Moet je in een relatie er onvoorwaardelijk voor elkaar zijn?

Naar aanleiding van een antwoord op een eerdere vraag vandaag.
Als je van elkaar houdt zou dat onvoorwaardelijk moeten zijn zegt men, maar wat nu als je slecht wordt behandeld? Is dat dan niet de voorwaarde voor je liefde en het blijven in de relatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ goeie vraag

Het beste antwoord

Nee, je moet en je kan in een relatie er niet onvoorwaardelijk voor elkaar zijn.
Je streeft er natuurlijk wel naar.
Maar elke relatie heeft minimaal1 voorwaarde. Dat het goed voelt voor jezelf. Natuurlijk hoef je niet bij het eerste dipje meteen te vertrekken. Want elke relatie kent zijn ups en zijn downs. Dat is normaal, gewoon omdat een relatie bestaat uit 2 verschillende mensen.
Je hebt soms al moeite om het altijd eens en gelukkig te zijn met jezelf. Hoe moeilijk is dat dan met een ander?

Wat een relatie zo bijzonder maakt is dat je alles van jezelf kan en mag geven. En dat je parter dat net zo doet. Als je elkaar dan kan zien zoals je bent en word daar gelukkiger van, dan heb je een goede relatie.
En bij een down in de relatie moet je elkaar ook even de tijd gunnen om er bovenop te komen en elkaar en weer te herontdekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vics, je valt me de laatste dagen op door je diepzinnige, maar toch realistische antwoorden.
+10 voor "Maar elke relatie heeft minimaal1 voorwaarde. Dat het goed voelt voor jezelf."

Andere antwoorden (11)

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Op zich is liefde ook tussen partners (dus niet allen bij ouder en kind) onvoorwaardelijk, maar er is een uitzondering. Als je partner je mishandelt of anderszins ernstig slecht behandelt dan is er m.i. geen basis voor een verdere relatie.

Dus nee binnen een raamwerk van 'afspraken' is de relatie gebaseerd op 'onvoorwaardelijke' liefde, maar in werkelijkheid zijn er wel degelijk voorwaarden (dat raamwerk van afspraken namelijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je expertise bekijk, moet jij toch weten dat onvoorwaardelijk wel een héél groot woord is. Dus nee, je moet er wel voor elkaar zijn, maar niet tot in het oneindige. Je blijft tenslotte een individu.
14 jaar geleden
Ha, die Dounja;

Onvoorwaardelijk natuurlijk niet; dat zou betekenen dat je jezelf volledig zou moeten kunnen wegcijferen en daarmee kun je nooit de juiste partner voor elkaar zijn. Gewoon naar elkaar en jezelf verantwoording kunnen afleggen, meer kun je niet verlangen lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschillende mensen stellen verschillende voorwaarden aan een relatie. Zolang aan deze voorwaarden grotendeels wordt voldaan kan een relatie voortduren; er onvoorwaardelijk voor elkaar zijn hoeft geen voorwaarde te zijn en zal dat in de praktijk ook zelden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, dat je "onvoorwaardelijk voor elkaar er zijn" als voorwaarde ziet opent mijn ogen wel. +1
Ik lees nu een boek van Rinpoche nogwat, een boedist. In de boedistische filosofie zou je iedereen onvoorwaardelijk lief moeten hebben en deze mensen gaan echt tot het uiterste. Blijkbaar moet je dat wel leren, want het zit eigenlijk niet echt in onze natuur. Wij hebben geleerd grenzen te stellen, niet over ons heen laten lopen en houden daardoor een groot deel van onszelf voor onszelf.

In een relatie doe je dat ook, je houdt een bepaald deel van jezelf achter en het kost veel oefening en moed om alles te geven van jezelf. Daarom kun je er nooit helemaal onvoorwaardelijk voor elkaar zijn. Daarnaast word je natuurlijk nooit altijd goed behandeld, tenminste iedereen heeft wel eens ruzie of onenigheid en dan worden wel eens dingen gezegd die je liever niet had gehoord. Het lijkt me dan ook erg moeilijk om dan nog van onvoorwaardelijke liefde te spreken. We zijn nou eenmaal niet heilig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt, onvoorwaardelijk, is er ook MAAR EEN voorwaarde dan is het een functie en geen relatie (Zie het wiskundig please)...

Je wordt NOOIT slecht behandeld, nooit... Die ander maakt je sneller onafhankelijk (kijk goed Dounja, wellicht ben jij de enige die dat kunt gegrijpen nu) en die minnen laat maar komen, jij stelde de vraag ik hoef JOUW alleen te antwoorden, en laat ze mij maar minnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk een + van mij. Ik snap het helemaal. Ik ben op de wereld met als les die ik moet leren: Onafhankelijkheid en zelfstandigheid. Ik ben al heel ver ten opzichte van 15 jaar geleden...
Deze vraag was trouwens meer naar aanleiding van het antwoord dat iemand ergens gaf, dan op mijn specifieke situatie. Ik laat me niet slecht behandelen. Dat weet je toch wel?
Ja en nee. In een goede relatie ben je er onvoorwaardelijk voor elkaar. Maar wanneer je slecht behandeld wordt is dat in mijn ogen geen liefde, zonder liefde geen goede relatie. In zo'n geval zou je moeten kunnen kiezen voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet er inderdaad voor elkaar zijn oom nuet onvoorwaardlijk. Als mijn partner mij het leven zuur zou maken kan ze haar borst nat maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onvoorwaardelijk van elkaar houden zal bij sommige mensen lukken maar er zijn ook veel paren waar het als een sprookje begon maar na verloop van tijd was het sprookje over.
Je wilt het wel graag maar het lukt echt niet altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang de liefde het toestaat moet het kunnen. Ligt helemaal aan de relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onvoorwaardelijke liefde? een droom voor ieder mens!! samen oud worden met je partner..de gedachte kan een goed gevoel geven maar ook een angstaanjagend gevoel.
volgens mij twijfel je over dat gevoel! je zou willen maar diep van binnen weet je al dat je niet onvoorwaardelijk mishandeld wilt worden. je houd van je partner en alhoewel je weet dat geestelijk of mentaal mishandeld word ( want zo is het bij slecht behandeld worden) het niet gezond is en je meer waard bent dan dit! hoe vaak je partner nog zegt dat hij van je houd alhoewel je slecht behandeld word het is en blijft "houden van" op zijn manier.wist je dat vrouwen die mishandeld worden langer dan een gewoon iemand bij zijn partner blijft? ergens hoop je dat het gaat veranderen en dat je gewardeerd zult worden! maar als dat het geval zal zijn weet je natuurlijk niet. en de kans is erg klein! maar het is soms moeilijk om met iemand te breken. je moet er geen tijdslimiet op zetten en jezelf niets afdwingen of je door anderen laten beinvloeden want het is JOUW beslissing en jij moet verder door het leven.je tijd om te beslissen komt wel eens en dan ben je zeker van jezelf. geloof me ik heb 12jaar samengewoond met een alcoholieker en werd geestelijk en lichamelijk zwaar mishandeld.ik heb er 12jaar over gedaan hem los te laten.hij is me niet waard.jammer dat ik niet eerder heb kunnen beslissen maar dat zal zo wel ergens zijn reden hebben.héy...ik wens je heel veel sterkte toe en veel geluk met het nemen bij je beslissing en denk eraan...ook jij bent het waard om goed behandeld te worden
grtjs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1