handvaten kon geven etc. heb ik hulp gezocht. het bleek dat hij ADHD had, en moeite had met overschakelen van het een naar het ander, dus ook als er dingen niet helemaal volgens zijn idee gingen. nu heeft hij het nog wel, maar we houden hier rekening mee. boos zijn is okay, maar projecteren op anderen niet.
als hij voelt en herkend dat ie boos gaat worden dan gaat hij naar zijn kamer (NIET voor straf: hij is oud genoeg om dit te weten en hij zit hier liever dan elders in huis omdat hij daar zijn rust kan vinden) tot hij zelf denkt dat de frustratie weer gezakt is. hij komt dan uit zichzelf weer uit zijn kamer, komt bij me (niets geen negatief gedoe, maar juist positief omdat ie escalatie heeft weten te voorkomen ook al wás is boos) en dan praten we over zijn gevoel. het is geen beladen negatief gedoe (juist niet) waardoor hij zelf veel beter om heeft leren gaat met zijn gedrag. beter weet en herkent waar hij moeite mee heeft, en veel sneller kan herstellen van de heftige emoties waar hij zelf ook door overmant wordt. een kind wat heftige emoties ervaart vind dit zelf ook niet prettig, dus ik ben ook niet de persoon wat dit afkeurt. ze moeten er mee om leren gaan op een juiste manier, en hier hebben ouders een hele grote en belangrijke rol in. frustratie (op welke manier ook) is 99 van de 100 keer geen persoonlijke kwestie. agressie komt ergens anders uit voort: het is een gevolg van een oorzaak. puur op de minpunten letten en straffen werkt dus juist averechts. als moet een kind wel beseffen dat het gedrag voor anderen niet leuk is. licht dus beide kanten toe: ik snap dat je je zo voelt, maar voor anderen is het niet leuk dus hoe gaan we dit oplossen zodat het voor jou prettiger is, en voor anderen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, de erfelijke factor. :))
hier beschikken we allemaal over de ADHD bekabeling icm met een milde vorm van autisme.
3 op een rij hier dus (ik adhd met overwegend ADD, dochter net zo, en zoon prototype ADHD-er)
en toch is het zeker geen onwil als dingen anders gaan zoals de bedoeling was. elke misser is een leermoment, maar natuurlijk zijn er wel dingen die (ook hier) niet door de beugel kunnen, al moet ik zeggen dat ze zelden voorkomen dus straf niet vaak. (praat wel vaak met ze over hun gevoel, en hun ook uit zichzelf met mij hierover) ik zie het als een loze ruimte tussen het wéten en kunnen (toepassen) maar niet iets wat per definitie goed of fout is (al dan niet door onwil) ;-) als gebruiksaanwijzingen duidelijk zijn dan scheelt dit al heel veel, in passen dingen die niet 'normaal' zijn in de lijn der verwachtingen. (accepteren, aanvaarden, en daar waar mogelijk toepassen) een beperking zegt niet voor niets over onmogelijkheden, maar zeker ook (nog steeds!) over mogelijkheden. :) ook hier zijn er strubbelingen hoor, maar nu vanuit een hele andere invalshoek dan bv 2 jaar terug. (zal echt niet zeggen dat het een makkie is!!) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeps, dat ervaren mijn dochter en ik ook (rustig) hier ook bij de stuiter factor (in alles!) van mijn jongste. niet simpel als je gevoelig bent voor prikkels, en helemaal voor bepaalde prikkels :)

Het beste antwoord

Wi hebben ook zo'n bord hangen en gebruiken gezichtjes. Elke dag krijgen ze aan het eind een gezichtje. Een blij gezichtje als ze lief zijn geweest en een verdrietig gezichtje als ze stout zijn geweest. ( 1 x onacceptabel gedrag tel ik dan niet mee). Aan het begin van de week kunnen ze aangeven wat ze aan het eind van de week als beloning willen. Dit kan valles zijn, bijv. met mama/papa koken, een half uurtje langer opblijven, uitkiezen wat ze willen eten etc. Bij 5 blije gezichtjes krijgen ze die beloning. Ik heb gekozen voor 5, omdat kinderen ook niet perfect zijn, dat moet je ook niet van ze verwachten, ze mogen ook wel eens een baal-dag hebben, of een dag waarop het wat minder gaat.
Wel krijgen ze in een week waarop ze 7 blije gezichtjes hebben een cadeautje uit de speciale cadeautjes mand, omdat ze dan de hele week echt lief zijn geweest!.
Hierin zitten kleine (goedkope) cadeautjes, die ik door het hele jaar door verzamel.

Mss helpt het ook als je onder het puntenbord een lijst hangt met duidelijke regels en elke week 1 regel in the picture zet?

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens straf ik ze niet als ze die 5 punten niet hebben gehaald. Het is dan straf genoeg dat ze hun beloning niet krijgen. Ik meld dan even zoetsappig dat als ze komende week wat liever zijn ze misschien aan hun benodigde punten komen. Dat is vaak motivatie genoeg. Het gaat al weken goed hier!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt goed. Begin je dan de nieuwe week weer bij nul? Dus verdrietige gezichtjes , hoe veel dan ook, geen consequenties, en blije gezichtjes bij 5 stuks is beloning?
EN als je nu bv 4/4 hebt, dan betekent het gewoon: Deze week geen beloning?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begin elke week op maandag. Je hebt nooit 4/4 want er zitten maar 7 dagen in de week. Heb je dan bijv. 5 verdrietige gezichtjes ( die doe ik met rood, blije gezichtjes met groen) en maar 3 blije gezichtjes, dan krijgen ze hun zelfgekozen beloning niet. Tsja, helaas!! Dat hebben ze dan zelf gedaan! Zij zijn immers die week niet lief geweest! Dan hoef je ze niet extra te straffen, dat ze hun beloning niet krijgen is teleurstellend genoeg. En dan besprek je op zondagavond de nieuwe week met ze, wat zouden ze dan als nieuwe beloning in willen stellen? Zo hebben ze een doel voor ogen om naartoe te werken. Als zij bijvoorbeeld weten dat ze (als ze een week lang lief zijn geweest) een uurtje langer op mogen blijven) dan zijn ze veel eerde geneigd om lief te zijn, ze hebben immers een doel om daarvoor lief te zijn!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn ze ook niet Krol...ze krijgen hun beloning pas aan het eind van die week!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verwart een beloning met een cadeautje Krol. Ik geef je het advies eens beter te lezen wat ik schrijf! Bij 5 blije gezichtjes krijgen ze hun beloning, bij 7 blije gezichtjes(dus de hele week lief, zonder extreem stout te zijn geweest!!!) krijgen ze een cadeautje! Verder lijkt me dit een ja/nee discussie te worden, dus ik maak voor een kind als jij graag een uitzondering en ben met 3 blije gezichtjes al tevreden de eerste paar weken! :-D Als je nog zinnige vragen of opmerken hebt mag je ze geven, die onzinnige woorden kun je achterwege laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lief ZIJN is wat anders dan niet/wel lief DOEN natuurlijk. lief doen is een heel subjectief oordeel, dus pas hier wel mee op als het gaat om een naam geven aan een bepaald gedrag. wat ligt er achter dat gedrag en is het geen pure afkeuring van/naar een kind als je hier een waarde oordeel aan gaat hangen?

Andere antwoorden (7)

geef een punt bij goed gedrag en haal er een punt af bij fout gedrag, doe dit met magneetjes, geef bij bijvoorbeeld 10 punten een kadootje, dan beloon je goed gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra ze eens de tien punten behaald hebben, zullen ze streven naar meer, gaan ze nadenken over de gevolgen van fout gedrag, ze moeten leren dat fout gedrag bestraft wordt en goed gedrag beloond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, idd punten aftrekken is niet motiverend. ze verdienen de punten met goed gedrag, en welk gedrag er ook een dag of een paar dagen later op volgen: dat doet niets af aan de verdiende punten die je m.i. ook niet af mag pakken.
Ikzelf gebruik geen strafpunten. Wel gebruik ik bij ongewenst gedrdag een zgn. time-out, bijv. 5 min. op de time-out stoel.
De focus ligt echter op het benadrukken van gewenst gedrag, waarbij m'n zoontje kaartjes [punten] kan verdienen. En bij 5 kaartjes krijgt ie dan bijv. 15 min. speeltijd op z'n nintendo.
Die verdiende punten zijn wel onvoorwaardelijk, dwz. ik kan ze niet weer afnemen. Daar is dan weer de time-out voor.
heel beknopt is dit afgeleid van een methodiek genaamd pmto. zie link [pdf]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou geen strafpunten geven maar bijvoorbeeld bij 20 goedpunten een kadootje en in plaats van een strafpunt er een goedpunt van af halen zo ben je minder snel bij dat kadootje en doe je meer je best
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaat zo'n kleintje niet onthouden en vinden ze meestal veel te lang duren, tenzij je stickers plakt op een kalender voor elke dag en aangeeft welke dag de 20e (laatste dag), maar dat zou ik zelf alleen doen als er op die dag wat stat te gebeuren ofzoiets
alleen naar dr kamer sturen / trap zonder uitleg gaat natuurlijk nooit werken.

Als ze 3 keer wat fout doet, en maar 2 keer wat goed, dan heft het niet elkaar op, maar telt het aantal keren dat ze het meeste wat fout heeft gedaan, dus geen beloning.

Als ze vaak lief is dan is dat goed, maar je moet wel altijd tekst en uitleg geven als je haar straf geeft en haar naar de trap stuurt, dat vinden kinderen prettig, bovendien: volwassenen vinden het ook erg prettig om te horen wat er mis gaat en hoe het beter kan ;). Bovendien moet je kind leren om altijd sorry tegen je te zeggen en haar te laten nadenken over wat ze fout heeft gedaan en dat laat je haar dan ook zeggen je, zodat jij weet dat ze er echt over nagedacht heeft.

En geef één strafplek, dus OF de slaapkamer (wat meestal niet werkt omdat ze daar gaat zitten spelen en vervolgens vergeet dat ze straf heeft), OF stuur haar naar de trap (daar is immers niks om mee te spelen). Of zoals de Nanny dat zo leuk zegt "the naughty chair".

In elk geval één vreselijk saaie plek in huis waar ze over dr zonden kan nadenken

Je kan als beloning haar iets uit laten kiezen, een leuk kado, iets gezelligs doen met zijn allen, de beloningen zijn legio uiteraard...

Stel na 6,7 keer dat ze haar best heeft gedaan, dat ze dán pas een beloning krijgt. (een week heeft immers 7 dagen, dus tel het weekend ook gewoon mee).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk hoor, belonen en straffen.... Ikzelf beloon goed gedrag, maar straf zelden. Niet omdat mijn zoon van 9 altijd zo lief is, maar omdat het gewoon niet werkt... Doet hij iets fout, laat ik mijn teleurstelling blijken, jammer hoor dat je dit zo doet, daar maak je me heel verdrietig mee, tijdje min of meer hem negeren, tot hij naar me toe komt en dan bespreken hoe het anders kan.

Weet je, dit is een leeftijd waarin fouten gemaakt worden, en grenzen verlegd, prima.... Dan gaan ze een keer de mist in, jammer... Je verdriet tonen werkt veel beter als straffen.... Succes

Toegevoegd na 3 minuten:
Tuurlijk wel belonen bij goed gedrag, laat zien dat je blij bent. Maar moet dat met cadeautjes? Of is een keer lekker lang opblijven, of kiezen wat we eten (en het zelf klaarmaken, weer een compliment!!!) misschien wel veel leuker....geen geld, maar aandacht en waardering...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat goed werkt op een afdeling waar mijn man werkt is:
De kinderen kunnen bij goed gedrag punten krijgen. Bij negatief gedrag krijgen ze 3 waarschuwingen als ze dan nog niet luisteren gaan ze voor straf op de strafplek en wordt er 1 of bij erger negatief gedrag meer punten afgehaald. Deze punten aftrek wordt bij de waarschuwing duidelijk genoemd zodat het kind de kans krijgt te kiezen doorgaan en punten eraf of lief zijn.
En als beloning zou ik geen kadotje kiezen maar per aantal punten wat leuks doen met mama alleen of langer opblijven iets wat ze graag doet goed gedrag hoeft niet altijd met kado's beloont te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik met mijn kinderen deed was de dingen opschrijven die ze moeilijk vonden, maar ook een paar dingen die ze niet zo moeilijk vonden (puur voor de motivatie)

deze dingen heb ik per dag in een schema gezet. ze konden stickertjes verdienen bij een punt, en een kruisje bij de dingen die niet helemaal goed gingen.

aan het eind van de dag (niet vlak voor het slapen) pakten we de lijst erbij en liepen we het stuk voor stuk af.
elk punt bespraken we: hoe vond je dit gaan. als het goed ging vroeg ik hoe heb je dat gedaan waarom het goed ging? (niet enkel de nadruk leggen op het negatieve) en daar spraken ze dan heel gemotiveerd over. :))
na wat uitleg waarom het ook prettig is voor hunzelf een een compliment zochten ze een stickertje uit en plakten deze op.

bij de punten die niet (minder) goed gingen vroeg ik ook hoe het kwam waarom het niet lukte.
als het kind inzicht krijgt en weet wáár het fout gaat, waarom/waar ze moeite mee hebben kunnen ze op deze leeftijd ook zelf (met hulp) aangeven wat een goede manier kan zijn om toch dat stickertje te krijgen.
zo kunnen er oplossingen en handvaten geboden worden waarbij de ouder kan ondersteunen.

gaat het dan een keer bijna mis zei ik: 'lieverd, vergeet je niet wat we besproken hebben?' (neutraal en ondersteunend dus, ipv: dát was verdorie NIET de afspraak!) ;-)

als je dochter dus op de trap zit, dan verdient ze geen stickertje of punt. maar trek het NOOIT van verdiende punten af. ze heeft idd haar straf gehad.

probeer wel te praten over: hoe kwam het nu dat het niet lukte en je uiteindelijk op de trap zat? dus leg de focus meer op het 'waarom' dan op het feit dat ze (weer) op de trap zat.

en of je nu met punten of stickertjes werkt maakt in feite niets uit. het gaat erom dat het handvaten geeft, inzicht geeft, en dat er een mogelijkheid is om van beiden kanten neutraal te kijken naar het hoe en waarom.

(deel 1. deel 2 verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(deel 2) bij punten die verdiend zijn kan je zelf een beloning bedenken. ik deed op de helft van de week bij voldoende punten dat we de volgende dag hun lievelingstoetje kochten en aten bv. (dit was in het begin om de motivatie vast te houden) ;-) en gaanderweg ging het makkelijker met de punten en waren er andere prijzen te verdienen: op vrijdag met voldoende punten mochten ze kiezen wat we zaterdag of zondag aten, kiezen of we in het park gingen wandelen, naar de kinderboerderij gingen, in het bos wandelen, een picknick of wat dan ook. wat ik wel als stelregel had: straf kregen ze als ze zich niet aan de regels hielden (ook op de trap of stoeltje) maar daar bleef het dan ook bij (dus geen verdiende punten afpakken, niet vroeger naar bed of andere maatregelen die dubbel bestraften. denk dat het het belangrijk is om neutraal te blijven, dingen bespreekbaar te maken en en te houden, het kind zelf ook laten praten over zijn gevoel en mee laten denken aan een oplossing (wat kan mama doen of zeggen op momenten dat het voor jou lastig is zodat je tóch een punt/sticker kan verdienen bv)
en natuurlijk de hemel inprijzen en laten weten hoe trots je bent als het kind het goed doet, maar óók als het zijn best doen en het (nog) niet helemaal lukt! (motiveren dus) ;-) het kan heel goed helpen om met roostertjes/lijstjes en punten te werken, maar het is en blijft een ondersteunend middel. (dus niet enkel aanvinken en de score optellen en benadrukken wat er nog niet zo goed gaat) ;-)