ik weet niet hoe oud ze zijn en in welke klas ze zitten, maar als ze op de middelbare school zitten is huiswerkbegeleiding een tip. Daar zijn ze verplicht hun huiswerk te maken en krijgen ze ook nog hulp als ze die nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vriendelijk maar kortdaad zeggen: "Eerst de taak, dan vermaak"! en er niet van afwijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb één kind dat uit school onmiddellijk aan haar huiswerk gaat en niet stopt tot het af is.Tot vervelens toe ook wel eens trouwens. Jip ; dit weekend wordt er GEEN huiswerk gemaakt !!!

En ik heb nog één kind dat haar huiswerk het liefst uitstelt tot de volgende morgen half zes (en dat dan ook regelmatig presteert- want ik waarschuw haar maximaal 5 keer, en daarna zijn de consequenties voor mevrouw zelf).

Maar ik weet best hoe het moet hoor - al heb ik daar niet altijd de energie voor om dat ook tot het bittere einde vol te houden. Maar als ze veel huiswerk heeft of moeilijke vakken of ze heeft een onvoldoende gehaald (1x gebeurd), dan is ze weer een tijdje aan de beurt. En eerlijk is eerlijk, dat gaat ook steeds iets makkelijker.

Dan mag ze na school even wat drinken en eten / bijkomen, maximaal een uurtje (ze zijn om half twee thuis), en daarna gebeurt er in elk geval NIETS leuks tot het huiswerk af is. Geen televisie. Geen gameboy (innemen). Geen computer (afsluiten of afpakken). Geen boekjes lezen (al moet die mazzelaar voor huiswerk ook elke dag 15 minuten lezen), en al helemáál niet op de tampoline, naar het zwembad of de winkel of de hond van de buren uitlaten en met vriendinnetjes spelen. No way Jose.

Dat betekent wel dat ik van tijd tot tijd even flink de politieagent moet uithangen (met als gevolg dat ik het zat wordt en na een tijdje weer wat laat versloffen - en ach, de cijfers zijn goed en ik was vroeger net zo), maar als je dat consequent weet vol te houden gedurende langere tijd, weet ze op een gegeven moment wel hoe de vork in de steel steekt en kiest ze eieren voor haar geld. Tenslotte zit ze nog maar in de vijfde klas/1e klas middelbare school (groep 7 in Nederland) en is ze elke dag met minder dan een half uur klaar.

Maar hoe ouder ze worden, hoe strenger je er op moet toezien. Waarbij ze stapje voor stapje ook moeten leren waar hun eigen verantwoordelijkheden liggen, en ze zelf maar moeten vertellen dat en waarom hun huiswerk niet af is. (En dáár zijn ze in Duitsland dan weer een stuk minder mals mee dan in Nederland het geval was).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een plus kon geven dan zou ik het doen, goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgebreid antwoord Marleen. Maar heb je gezien dat de vraagsteller maar 14 jaar is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, eerlijk gezegd kijk ik daar niet naar - en vertrouw ik de opgegeven leeftijden ook niet altijd.
Wellicht is het een moeder die onder het account van haar kind een vraag geplaatst heeft ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, Waarom antwoord geven als de vraagsteller een niet eerlijk beeld geeft van zichzelf, wat kun je er dan mee? Je hebt in een reactie op de vraag gezien dat iemand de leeftijd had nagekeken, dan luidt toch de eerste vraag; waarom! en laat daan1234 dan maar eens eerlijk uit de hoek komen, kun je daarna altijd nog een vraag beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die leeftijd zag ik later pas ; ik heb eerst - zoals ik eigenlijk vrijwel altijd doe - gewoon naar de vraag gekeken en daar antwoord op gegeven. Later zag ik bij reacties dat iemand haar leeftijd (althans, opgegeven leeftijd) had gesignaleerd. Een leeftijd waarbij je je op GV niet zou moeten mogen registreren, en zelfs een reden voor verwijdering zou moeten zijn, maar dat is mijn persoonlijke mening en niet het beleid hier, dat weet ik. Als je naar mijn antwoord en mijn reactie op de leeftijd kijkt, zie je dat daar tijdverschil tussen zit.
Antwoord 17.50 (en eerder begonnen met tikken natuurlijk)
Eerst reactie : 17.49 (geplaatst dus tijden het tikken van mijn antwoord en daarvoor nog niet aanwezig
Mijn reactie daarp : 17.51 (meteen na het plaatsen van mijn antwoord en lezen van toen nieuwe reactie). Ik weet dat er een hoop k*tkotertjes op GV rondhangen, maar daarvoor alle deelnemers checken (op gegevens die overigens ook lang niet altijd koppen) omdat er van bovenaf geen leeftijdsgrens wordt gehanteerd of gehandhaafd, lijkt me niet mijn ´taak´ eigenlijk. Dat is in dit spelletje ´antwoord geven op vragen´, en dat heb ik gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn persoonlijke ervaring is dat je juist steeds meer ruimte moet bieden om ze het zelf op te laten lossen. Huiswerk is hun eigen verantwoordelijkheid, die moeten ze gaan nemen. Als je meegaande kinderen hebt, kom je er nog wel met stevig gezag, als je zwaar stribbelende pubers hebt die het liever zelf uitzoeken, is huiswerktoezicht echt een punt waarop je als gezin compleet stuk kunt lopen. Dus minder gezag, meer eigen verantwoordelijkheid. Een kind van 16 moet je echt niet meer willen controleren. Als ze dan nog niet in de gaten hebben dat ze voor zichzelf huiswerk moeten maken, kunnen ze beter een jaartje blijven zitten en iets leren over oorzaken en gevolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, Stippel, en dat heb ik ook wel in mijn antwoord verwerkt. (Laatste alinea).Maar het ligt ook wel een beetje aan het kind ; de mijne is net elf, dus die mag best nog wat achter de broek gezeten worden - al laat ik haar van tijd tot tijd wel degelijk ook haar eigen boontjes doppen. Vooral een kind dat snel afgeleid is, moet je nog wel eens tot de orde roepen, anders is het inééns weer bedtijd en schieten ze in paniek.
Geen idee hoe oud ze zijn.. Maar als ze wat jonger zijn kan je tegen ze zeggen dat ze na het huiswerk iets leuks mogen doen (bijvoorbeeld even op de computer of even tv kijken).
Dit soort dingen werken wat minder bij oudere kinderen (je kan het natuurlijk wel proberen) want die doen toch wel hun eigen zin. Huiswerkbegeleiding werkt hierbij goed! Je kind leert te plannen en huiswerk te maken. Maar ik vind zelf dat dit pas moet als het echt heel erg is!
Probeer thuis voor uw kind een zo min mogelijk afleidende omgeving te maken. Het is lastig om huiswerk te maken als de spullen om je heen je afleiden!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pc en tv en alles afpakken/verbod totdat ze het af hebben. En checken met agenda dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar is de eigen verantwoording van het kind?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door dreigen toon je bij voorbaat al zwakte, je gaat nu al in de onderhandeling. En het word er ook niet gezelliger op, nee, ik denk dat er andere manieren zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik spreek uit eigen ervaring xd. Ben zelf iemand die geen huiswerk kan maken door msn enzo
Hangt erg af van de leeftijd, ik ben er heel makkelijk in.
Ik zeg altijd dat ik niet op school zit en geen proefwerk heb, of te wel , ik laat ze het zelf uitzoeken.

Maar mijn 3 zoons zitten op de middelbare school, het is hun eigen verantwoording.

Of dit gewerkt heeft weet ik volgende week, dan krijgen de oudste 2 hun examen uitslag :)

Maar dit is per kind verschillend denk ik, niet alle kinderen hebben die zelfstandigheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze moeten het toch zelf gaan doen. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik voel me vaak een uitzondering in mijn manier van opvoeden, maar hier werkt het, dus zal het toch wel goed zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt goed. 'Vroeger' vertelde ook niemand mij dat ik huiswerk moest maken.
Ik zie dat je 14 jaar bent. Is het voor jezelf dat je het vraagt? Begin dan met de TV en PC uit te zetten, dan kan je nog op tijd je huiswerk maken.
Het beste is om meteen je huiswerk te maken als je uit school komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij hielp het dat mijn ouders me eerst mijn huiswerk lieten maken en dat ik daarna leuke dingen kon doen. Ik vond het heel fijn om naar vriendinnen te gaan wanneer ik mijn huiswerk af had, zodat ik me daar niet druk meer om hoef te maken. Mijn ouders hebben me dit in de 1e klas een paar maanden gezegd (dat ik dus eerst huiswerk moest maken en daarna naar vriendinnen) en daarna deed ik het vanzelf. Al heb ik er soms ook wel naar mijn pet gegooid hoor. En elk mens is anders; bij mijn broertjes helpt het dus he-le-maal niet. Ik denk dat je, zodra de kinderen huiswerk van school meekrijgen (op de basisschool dus al), direct goed moet vertellen; eerst huiswerk af, daarna spelen.
Variatie: na schooltijd kunnen ze spelen met vriendjes (dit kan na het eten vaak niet ivm sporten, en het word donker), direct na het eten huiswerk maken en daarna kunnen ze nog even tv kijken of computeren.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hun mobile en pc afpakken, en blijven in de buurt.

Toegevoegd na 31 seconden:
als ze in middelbaar school zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou gewoon hele strikte afspraken maken met je kind mbt huiswerk. Je zou ook een afspraak kunnen maken op zaterdag en zondag geen huiswerk en doorde weeks elke dag, tenzij ze een toets hebben. Op de huiswerk dagen, Afhankelijk van de leeftijd van het kind maak je de afspraak om elke dag, bij thuiskomst of tijdens het koken of na het eten, een half uur huiswerk te doen. Bij een ouder kind eventueel 2 huiswerk momenten. Geen huiswerk? Dat half uur lezen, vooruit werken, educatieve spelletjes (beetje afwisselen).

Daarnaast is het soms ook leuk en fijn voor een kind om wat stimulans te krijgen van de ouders. Moet het bijv. Topo leren? Ga samen het deel in de atlas opzoeken, spelenderwijs leren kinderen heel goed. Rekenen? Pak de koekjes trommel erbij of maak gebruik van bijvoorbeeld de klassen foto, noem maar op je kan met alles rekenen. Taal? Maak woord spelletjes, maak zinnetjes zonder klinkers en laat je kinderen deze oplossen. Wees creatief.

Probeer je kinderen niet te puchen maar structuur te geven.

Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vriendelijk informeren of het allemaal lukt en of ze nog hulp nodig hebben. Duidelijk maken dat ze bij jou aan kunnen kloppen als het niet goed gaat. Verder niet al te veel aandacht aan besteden, je bent ouder, geen leraar.

Het is HUN huiswerk, ze moeten zelf gaan beseffen dat ze het moeten maken. Het is heel belangrijk dat ze tijdens de puberteit leren dat er oorzaken en gevolgen zijn: als jij je huiswerk niet maakt, haal jij een onvoldoende. En dat is dan je eigen verantwoordelijkheid.

Als ze moeite hebben met structureren, kun je ze helpen met een schema maken of vragen of ze het goed vinden dat je ze er aan herinnert. Sommige kinderen vinden dat fijn en hebben dat nodig, andere kinderen zoeken het veel liever zelf uit.

Het ene kind gaat harder lopen als je het een duwtje geeft, het andere kind valt op z'n neus. Als ouder ontdek je dat snel genoeg, en als je toch tegen beter weten in 'aan het huiswerk gaat sleuren' heb je elke dag crisis in de tent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een paard naar het water brengen, maar je kunt het niet laten drinken!
Het is de taak van de school om de belangstelling van het kind te wekken en ouders moeten zich zo min mogelijk met het huiswerk bemoeien.
Het is niet jouw taak om het huiswerk te laten maken. Daar is het zelf verantwoordelijk voor en eventuele consequenties van plichtverzaking moet het zelf ondervinden. Voer geen machtstrijd met je kind. Dat verlies je altijd.
Het is jouw taak als ouder om alle voorwaarden te scheppen waaronder het kind kan leren, waaronder een rustige plek om het huiswerk te maken en alles wat het daarbij nodig heeft en algemene belangstelling van je kind te bevorderen door goede boeken, bezoeken aan musea en dierentuinen, door verhalen uit de natuur en gesprekken die bij zijn leeftijd en ontwikkeling passen. Dan kan het aan de daarbij aansluitende schoolvakken met meer vreugde deelnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met je antwoord, maar ik vind wel dat je als ouder een stukje verantwoordelijkheid hebt voor het opstarten van je kind. Als je idd een goede plek hebt voor het kind om in rust het huiswerk kan maken, maar je kind begint niet aan het huiswerk, vind ik dat je als ouder wel met een onderbouwde reden je kind moet vertellen dat het tijd is om te beginnen.
Door structuur in de dagelijkse dingen te geven. Dus elke dag om dezelfde tijd de tijd voor huiswerk in plannen en samen voor bereiden......dus even de tafel opruimen samen en even bij je kind blijven tot dat hij is opgestart.
Na dat de arbeid verricht is je kind even belonen, door middel van een opmerking ofzo. Zo laat je weten dat je samen met je kind staat en niet de ouder die maar roept; JE HUISWERK!!!! nee, het voortouw nemen en actief mee helpen opstarten.

Je begeleid je kind hierin net zo lang totdat het zelfstandig te werk gaat. Dit noemt men ook wel "opvoeden" ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
simpele voorbeeld .ik mam van 3 kids heb altijd gezegd en het werkte vaak .
Is wel verschillend per kind overigens .

Doe altijd als 1e iets n klusje / karweitje wat je vervelend vindt om te doen ik hadzelf voorbeeld van strijken is zo niet mijnding .

Dan ga je veel meer genieten van de leuke dingen /spelen oid die je liever wilt doen .

ook ging het niet altijd 100% goed zoon zij altijd heb ik al gedaan hoor .

Moest wel een jaartje over doenblijkt , dus pa en ma hebben erook van geleerd .
echt gaan na checken of het idd ook is gebeurd .