Hoe kan ik er voor zorgen dat m`n moeder niet doorslaat in het kopen van een kado?

mijn moeder is nu al bezig met een verjaardags kado voor m`n dochter (4), ze wil dat ik zelf iets uitzoek van rond de 100 euro, persoonlijk vind ik dat erg veel geld en vind dat het wel wat minder kan.
m`n dochter krijgt genoeg en heeft bergen speelgoed en helaas speelt ze er weinig mee! het is een echt buiten kind.. nou heb ik voorgesteld om een klein kadootje te kopen en de rest in haar spaarpot te doen.
helaas is m`n moeder het daar niet mee eens en wil dat ik iets uitzoek voor m`n meissie..
hoe ga ik hier mee om?

Toegevoegd na 4 dagen:
bedank voor jullie reactie`s, inmiddels een gesprek met m`n moeder gehad en afgesproken dat ze de helft op de spaarrekening zet en de andere helft gaat ze zelf wat voor halen!

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je moeder echt heel graag iets voor honderd euro wil kopen kan ze misschien iets kopen wat je dochter buiten kan gebruiken. Bijvoorbeeld een fietsje, skeelers, een schommel(rek). Of een boek! Een leerzaam boek. Succes!

Ik snap je probleem. Ik zou hetzelfde gevoel erover hebben. Toch zou ik je moeder haar gang laten gaan. Ze is Oma en dat is nu haar voorrecht om haar kleindochter te verwennen

Je wilt je kinderen waarden en normen meegeven, dat is je goed recht als ouder. Jij bepaalt wat goed is voor je kind. Dus eigenlijk zou je moeder het moeten respecteren. Misschien moet je het over deze boeg gooien. En vraag haar eens waarom ze zo'n groot bedrag wil uitgeven voor jouw dochter? Misschien zit er meer achter het geven van zo'n groot cadeau. Dat kan bijvoorbeeld schuldgevoel zijn of iets dergelijks. Lastig hoor. Je moet je poot stijf houden. Het is heel lief dat ze dat wil doen, maar ze moet wel jouw keuze respecteren. En uiteindelijk heeft ze er meer aan dat het in haar spaarpot wordt gestopt en daar als ze wat ouder is echt iets bijzonders van kan kopen, waar ze langere tijd wat aan heeft. Kinderen van die leeftijd ontgroeien hun cadeaus vaak ook snel.

Begrijpelijk dat je het onzin vind dat het zo'n duur kado moet zijn. Je wil natuurlijk wel dat je dochtertje de waarde van geld leert kennen. Zeg haar anders dat het kadotje dan maar 25euro mag kosten en dat het misschien een leuk idee is dat ze als oma een spaarrekening voor haar opent en daar die andere 75 euro opzet. Ik heb namelijk hetzelfde gehad met me grootouders. Die wilden ook elke keer voor 150gulden / 100euro geven. Echter vonden mijn ouders een matchboxautotje van 10euro genoeg (en daar werd ik 100x gelukkiger van dan een dure skelter). De rest ging op een spaarrekening. Toen kwam de tijd van het samenwonen / eigen huisje. God wat was ik blij dat mijn grootouders en ouders dit hadden gedaan. Ik waardeerde de waarde van geld al door deze manier, echter waardeerde ik mijn grootouders toen nog meer voor de spaarrekening. Aan die skelter had ik 2jaar iets gehad. De hulp bij het inrichting van de rekening gaat veel verder.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100