Is het veilig om de mond van een baby schoon te maken met mallassie?

De mond schoonmaken met mallasie is een surinaams gebruik. Dit is een product dat gemaakt wordt van suikerriet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee waar je het over hebt.
Googlen op "mallasie" geeft geen enkel resultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het niet melasse ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is de surinaamse benaming. Ook wel melasse, of malassi genoemd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens Haverkamp verloskunde niet.
http://www.webklik.nl/user_files/2009_12/86326/Folder_Veiligheid_in_en_om_huis_voor_kinderen_.pdf
Cryofiel
10 jaar geleden
De mond schoonmaken met melasse? Je bedoelt die mierzoete suikerzooi? Dat is toch geen schoonmaken? Ik zou mijn mond willen schoonmaken NADAT er melasse op mijn lippen is gekomen... Bovendien wen je de baby zo aan zoete dingen, zodat de baby moeite zal hebben om normaal (dus ongezoet) voedsel lekker te vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is de informatie uit die link van jou een prima antwoord op de vraag, Crea.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is hier iemand ook van surinaamse achtergrond? Ik zou namelijk ook graag uitleg van een surinaams iemand willen hebben. Ik weet namelijk dat het een oud gebruik is maar niet wat de huidige standpunten hierover zijn.
Ritsuka
10 jaar geleden
als er inderdaad melasse word bedoeld, kun je daar niet iets mee schoonmaken hoor.
Dat is hele zoete, plakkerige stroop. Op wat voor manier word het 'schoon' dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet wie hier eventueel een Surinaamse achtergrond heeft; ik heb die in elk geval niet. Maar melasse heeft een heel hoog suikergehalte, dat is sowieso niet goed voor het gebit. En zoals iemand hier al eerder zei, wennen jonge kinderen ook heel erg aan die extreem zoete smaak, met alle risico's vandien. In elke cultuur zijn wel oude gewoontes die volgens huidige inzichten en wetenschappelijke kennis niet goed zijn. In Nederland werd aan baby's die last hadden van voorkomende tandjes tot enkele decennia geleden wat alcoholische drank door de flesvoeding gedaan, om maar eens een voorbeeld te noemen. Heel slecht, weten we nu. Maar dat soort adviezen en huis- tuin- en keukenmiddeltjes worden overgedragen van moeder op dochter, en het is moeilijk om iets wat je eigen moeder misschien nog toepaste toen jij zelf klein was, af te wijzen als slecht advies. Daarmee lijkt het net alsof je je eigen moeder of je eigen cultuur afwijst. Maar ook een cultuur is continu in ontwikkeling, vergeet dat niet! Ik las ergens op internet dat ook honing wel eens gebruikt werd of wordt hiervoor, ik vermoed dat het ontstaan is vanwege de antibacteriële eigenschappen van honing en suiker. Maar we weten nu hoe slecht dat is voor het gebit, zeker als dat gebit nog volop in ontwikkeling is. Bij hele jonge baby's kun je het mondje eventueel schoonmaken met gewoon water, zodra het eerste tandje doorkomt begin je met tandenpoetsen met een speciale tandpasta die geschikt is voor kleine kinderen. Zo zorg je ervoor dat je je kind ondersteunt in het ontwikkelen van sterke en gezonde tanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zo kreeg ik als peuter altijd banaan geprakt in sinaasappelsap. Heerlijk. Maar toen mijn kinderen klein waren mocht dat niet: de banaan zou de vitaminen uit het sap halen ofzo. Tegenwoordig schijnt het weer wel te mogen.

Antwoorden (1)

In Suriname is het helaas (nog) niet zo dat er een keuringsinstantie bestaat die waakt over de kwaliteit van baby- en kinderproducten. U zult dus zelf alert moeten zijn!
Om u hierbij van hulp te zijn volgen hieronder enkele tips.

Veiligheid verzorging van baby’s
Niet doen
 Honing of melasse (“melassi”) gebruiken bij de mondverzorging van een baby; dit is niet goed  voor een gezonde ontwikkeling van het gebit.