Hoe moet ik omgaan met emoties zoals verdriet en kwaadheid?

Ik ben onlangs voor de gek gehouden (althans dat gevoel heb ik) en heel erg boos en verdrietig. Ik heb dingen uit kwaadheid gedaan waarvan ik gedacht had nooit te doen. Ik voel me slecht en schuldig ook daarom. Ook mis ik me geliefde ondanks die persoon mij slecht heeft behandeld. Hoe kan het nou zo zijn dat je steeds aan die persoon blijft denken terwijl die helemaal niet om je geeft en je gewoon aan de kant gezet heeft. Ik voel me zo dom dat ik me al die tijd heb laten gebruiken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Emoties werken soms beangstigend en bedreigend omdat ze zo krachtig kunnen zijn en ons verstand kunnen overheersen. Juist deze kracht maakt emoties tot een schitterend fenomeen. Emoties zijn net als golven van de zee: ze zwellen aan tot zij hun hoogste punt bereiken, waarna ze langzaam wegebben. Emoties hebben een grote invloed op onze gezondheid. Ze brengen tastbare, moleculaire effecten in ons lichaam teweeg en zijn daarmee in staat de natuurlijke balans van de lichaamsfuncties te verstoren of juist te herstellen. Positieve emoties als liefde en genegenheid, trots, dankbaarheid, geluk, blijdschap en vreugde bevorderen een goede gezondheid. Negatieve emoties als verdriet, boosheid, angst, schuld, schaamte, afgunst, jaloezie, afkeer en walging verstoren de natuurlijke, gezonde balans van het lichaam. Toch zijn negatieve emoties noch goed, noch slecht. Ze vertellen je slechts wat er in je omgaat. Pas als je deze negatieve emoties gaat onderdrukken of je er aan vast gaat klampen vormen zij een bedreiging voor je gezondheid. In 4 stappen leren omgaan met negatieve emoties Er zijn grofweg drie manieren om met je emoties om te gaan. De meest gezonde manier is je emoties toelaten en ze gewoonweg ervaren, zonder te proberen in te grijpen. Een tweede manier is onze emoties onderdrukken voordat ze hun piek bereiken. We willen de emotie dan niet ervaren, we zijn er bang voor en vluchten in ons denken. Een derde manier is dat we ons vastklampen aan emoties nadat zij hun piek hebben bereikt. We zijn dan eerder ‘verslaafd’ aan onze emoties, we krijgen een ‘kick’ van de intensiteit ervan en weigeren de emotie los te laten.

Verstand en gevoel kunnen soms mijlen ver uit elkaar liggen. Met je verstand zul je vast wel weten dat het beter is om je ex-vriendje achter je te laten, maar je gevoel is het daar nog niet echt mee eens, lijkt het. Dat zit nog vast aan 'hoe het had kunnen zijn als hij je niet aan de kant had gezet'. Dat heet rouwen om wat had kunnen zijn.... Geef jezelf de tijd om te rouwen. Daarmee verwerk je meer dan verkeerde dingen uit kwaadheid doen, waar je, zoals je schreef, later dan weer spijt van hebt en schuldgevoelens mee opbouwt. Daarmee raak je in een neerwaartse spiraal en ik denk niet dat je dat wilt. Mag ik je bemoedigen met een lied ? http://www.youtube.com/watch?v=lFVI2Qr1AuY Heel veel sterkte gewenst en ik hoop dat je, na je rouwtijd, weer verder kunt en een prachtig leven mag hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100