Door te zorgen dat je regelmatig onder de mensen komt.
In de berichten hierboven worden al verschillende goede mogelijkheden genoemd:
- verenigingen, cursussen. Als je iets kiest wat past bij jouw interesses of bij iets anders wat je bezighoudt, leer je mensen kennen die iets me je gemeen hebben.
Als je iemand of een groepje mensen wat beter hebt leren kennen en het klikt, kun je eens een voorstel doen samen wat anders te ondernemen.
Als je een bepaalde reden hebt waardoor je weinig mensen hebt leren kennen, zou je je ook kunnen aansluiten bij een lotgenotenvereniging.

- (vrijwilligers)werk

- Naast de genoemde mogelijkheden, betaan er ook nog activiteitenverenigingen. Deze organiseren uitstapjes/activiteiten waar mensen zich voor kunnen aanmelden. Je gaat dan met een groep iets doen.
Er bestaan algemene, zoals Aktivo (www.aktivo.nl) en NMLK (nieuwe mensen leren kennen) (http://www.nieuwemensenlerenkennen.nl).
En ook die gericht zijn op 1 bepaalde activiteit, zoals de Wandelpool en Weekendhike; die organiseren wandeltochten.

- Verder worden er in buurten of straten ook wel eens dingen georganiseerd.
Iemand die ik ken heeft via een buurtbarbecue verschillende buren beter leren kennen met wie ze eerst weinig contact had.

- Er zijn nog wel meer groepsbezigheden; bijvoorbeeld politieke partij, kerk, groepsvakantie etc... etc... etc...

Alleen maar deelnemen aan dit soort activiteiten is vaak niet voldoende.
Dan verlies je mensen vaak weer uit het oog als het afgelopen is.
Zelf initiatieven nemen om contact te houden/af te spreken/iets te ondernemen, is ook belangrijk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens heeft vriendschap/leuk contact niet zo heel veel met leeftijd te maken volgens mij.
Zelf heb ik ook wat mensen in mijn omgeving met wie ik een goed band heb en die van een heel andere leeftijd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je kunt lid worden van verschillende clubs. denk aan een personeelsvereniging, sportclub etc. op die manier leer je op een informele manier nieuwe mensen kennen. hier kunnen dan weer vriendschappen uit groeien.

stel je open op en het gaat vast lukken.

overigens is 40 jaar nog helemaal niet oud. wil dat nog geen latere leeftijd noemen.
11 jaar geleden
Los van verenigingen en cursussen is het ook een idee om je aan te melden bij facebook. Ik ben sinds kort lid en kom veel mensen tegen die ik jaren niet gezien heb. Je kan er mee doen wat je wil, maar contact maken is makkelijk op deze manier. En vrienden hebben vrienden.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is niet gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk.

de meeste mensen hebben in hun jeugd op school, studententijd en sportclubs vriendschappen voor het leven gesloten.

als dat om wat voor reden dan ook niet gebeurd is, heb je tijdens je werkzame leven nog collega's die je leert kennen.
daarnaast kan je bovendien vrijwilligers werk gaan doen.
er zijn talloze mogelijkheden en het zal je verbazen hoeveel verscheidenheid er is onder de vrijwilligers, qua leeftijd en type mens.

Toegevoegd na 3 minuten:
het is in eerste instantie misschien verstandig om uit te gaan van een kennissenkring, waaruit later vriendschappen zouden kunnen ontstaan.