Je vindt een steen. Of een tak. Je weet nog niet wat je ermee gaat doen. Je partner geeft die steen of tak heimelijk weg. Hoe ga je daar mee om?

Hoe ga je ermee om wanneer iemand die je vertrouwt zoiets - eigenlijk onbenulligs - doet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Los van mijn antwoord nog even dit. Vraag jezelf eens af of jij 'toevallig' zelf iets over het hoofd hebt gezien wat jouw eigen acties op andere fronten naar jouw partner toe betreft. En vraag jezelf ook eens af of jij reeds in staat bent om op Liefdevolle doch kordate én consequente wijze jouw 100% positie in te nemen in jouw relatie alsook in het leven in het algemeen. Verder is het volgende misschien een magere troost maar het kon nog veel erger.
Er zijn partners die zowat een volledig interieur achteloos weg schenken of naar elders verhuizen, zonder hun partner in te lichten. Geloof me maar als ik zeg dat zowat alles ons 'overkomt' in functie van Liefdevol doch kordaat op te komen voor onszelf en onze volwaardige 100% positie. Van zodra je eender welke ongewenste situatie vanuit dat standpunt kan/wil bekijken bespaar je jezelf en anderen heel veel leed. Los hiervan begrijp ik heel goed dat ogenschijnlijk onbenullige zaken voor de ene toch moeilijk te bevatten of te aanvaarden voor de ander. Maar...
moeilijk gaat ook. Tracht zo snel mogelijk te relativeren en hier eens uitbundig mee te Lachen door er zelf een ludieke opmerking over te maken. Dat lukt zeker wel als je bedenkt dat we mogelijks de pineut zijn in een Universele Verborgen Camera Stunt ;-) Dus vraag je bij een volgende ongewenste situatie gewoon af waar de verborgen camera deze keer hangt. De kans is groot dat je plots heel anders naar dezelfde situatie kijkt waardoor je er onverwacht iets grappig of leerrijk in ontdekt. En dat is uiteindelijk ook de bedoeling van Alles wat we hier op Aard ervaren. Als troostprijs krijg je ook van mij een duimpje op voor jouw vraag. Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, relativeren is het toverwoord lijkt me. Bedankt voor je reactie.

Antwoorden (8)

Is die tak of steen je je relatie waard ???

niet zeuren, vergeven en vergeten

vergeven geeft je de ruimte om zonder te heftige emotie te zeggen dat je het niet leuk vond.

vergeten betekent dat je weer gewoon zonder belasting van verleden verder kan gaan.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, tuurlijk, eigenlijk heb je gelijk. Zand erover. Maar vooral het 'heimelijke' zit mij natuurlijk dwars. Reactie partner na confrontatie: " Als ik het vroeg, kreeg ik het toch niet!"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat toch niet om de takken zelf, lijkt me. Het gaat om vertrouwen en respect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je slaat de spijker op z'n kop, Imagoimagor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het heimelijk omdat jij eerder hebt aangegeven er 'anders' over te denken. ? Waarom moet het dan stiekem ?
Kun jij er niet mee omgaan ?
Dat lijkt me nu typisch zoiets wat kan gebeuren voordat jouw partner in de gaten heeft hoe belangrijk die takken of stenen voor jou zijn. Als het een keertje gebeurt, en jij hebt nog niet verteld wat het voor jou betekent, is het inderdaad een onbenullig voorval en een reden om het er eens over te hebben.

Als je partner daarna nog doorgaat met het stiekem weggeven van jouw 'schatten' hebben jullie kennelijk een verschil van inzicht over de waarde van dingen en het belang van 'geven en nemen' in een relatie.

Binnen elke relatie moet er plaats zijn voor 'eigenaardigheidjes' zoals het sparen van stenen en takken. Als dat in jouw relatie niet zo is, of als jouw partner het idee heeft dat het geven altijd van haar kant komt en het nemen van jouw kant (omdat het hele huis vol stenen en takken ligt) wordt het tijd om je relatie nog eens grondig te overwegen en eens goed naar je eigen rol te kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
schitterend antwoord!
Een tak/steen is niet zo erg toch? Misschien vragen waarom je partner het weg gaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe je daarmee omgaat ligt van persoon tot persoon verschillend denk ik. Heeft namelijk ook te maken met je achtergrond, met hoe je in de relatie staat en hoe de vertrouwensbasis is.

Bij een reactie schreef je ook, dat je partner zei: "Als ik het vroeg, kreeg ik het toch niet!"
Het gaat dus niet om het "onbenullige" van een tak of een steen van jou weggeven.... wat als het geld is, een sieraad of wat dan ook van jou? Verandert het dan?
Als je het heel sec stelt is dit stelen.... misschien overdreven, maar in de basis zie ik dat wel zo.

Vanuit mijn gevoel zou ik hier heeeeeeeel erg boos en verdrietig van zijn, pijn voelen, omdat mijn vertrouwen in mijn partner zeer ernstig beschadigd zou zijn.
Het zou voor mij aanleiding zijn mijn relatie tot mijn partner, mijn rol daarin en deze gebeurtenis grondig onder de loep te nemen. Mezelf vragen stellen als: zijn er meer zaken op dit gebied en andere, die ik twijfelachtig/ vervelend vind, of is dit een eenmalige gebeurtenis geweest en is de relatie verder fijn? Niet makkelijk dus en confronterend misschien.
Om daarna mijn ideeën hierover te delen met mijn partner in een gesprek....
Maar da's dus persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een takje of een steen zijn niet onbenullig, als ze belangrijk voor je zijn. Het belangrijkste in een relatie is respect voor elkaar. Dus als je het leuk vindt om takken en stenen te verzamelen, moet je partner het respecteren. Als hij jouw 'hobby' met opzet tegenwerkt door jouw takken stiekem weg te geven, vind ik het respectloos en ook vrij betuttelend en denigrerend. Dan zou ik over de relatie heel goed gaan nadenken.

Als hij niet wist dat de takken voor je belangrijk waren, zou ik het hem duidelijk maken. In een gezonde relatie zou hij je dan je excuses aanbieden en proberen het te compenseren door iets liefs voor je te doen of voor te stellen om samen een wandeling te maken om nieuwe takken te gaan zoeken of iets dergelijks.

In een gezonde relatie geef je écht om elkaar en vind je het heel vervelend, als je je partner (al is het onbewust) verdrietig maakt. Als je partner verdrietig is, ben je namelijk ook verdrietig. Dus het maakt totaal niet uit of het om takken of diamanten gaat, in een goede relatie mag je nooit gemene dingen doen, al lijkt het iets onbenulligs op het eerste gezicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'hij' gebruik ik vaak als een algemene verwijzing naar een persoon (onafhankelijk of het een man of een vrouw is), misschien is het invloed van mijn moedertaal waarin het gebruikelijk is. Sorry voor de verwarring. Een reden om te gaan nadenken, kan heel klein lijken, inderdaad. Maar ik probeerde te laten zien dat kleine dingen in essentie heel belangrijk kunnen zijn omdat ze op andere dingen wijzen, zoals respect. Daarom zijn ze wel heel belangrijk. Als mijn vriend vergeet een cadeau te geven, als ik jarig ben, ja, dat is voor mij lekker belangrijk. Maar doet hij iets om me expres te kwetsen en dat kunnen hele kleine dingetjes zijn, zoals in de gestelde vraag, laat ik het niet zomaar los, want dat doet gewoon pijn. En als het niet met opzet was, dan is excuses aanbieden juist goed om normaal weer verder te kunnen gaan. Lijkt me. Zo veel moeite is dat toch niet? Anders is het alsof je aangeeft dat het je niets kan schelen en dan is het voor de partner moeilijker om zich eroverheen te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi omschreven, Imagoimagor.
Je gaat je in eerste instantie onvermijdelijk verdrietig, gefrustreerd en onbegrepen voelen.
Daarna kan het allerlei richtingen uit.

Je kan impulsief reageren vanuit jouw verdriet of frustratie doch je zal op een gegeven moment merken dat dit noch jouw gemoedstoestand, noch die van jouw partner, noch de verstandhouding binnen jullie relatie ten goede komt.

Je kan besluiten om na het bekomen van de eerste shock aan jouw partner te vragen waarom die iets achteloos weg gaf wat jou dierbaar was/is.
Tracht vrede te hebben met jouw partners versie van het verhaal en ga er zelf geen andere invulling aan geven.
De kans is groot dat jouw partner er zichzelf écht niet bewust van is welke diepgaande impact dit soort acties op jou heeft.

Volgens mij is het voor jouw eigen welzijn wél noodzakelijk dat jij rustig doch kordaat en overzichtelijk jouw emotionele behoeften én grenzen duidelijk maakt.
Geef hierbij aan dat je het op prijs stelt dat er eerst overlegd wordt met jou vooraleer er wat wordt weg gegeven of weg gegooid.

Vraag jezelf ook af waar de constructieve factoren in deze kwestie zitten want niets gebeurt zomaar, er zit Altijd een constructieve bedoeling achter en/of een verdoken boodschap in maar soms zie je die pas veel later.

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik iets vind en het niet kwijt wil zeg ik het gelijk kan er nooit iets fout gaan als het iets is wat voor jou waarde geeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als die tak of steen voor jou erg belangrijk was, kun je er in ieder geval wat van zeggen lijkt me zo!

maar de vraag is eigenlijk; om wie geef je meer? die steen/tak of je partner?

vaak ligt het er ook aan, aan wie je partner die bezitting geeft.