Heyy, ik ben 17 en wil weten of mijn moeder nog iets te zeggen heeft over mij als ik bijv niet meer thuis wilt wonen en kan zei eisen dat ik kom ?

Ik moet thuis best veel doen ik heb samen met mijn moeder al 3 keer in een blijf van mijn lijf huis gezeten we moesten vluchten voor me stiefvader en woon nu in Groningen maar ik heb een vriend in Enschede en mijn moeder probeert er alles aan te doen om ons uit elkaar te krijgen ze noemt wat wij hebben geen relatie, omdat ik nog geeen sex hebt maar dat is geen goede reden om te zeggen dat we da. Geen relatie hebben.. Ik zie mijn vriend alleen in de vakantie dat vinden we heel moeilijk maar we kijken uit naar de toekomst..me moeder wilt dat ik naar huis komt terwijl de vakantie nog niet voorbij is en ik wil graag hierblijven hier heb ik zelf ook 3 jaar gewoond en heb veel vrienden in Enschede en in Groningen niks ik heb wel school maar heb daar geen vrienden kunnen maken.. Dus als ik in Groningen ben verveel ik me vaak en voel me eenzaam ik bel heel vaak met me vriendje en soms wel 3 uur achter elkaar omdat ik hem mis en niks anders kan doen en dat heeft me moeder ook verboden ik mag hooguit nog maar een uur per dag met hem bellen, nu wik ik weten al ik hier blijf mijn moeder heeft al gedreigd dat ze de politie wilde bellen dus ben ik oud genoegd om zelf te bepalen wat ik doe en wanneer ik naar me eigen vriendje toe mag ??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Vanaf je 16e mag je zelf bepalen waar je wil wonen. Je moeder kan de politie wel bellen, maar zij zullen niet eens de moeite doen om te komen. Ik vermoed echter dat je financieel nog niet klaar bent om huur of een hypotheek te betalen op je 17e. Maar dit weet jij natuurlijk zelf het beste. Succes met je situatie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt dus absoluut niet. Ze is nog minderjarig. Tot haar 18e kan haar moeder volgens de wet bepalen waar ze woont en met wie ze omgaat. De politie zal ook zeker wel actie ondernemen als de moeder belt. Véél actie zelfs. Toevallig ken ik iemand in een soortgelijke situatie die op haar 16e wegliep naar een andere stad vanwege een relatie met een vriendje van 17 die haar ouders hadden verboden. Zij woonde in Zwolle en hij in Maastricht.
Binnen een paar uur stond de politie op de stoep bij de ouders van het vriendje en werden ook vrienden en vriendinnen ondervraagd. Vervolgens werd er een landelijk opsporingsbevel uitgevaardigd omdat het meisje en haar vriendje op de vlucht waren geslagen. Door het hele land werd er naar ze uitgekeken. Uiteindelijk hebben ze zich zelf na een paar dagen gemeld en is er hulpverlening ingeschakeld.
Er komt veel bij kijken om zulke grote stappen te nemen
Als moeder vindt ik dat er regels zijn waar je je aan moet houden, maar daar moet je samen over praten, mischien is het uit angst dat ze jou thuis wil houden.
Als dat niet lukt raad ik je aan om bij bv het MEE advies te vragen over hoe te handelen, MEE helpt je op weg om de goede hulpverleners te vinden en gaan eventueel ook met je mee. Al met al is het is niet niks, kun je bv bij je vriend thuis terecht?, en je bent leerplichtig dus ook daar zul je je in moeten verdiepen, doe je bol of bbl opleiding?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent nog minderjarig volgens de Nederlandse wet. Tot je 18e jaar heeft je moeder nog ouderlijk gezag over jou.
Dus ja, ze kan de politie inschakelen als je niet thuis komt.

Op verzoek van je moeder kan je worden opgespoord, maar als men een ernstige reden vermoedt voor het weglopen zal men je niet dwingen om terug naar huis te gaan. Wel zal jeugdzorg gaan bemiddelen of zal de rechter maatregelen nemen. Best heftig allemaal dus....

Het recht op een privé-leven van een minderjarige is beperkt tegenover de ouders. Je moeder kan lectuur, vrienden, relaties en zelfs correspondentie van jou controleren en reguleren. Ze kan ook bepalen wanneer en met wie je belt en waar je woont.

Toch kan je best iets ondernemen. Als ik jou was zou ik eens een maatschappelijk werker in de arm nemen die dan samen met jou en je moeder naar een oplossing probeert te zoeken waar jullie beide vrede mee kunnen hebben. Misschien komt je moeder dan tot andere inzichten en wordt ze wat soepeler en verbeterd het ook de relatie tussen jou en je moeder.
Ik zou de boel niet meteen op de spits drijven waardoor politie en justitie ingeschakeld kunnen worden. Dat lijkt me voor niemand het beste.

Vanaf je 18e jaar heeft je moeder echter niets meer over je te zeggen en kan je gaan en staan waar je wilt!! Je bent nu al 17, nog even doorbijten dus! Voor je het weet is het zover. Kop op.
Veel succes en sterkte.