Als je vriend depressief is en dit duurd al twee jaar waar trek je dan de grens?

Je relatie heeft geen vooruitgang meer. Je doet alles voor de ander. Je hebt twee studies die van hem en die van jezelf, twee huishoudes die van hem en die van jezelf, ga zo maar door. Je lijkt wel zijn verzorger. Er is geen verandering. En als jij iets aan hem vraagt ho maar dan kijkt hij naar je om. Hij heeft het echt moeiijk mee maar is bang om zijn slechte patronen te doorbreken. Bovendien is hij ook nog verslaafd aan wiet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het zo hoor ligt de grens bij 2 jaar.

Het beste antwoord

Depressies worden versterkt door wiet. Heeft hij er al iets aan gedaan om er vanaf te komen, of bevalt die slachtofferrol hem wel zo? Lekker makkelijk om voor je verantwoordelijkheden weg te lopen als je vriendin het dan voor je doet en als er iets van jou verwacht wordt ben je er niet toe in staat vanwege je depressie. Zo werkt het niet. Ik denk dat zijn wiet gebruik hem lui maakt en jij hem helpt dat in stand te houden als jij zijn studie, zijn huishouden en zijn verzorging blijft doen. Laat hem professionele hulp zoeken als hij er echt graag vanaf wilt. Maar boven alles, laat je niet langer mee slepen in zijn neerwaartse spiraal. Hij zal je helemaal leegzuigen tot je energie op is om je daarna te verwijten dat je hem naar de klote helpt omdat je er niet meer voor hem bent. Hij moet gaan inzien dat hij zelf zijn grootste probleem is en als hij ook maar een beetje om je geeft , jou in ieder geval laat zien dat hij ook wilt genezen. Ik zeg niet dat je hem moet verlaten. Als je nog van hem houdt is het prima om proberen samen tot een oplossing te komen. Maar dan moet ook jij veranderen, want dit is niet de oplossing. Iemand die af wil kicken geef je ook geen drugs. Dus iemand die zijn leven weer op poten moet krijgen en patronen moet doorbreken om te kunnen herstellen , help je niet met die taken van hem over te nemen waardoor hij dus nog steeds niets hoeft te ondernemen. Help hem door jezelf te helpen. En geef ook duidelijk je grenzen aan. Vergeet niet om zelf dingen te doen waar je plezier aan beleeft en geniet van leuke dingen. Anders zit je straks naast hem met een depressie.
Ik wens je heel veel wijsheid en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Mooi en uitgebreid antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord geeft me veel duidelijkheid. It's reality.

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat je heel goed weet dat die grens bereikt is inmiddels, en dat je de vraag hier stelt om bevestiging te krijgen.
Zet 'em op meid; kies voor jezelf. Je bent geen therapeut. Je vriend heeft professionele hulp nodig. Je zult met hem geen gelijkwaardige relatie kunnen opbouwen nu jullie al zolang in deze scheve verhouding zitten.
Voel je niet schuldig. Het zal uiteindelijk voor jullie allebei beter zijn om met deze situatie te stoppen. Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een lastige. Je weet natuurlijk dat hij nog depressiever wordt als je de relatie verbreekt. Maar je moet op een gegeven moment toch aan jezelf gaan denken. Dit heeft geen toekomst. Als hij niet mee werkt aan therapieen e.d zal je toch echt voor jezelf moeten kiezen, hoe moeilijk dat ook zal zijn.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is lastige. Ik wil hem ook niet laten vallen. Loop al maanden met deze twijfel. Ik wil er helemaal voor gaan maar als je geen waardering krijgt en als het maar van 1 kant komt... dan houd het op... ik moet ook mijn eigen waarde behouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mischien is het een idee om samen naar zijn huisarts te gaan, om te praten over zijn problemen. Nogmaals als hij niet geholpen wil worden, kan jij dat ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder. Dat denk ik dus ook. Maar het loslaten is moeilijk want als ik hem loslaat laat ik hem weer vallen, etc. Het is een keuze maken. Beter voor 1 keuze gaan dan er tussen in blijven zitten. Thanks
Kristal
12 jaar geleden
En als je hem niet los laat laat je jezelf vallen.
Het is soms best lastig om iemand los te laten, ook als je weet dat dat voor jullie allebei het beste is. Om goed voor een ander te kunnen zorgen moet je eerst goed voor jezelf zorgen.
Vertel hem dat je tijd nodig hebt voor jezelf om te zorgen dat jij er niet aan onder door gaat. Een time-out is misschien een idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je trefwoorden zeggen al genoeg. Misschien moet je even afstand nemen en voor jezelf goed vaststellen waar jouw grens ligt, op welke voorwaarden je eventueel nog wel iets met hem wil. (Dat heb je mogelijk al gedaan.) Daar ook geen consessies aan doen, als er geen verbetering is. Hij heeft het moeilijk, maar jij bent niet zijn verzorger, jij bent niet verantwoordelijk voor zijn geluk en welzijn. Niet als het een bodemloze put blijft waarin jij alsmaar blijft sloven. Makkelijker gezegd dan gedaan, sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die grens trek jezelf. Die ligt voor iedereen anders.
Als je er toch nog voor wil gaan: probeer 'm te overtuigen dat ie geen shit meer rookt. Dat is namelijk 100% zeker de reden dat hij depressief is.
Uiteindelijk moet ie het zelf doen. Als ie denkt dat ie het niet zelf kan, is een kliniek misschien een optie.
Als ie er eenmaal een tijd (maanden) mee gestopt is, zul je merken dat alles beter gaat.
Maarja, allemaal makkelijker gezegd dan gedaan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een duidelijke. Je vriend zal zichzelf moeten gaan helpen. Jij kunt het niet voor hem doen. Niemand kan dat. Afstand nemen.