Hoe kun je verbergen dat je smoorverliefd op iemand bent?

Mijn situatie: in een relatie met kinderen en NO WAY dat ik mijn partner ga bedriegen. Ik hou van hem en wil trouw zijn. Hier sta ik zelf ook helemaal achter. Dus ik zoek geen advies om niet vreemd te gaan want ik ben zelf wel zo sterk dat ik dit niet doe. Echter nu zitten we in een soort van relatiecrisis en wat dan vaak gebeurt is dat je dan verliefd kunt worden op een ander. Helaas is dit bij mij nu ook gebeurd. En ik wil dus helemaal niks met deze gevoelens doen, want ik wil mijn partner trouw blijven en met hem samen onze problemen oplossen. Ik wil het liefst ook niet over deze verliefdheid praten, maar deze voor mezelf houden. Maar telkens als ik 'die ander' zie dan word ik zo rood als een tomaat of straal ik andere signalen uit die laten zien dat ik hem wel zie zitten. Ik vind dit echt irritant, want wil alleen maar zo'n beetje in stilte verliefd zijn en zo weinig mogelijk met deze gevoelens doen. Deze gevoelens weg laten ebben en werken aan de problemen met mijn lieve partner. Hoe los ik dit op? Ik denk ook telkens aan 'die ander', ik vind dit helemaal niet leuk! Ik heb het gevoel dat mijn gevoelens een loopje met me nemen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Je hebt het zelf al door ; waar het hart vol van is, daar stroomt de mond van over. Verliefd zijn overkomt je, daar kun je weinig aan doen, en juist in een periode dat het wat minder gaat, ben je er erg bevattelijk voor.

Wat je er echter mee DOET is een keuze, en die keuze is voor jou duidelijk : je wilt het voorbij laten gaan (want het GAAT voorbij). De beste manier om dat te doen is het onderwerp van je verliefdheid volledig uit je leven bannen (zelfs als dat betekent dat je kinderen naar een andere school moeten, je van baan moet wisselen of een andere hobby moet zoeken) en ondertussen die overdaad aan energie die je er vaan van krijgt, op andere zaken en personen richten.

In je hoofd en in je fantasie mag je overigens zo ver gaan als je wilt en het zo gek maken als je kunt bedenken, zolang je je maar voor ogen houdt dat het fantasieën zijn. Dat het juist de crisis is die maakt dat je hormonen je nu bevattelijk maken voor signalen van anderen, heb je gelukkig al goed door. Je zou dus zelfs kunnen proberen te genieten van het gevoel van verliefd zijn ZELF, zonder je concreet op het object van je verliefdheid te richten.

Het is eigenlijk een wreed spelletje van de natuur. De stress - van die crisis ?- zorgt voor een verhoogde hormoonspiegel, die op zijn beurt weer verantwoordelijk is voor verhoogde seksuele drift - die heel makkelijk verward kan worden met en overgaan in verliefdheid. Net op het moment dat je er bij je partner vermoedelijk even niet mee terecht kan. kan dat wel, DOE dat dan vooral.

Maar primair zul je moeten proberen de persoon op wie je verliefd bent niet meer tegen te komen, teneinde niet de kat op het spek te binden. Misschien is het juist WEL een goed idee om je partner er van op de hoogte te brengen ; ook van je verwarring, je boosheid, je frustratie. Juist OMDAT je je op hem wilt richten en die energie aan hem wilt besteden, maar daar nu even geen mogelijkheid voor ziet. Maar dat is wel heel moeilijk, omdat je het risico daarvan moeilijk kunt inschatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey, bedankt voor je antwoord. Ik had er nog helemaal niet bij stilgestaan dat het allemaal een spelletje van mijn hormonen kan zijn. Ik had net zo goed verliefd op iemand anders kunnen worden?
Het seksleven met mijn partner staat op dit moment op een laag pitje, ik 'wil' vaker dan hij. Ik heb dus veel momenten waarop ik mijn seksuele verlangens opzij moet schuiven. Tja en dan is het makkelijk om (gevoelsmatig) voor de bijl te gaan als er een ander aantrekkelijk mens op je pad komt :)
Eigenlijk vult die verliefdheid een leegte op. En ik ben er blij mee dat ik deze vraag hier heb gesteld want nu kan ik de boel beter relativeren.
Mijn partner en ik komen er overigens samen wel uit hoor, zonder vreemdgaan :) Het heeft tijd nodig en veel geduld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die sexuele energie kun je natuurlijk ook in je eentje wel kwijt ; in je fantasie mag je zo ver gaan als je wilt. En dat kan absoluut ook een ontlading zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en ik heb dus een paar keer gemasturbeerd met die ander in mijn gedachten. En dat voelde slecht ;)
Doe dat dus nu niet meer, want zodra ik ga masturberen komt die ander in mijn fantasie, en voel ik me naderhand slecht.
Hoezo gefrustreerd, haha!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dat is jammer. En natuurlijk nergens voor nodig, want op dat moment is het gewoon een gefantaseerde ander ; of die nu een bekend gezicht heeft op niet. Maar als het niet werkt, moet je het niet doen. En je man (erbij) fantaseren is op dit moment gewoon geen optie ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is geen optie, heb ik wel geprobeerd hoor, maar dan doemt als vanzelf die ander op in mijn fantasie ;)
Ik masturbeer dus maar eventjes niet meer, beste optie in mijn geval om mijn gevoelens niet nog meer aan te wakkeren. Wel jammer dat ik nu mijn seksuele spanningen niet goed kwijt kan. Niet bij partner en niet bij mezelf. Dank voor je antwoord, ik ga de vraag nu sluiten want hij loopt bijna af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle antwoorden waren goed maar dit antwoord zette me het meest aan tot relativeren en daar is het mij om te doen. DANK :)

Andere antwoorden (3)

Je zegt zelf al dat dat je niet van plan bent om iets met deze gevoelens te doen, dus hoef je deze persoon niet uit de weg te gaan, afstand nemen van die persoon kunnen die gevoelens juist sterker maken.

Probeer met je partner meer tijd door te brengen, praat over die crisis, probeer samen tot een oplossing te komen. Bedenk hoe en waar jullie voor het eerst verliefd werden en probeer dat eens opnieuw te doen....vaak helpt het de gevoelens voor elkaar weer aan te wakkeren, dan ben je de gevoelens voor die ander snel vergeten.

Succes ermee.

Toegevoegd na 1 uur:
Ook in een andere omgeving kan je iemand tegenkomen waar je ongevraagd verliefd op wordt en je kan niet eeuwig verhuizen.

Schrijf eens op een blaadje de positieve dingen van je partner op en schenk daar meer aandacht aan, en de negatieve dingen. Doe dit tevens over jezelf naar je partner toe en steek daar je energie in.

Toegevoegd na 1 uur:
Zolang je relatie nog een crisis is en je ongemerkt het idee hebt verwaarloosd te worden door je partner gaan je gedachten altijd op zoek naar een ander ongevraagd, daarom is een hereniging met je partner de eerste vereiste om deze andere persoon te vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Mijn partner en ik doen ons best om nader tot elkaar te komen, maar aan de andere kant hebben we juist ook even 'rust' nodig. Hij meer dan ik, overigens. En dat is dan ook weer een deel van mijn probleem :) Maar we komen er wel uit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rust moet je zeker nemen, tijd genoeg om die verloren tijd weer in te halen, heb jij mooi tijd om na te denken.
Het feit dat je dit eens duidelijk van je af hebt kunnen schrijven zal op zich al een verandering met zich meebrengen.

Verder kan het ook helpen om elke dag minimum 5 aangename kantjes van jouw partner op te schrijven.
Ga in gedachten élke dag opnieuw terug naar de tijd waarin alles nog koek en ei was.
Wellicht kom je op een gegeven moment op een punt waarop jouw inspiratie en motivatie ter verbetering van de huidige sfeer weer op volle toeren gaat draaien.
Bij mij werkt dat alleszins zo en bij vele anderen ook.

Verder zou ik gewoon genieten van de heerlijke vibes die verliefdheid met zich meebrengen en die vibes overzetten op het thuisfront.

Soms kan het ook helpen om degene waarop je verliefd bent bewuster met neutrale ogen te bekijken en heel vaak merk je dan 'plots' één en ander op waaraan jij je gaat ergeren. Dat op zich kan al voldoende zijn om de verliefdheid als bij toverslag te laten overgaan.

Degene waarop je verliefd bent ontwijken vind ik geen duurzame oplossing want dan heb je jezelf niet geleerd om dit soort euvels op te lossen.
Wees gerust, jij en ook jullie relatie komt hier stukken sterker uit dan je nu kan vermoeden.

Probeer gewoon niet langer te vechten tegen die verliefdheid maar laat ze toe en zet die energie om in simpele maar voor iedereen aangename initiatieven op het thuisfront.

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is grappig dat sinds ik hier geschreven heb, de verliefde gevoelens anders aanvoelen. Ik kan het meer relativeren. Zie mezelf nu meer als een vrouw in een relatiecrisis die (seksuele) aandacht tekort komt. En dan is het natuurlijk erg gemakkelijk om zomaar ineens gevoelens voor een ander te krijgen. Wat je er mee doet is een tweede, hè... en ik wil deze verliefdheid stilletjes over laten gaan :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn probleem is overigens nog wel dat ik nog steeds reageer op die andere persoon. Ik heb het idee dat ik nog steeds allerlei verliefde signalen uitzend en dat vind ik vervelend. Ik wil deze persoon niet ontwijken, want ik ben heus wel zo sterk dat ik niet vreemd zal gaan. Dat vertrouwen heb ik gewoon in mezelf! Maar (onbewust) doe ik wel verliefd. En pas daarna heb ik het in de gaten. Zoals dat ik laatst die persoon liet voelen hoe koud mijn handen waren nadat ik buiten was geweest. Dat kan ik bij andere personen ook doen en is op zich een onschuldig iets, maar ik deed het expres om lichamelijk contact te hebben. Die dingen wil ik dus niet meer doen maar gebeuren onbewust! Een tip hiervoor?
Als jullie huwelijk in een crisissituatie verkeert, besef je gelukkig heel goed dat dit een uiterst gevaarlijke situatie voor jullie relatie is.

Veel mensen beweren dat verliefdheid je 'overkomt' maar dat gaat niet (altijd) op.

Je kunt je innerlijk 'wapenen' door je innerlijk af te sluiten voor liefdesgevoelens ten opzichte van iemand anders dan je eigen partner.

Fantaseren moet je zeker niet doen, want door je fantasieën wakker je je verliefde gevoelens eerder aan dan dat je die afzwakt.

Tenslotte zou ik je aanraden er wèl met je partner over te spreken..maar hem er in dat gesprek ook meteen nadrukkelijk op te wijzen dat je 'echt niets weten wilt van een andere relatie'

Raak elkaar zeker niet kwijt..want jullie crisis raakt wel over en..die verliefdheid absoluut ook. Ik weet namelijk ook van mensen die na de verkeerde beslissing, helemaal niemand meer 'over' hadden.

Ik wens je heel veel wijsheid èn nog meer liefde toe..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord, ik ga de vraag nu sluiten want hij loopt bijna af. Ik probeer me juist met nam en macht te wapenen tegen die gevoelens want ik wil ze niet eens, maar dat is verdomd lastig!
Ik krijg van 'hem' op het moment ook meer positieve aandacht als van mijn partner. Mijn partner is helaas erg jaloers, waardoor dit soort dingen niet goed bespreekbaar zijn. En dat terwijl ik niet eens dingen wil doen doe hem jaloers kunnen maken!
Wijsheid en liefde heb ik zeker nodig nu, dus bedankt voor je wens :)