Tot hoever mag de lichaamstemperatuur van een baby oplopen?

Ik bedoel dus wanneer moet je actie ondernemen door met een dokter te bellen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik vragen waarom je dit zelf niet opzoekt op internet? Ik wil het graag doen hoor, maar dit is zo makkelijk te vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar waarvoor is dan deze site?
Als iedereen alles op internet opzoekt dan zou deze site overbodig worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt want als je antwoord echt niet op internet staat dan krijg je amper antwoorden en als je het hier vraagt krijg je onderbouwde adviesen en kan je verdere vragen stellen via google vind ja allerlei verschillende, niet uit evaring onderbouwde, adviesen en ga je vaak twijfelen ik vind deze vraag best terecht!

Het beste antwoord

Een normale lichaamstemperatuur schommelt tussen de 36,5 en 37,5 graden Celsius. Bij een temperatuur daarboven, tot 38 °C, spreken we van verhoging. Geeft de thermometer meer dan 38°C aan, dan heeft je kindje koorts.

Er is een aantal aanwijzingen dat erop duidt dat je kindje er ernstig aan toe is. Over het algemeen kun je stellen dat hoge koorts gevaarlijker is naarmate de baby jonger is. Wanneer de temperatuur van een pasgeboren baby boven de 38°C stijgt, kun je het beste contact opnemen met je huisarts. Verder geldt dat de toestand van je kind gevaarlijker wordt, wanneer er naast koorts nog anderer ziekteverschijnselen optreden.

Er staat ook in dat je dat als ouder het beste kan beoordelen, want jij kent je kind beter dan wie dan ook.

Als je twijfelt, gewoon raadplegen liever het zekere voor het onzekere!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Dank

Andere antwoorden (3)

Als je je zorgen maakt altijd, een baby is niet standaard en komt niet met een gebruiksaanwijzing. De temperatuur van je baby hoort tussen 36,5 en 37,5 te zitten, tot 38° heeft hij/zij verhoging en hoger dan dat is koorts. Bij verhoging en koorts kan je beter even de huisarts inlichten en langsgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf 38 gr. heeft je baby koorts en moet je een ars raadplegen.

Toegevoegd na 9 minuten:
ars= arts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We spreken van koorts als de lichaamstemperatuur hoger is dan 38°C.

Neem direct contact op met uw huisarts als een kind met koorts:

jonger is dan drie maanden;
ouder is dan drie maanden en de koorts langer dan drie dagen aanhoudt;
suf wordt of niet gemakkelijk wakker te krijgen is;
kreunt of huilt en niet te troosten is;
benauwd is of anders gaat ademen (bijvoorbeeld sneller ademt of korte periodes niet ademt)
puntvormige donkerrode of blauwrode vlekjes krijgt op de romp, ledematen en/of het oogslijmvlies;
een andere huidskleur krijgt (bleek, blauw of grauw);
snel steeds zieker wordt;
zieker wordt en gaat overgeven of diarree krijgt;
zieker wordt en veel minder drinkt dan normaal;
een koortsstuip krijgt;
na een aantal koortsvrije dagen opnieuw koorts krijgt;
als er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt.

Als uw kind jonger dan twee jaar is moet het ook naar de huisarts als het alleen koorts heeft. Probeer wat urine van uw kind op te vangen, zodat de huisarts deze kan controleren. Afplakzakjes om urine op te vangen zijn te koop bij de apotheek.

Is uw kind ouder dan twee jaar met alleen koorts, ga dan na 2 dagen naar de huisarts voor controle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zo ongeveer het protocol dat ik altijd volg. Alleen maar een temperatuur van 38 graden of iets meer zonder verdere symptomen is echt geen reden om meteen een arts in te schakelen. Na vaccinaties zie je vaak een wel hogere temperatuur. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! @kees; toch willen huisartsen (tenminste de huisartsen waar ik mee samenwerk) een baby graag even zien als ze jonger zijn dan drie maanden en een temp hebben die hoger is dan 38 graden. ook al zijn er verder geen ziekteverschijnselen