Hoe help ik mijn zoontje van zijn (doods)angst van haren-wassen af?

Ik heb hier al tal van fora over doorgespit, ik ben er al achter dat dit probleem zeer veel voorkomt en uiteenlopende redenen kan hebben. Maar, de oplossingen zijn tegenstrijdig. Ik zal proberen de situatie zo duidelijk mogelijk uit een te zetten. Mijn zoontje is 2 jaar, 25 maanden om precies te zijn. Een vrolijk ventje die eigenlijk verder nooit ergens moeilijk over doet. Behalve dat haren wassen. Dat is gewoonweg een drama. Krijsen en gillen, huilen, trappelen en slaan. Gewoon douchen of in bad is geen enkel probleem, maar oh wee als je met de shampoo aan komt zetten (baby shampoo uiteraard!!!!!)
Daarbij maakt het niet uit wie het doet en hoe je doet. Spelenderwijs, geruststellend, streng of boos. En mijn vrouw is intussen zover dat ze het zolang mogelijk of wacht tot ik het op me neem, dat kan natuurlijk niet. Ik kan niet bedenken wat de oorzaak hiervan is, en hoe ik het op moet lossen. Hij kan in tussen 5-woords en soms 6-woords zinnen gebruiken, dus ik krijg de indruk dat hij veel begrijpt van wat wij zeggen. Ouders, therapeuten, help! Want ik kan me zo voorstellen dat deze situatie traumatisch kan zijn voor zo'n kleintje.

Weet jij het antwoord?

/2500

Onze zoon had het ook. Wij hadden zoiets van: niet zeuren kerel, washandje voor je ogen en doorzetten, evt een beloning naderhand. Hij heeft er zeker geen trauma aan overgehouden. Niet alles in het leven is even comfortabel.

Leg je zoontje eerst uit wat shampoo is en dat het helemaal niet leuk is om vuil haar te hebben en dat mama daarom het haar moet wassen. Laat zien dat jij dat ook doet! Dat is voor een kind erg belangrijk! Als mama dat doet hmmm dan is het toch zo erg niet... Je kan ook de fles shampoo op de kast zetten als hij aan het spelen is dan kijkt hij niet meer naar die fles van: AAAAH! die fles oh nee oh nee... Teken een gezichtje op de fles en noem de fles Tom! zon dingen, Alle beetjes helpen. Belonen! heel belangrijk, Je zegt dat hij stickers moet sparen dat als hij niet huilt dat hij een sticker krijgt! en bij 10 stickers mag hij een speelgoedje uitkiezen! Alle beetjes helpen! en als het echt niet overgaat bel naar derek ogilvie :D of gewoon een kinderpsycholoog natuurlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100