mag je samen met je voogd bepalen waar je gaat wonen

Toegevoegd na 2 uur:
Mijn vader is nu mijn voogd. (ouders zijn gescheiden)Hij vaart doordeweek en ik zit dan op een schippersinternaat.

Ik heb hiervoor gekozen omdat mijn moeder woont bij haar nieuwe man in zeeland. Ik kan hem totaal niet uitstaan en dus voor internaat gekozen en dus moest ik onder mijn vader zijn naam. Omdat hij alleen vaart.

Maar het gaat echt niet tussen mij en mijn vader. Dus wil ik mijn moeder als voogd. Maar nou mijn vraag als mijn moeder mijn voogd zou zijn en wij bepalen samen dat ik bik vriendin en haar ouders gaat wonen mag dit dan? Mijn vader heeft geen inspraak het is nl of me pa of me ma omdat ze elkaar niet kunnen zien of luchten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult toch meer info moeten geven, om een antwoord te krijgen.

Antwoorden (2)

een voogd doet alles in overleg met je ouders die hebben nl het gedeelde ouderlijk gezag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
antwoord: ja, als je moeder de gezaghebbende (voogd) zou zijn, zou zij bepalen (hopelijk in overleg met jou) waar je zou wonen,
maar je vader is degene die het voor het zeggen heeft.
er moet dus eerst iets veranderen voordat dit kan gebeuren.

Voogd (familierecht)
Een voogd is in het recht een handelingsbekwame (rechts)persoon die instaat voor de persoon en de goederen van een onbekwame minderjarige. De voogd kan de taak van de ouders overnemen wanneer deze komen te overlijden of wanneer deze het kind "niet meer kunnen hanteren".

Nederland
Voor meerderjarigen bestaan soortgelijke regelingen als voogdij, dit zijn: curatele, onderbewindstelling en mentorschap. In Nederland heet het gezag over kinderen volgens de wet "ouderlijk gezag". De term voogd is voorbehouden aan mensen die geen ouder van het kind zijn. In de media wordt de term voogdij vaak fout gebruikt voor ouders die het gezag hebben. Dat ouders strijden over de voogdij is dus wettelijk gezien niet mogelijk. In uitzonderingsgevallen kan slechts één van de ouders belast zijn met het gezag over het kind. In de meeste gevallen hebben/houden beide ouders gezamenlijk het gezag over het kind en heeft het bij een van de ouders het hoofdverblijf.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voogd