Hoe kan ik er voor zorgen dat m`n moeder niet doorslaat in het kopen van een kado?

mijn moeder is nu al bezig met een verjaardags kado voor m`n dochter (4), ze wil dat ik zelf iets uitzoek van rond de 100 euro, persoonlijk vind ik dat erg veel geld en vind dat het wel wat minder kan.
m`n dochter krijgt genoeg en heeft bergen speelgoed en helaas speelt ze er weinig mee! het is een echt buiten kind.. nou heb ik voorgesteld om een klein kadootje te kopen en de rest in haar spaarpot te doen.
helaas is m`n moeder het daar niet mee eens en wil dat ik iets uitzoek voor m`n meissie..
hoe ga ik hier mee om?

Toegevoegd na 4 dagen:
bedank voor jullie reactie`s, inmiddels een gesprek met m`n moeder gehad en afgesproken dat ze de helft op de spaarrekening zet en de andere helft gaat ze zelf wat voor halen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een lastig probleem.

Je hebt al ervaren dat als kinderen (te) veel speelgoed hebben dat dit echt niet maakt dat ze ook met meer speelgoed gaan spelen. Kinderen hebben allemaal hun eigen voorkeur voor bepaald spel. Je kunt met speelgoed dus het beste op hun speelgedrag aansluiten.

Ook snap ik dat je het bedrag best hoog vindt. Een kind van vier is in tenslotte ook nog blij met een klein cadeautje. En als je nu al begint met zulke dure cadeaus, waar eindig je dan of.. wat zijn de verwachtingen voor het volgende jaar.

Aan de andere kant wil je moeder, in de rol van oma, haar kleinkind eens flink verwennen. Ook begrijpelijk! Dit merk ik vaker bij oma's. Soms maken ze een dergelijk gebaar omdat ze dit vroeger graag voor hun eigen kinderen hadden willen doen en er toen geen mogelijkheden voor hadden. Gelukkig overlegt je moeder met je. Je hebt de kans om invloed op het cadeau uit te oefenen. Het beste kun je je moeder deze lol gunnen. Ze vindt het kennelijk leuk om oma te zijn en maakt daarom dit royale gebaar.

Denk dus goed na wat je wilt, anders wordt je dochter straks met een groot duur cadeau opgescheept waar je geen invloed op hebt gehad. Misschien kun je iets bedenken dat beide partijen tot tevredenheid stemt?
Misschien is een nieuwe fiets, een poppenwagen of een ander buitenspeelattribuut wel iets waar je dochter wel heel blij mee is.
Anders is bijvoorbeeld een mooie dekbedhoes met wat leuke slaapkamerspullen misschien een idee.
En anders kun je je moeder misschien ook wel overhalen om bijvoorbeeld een nieuwe jas en/of andere kleren te geven.

Er is vast wel een oplossing te bedenken. En als je heel veel moeite hebt met het bedrag, sta je het voor deze keer toe omdat je dochter nu de waarde van het geld nog niet beseft, maar verzoek je je moeder om dit niet elk jaar te doen, omdat dit niet bij jullie manier van opvoeden past.
Ze kan dan deze keer 'pronken' met het cadeau dat zij gegeven heeft, want met geld in de spaarpot kun je natuurlijk niet echt pronken.

Mijn advies is dus: begeleid het deze keer en maak afspraken voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Als je moeder echt heel graag iets voor honderd euro wil kopen kan ze misschien iets kopen wat je dochter buiten kan gebruiken. Bijvoorbeeld een fietsje, skeelers, een schommel(rek). Of een boek! Een leerzaam boek.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je probleem. Ik zou hetzelfde gevoel erover hebben. Toch zou ik je moeder haar gang laten gaan. Ze is Oma en dat is nu haar voorrecht om haar kleindochter te verwennen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap aan de ene kant wel dat je het moeilijk vind, 100 euro is een hoop geld.Oma's kunnen nog al eens 'overdrijven', maar ja daar zijn het ook oma's voor :)

Kan je het misschien besteden aan een nieuw bed of iets anders op haar kamer een bureautje, een leuke boekenkast of zo.
Iets waar ze nog lang iets aan heeft, als een fiets, of een zwembadje voor in de tuin van de zomer, een trampoline.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt je kinderen waarden en normen meegeven, dat is je goed recht als ouder. Jij bepaalt wat goed is voor je kind. Dus eigenlijk zou je moeder het moeten respecteren. Misschien moet je het over deze boeg gooien.

En vraag haar eens waarom ze zo'n groot bedrag wil uitgeven voor jouw dochter? Misschien zit er meer achter het geven van zo'n groot cadeau. Dat kan bijvoorbeeld schuldgevoel zijn of iets dergelijks.

Lastig hoor. Je moet je poot stijf houden. Het is heel lief dat ze dat wil doen, maar ze moet wel jouw keuze respecteren. En uiteindelijk heeft ze er meer aan dat het in haar spaarpot wordt gestopt en daar als ze wat ouder is echt iets bijzonders van kan kopen, waar ze langere tijd wat aan heeft. Kinderen van die leeftijd ontgroeien hun cadeaus vaak ook snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat als jij niets uitzoekt je moeder geen cadeau geeft......maar alle gekheid op een stokpaardje:
wellicht iets in de kledingsfeer; er moet vast iets leuks te vinden zijn voor de zomer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het oma natuurlijk niet verbieden, maar ik begrijp dat je het in principe als een verkeerd signaal nar je kind toe kan zien, ook al begrijpt ze de waarde van geld nog niet, ze begrijpt dondersgoed de impact van een berg speelgoed !

Ik zou persoonlijk proberen oma over te halen iets te kopen waar je dochter echt iets aan heeft, maar waar ze de waarde zelf niet teveel aan afziet. Een trampoline (als je er ruimte voor hebt), een nieuwe fiets of een nieuwe slaapkamer oid.

Een dagje uit scoort ook altijd leuk en loopt ook aardig in de papieren ; wellicht vind oma dat ook een gezellig plan ? Met zijn allen een dagje dierentuin of pretpark ? Op de lange termijn zijn ervaringen tenslotte de leukste kadootjes die het langst blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou proberen een bankrekening te openen en daar over door zeuren bij me moeder.
Als ze dat zou weigeren zou ik wat kleding kopen.
Als ze genoeg geld zou hebben zou ik me helemaal niet druk maken afgezien van het idee om mijn dochter toch wel de waarde van geld bij te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je het nogmaals ter sprake brengen en duidelijk maken dat je het serieus onzin vindt..

En tsja.. anders is een 'nuttig' iets een prima alternatief..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuur je moeder een verlanglijstje van onderstaande site en vertel haar erbij dat ze maar 1 kado mag aanvinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is er nog een andere oma/opa in het spel waar tegenop geboden moet worden, wellicht?

Zo ja, praat onafhankelijk met beide oma's over hun onvolwassen gedrag.

Zo nee, praat dan nog eens met je moeder over het feit dat een kind soms blijer kan zijn met iets van een paar euro dan een duur kado.
Als ze echt niet minder aan je dochters verjaardag wil uitgeven, probeer dan samen iets te gaan doen (dagje uit), want dat is echt waardevol en voor iedereen leuk,
zoals Marleen al zeer terecht opmerkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het lekker laten gaan je moet je zeker niet bezwaart voelen omdat ze alles al heeft en genoeg krijgt.
Oma's zijn zo..koop er anders iets anders voor dan speelgoed. Nieuwe fiets,bed,kleding enz

Immers je zegt toch ook niet tegen de visite, nou ehh mijn dochter heeft en krijgt genoeg laat die kadootjes maar thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben ook oma ( kleindochter is 2) haha..ik herken je moeder wel..maar ik zou je advies willen geven om je moeder voor te stellen om iets met je te kopen waar je in de komende jaren op voort kunt borduren.
dus bv een leuk bedje en het jaar erop een speelhoekje ( tafeltje + stoeltjes)

of bv zo'n schatttig keukentje van ikea
die zijn rond de 75,- en als je dan een pannensetje en een serviesje erbij doet dan kom je behoorlijk in de richting..deze is geschikt voor zomer en winter dus je kindje kan hier het hele jaar mee spelen..kinderen van die leeftijd gaan moedertje spelen en ze gaan hun mam's nadoen dus schortje voor en net als mama koekjes bakken of iets dergelijks ;-)
gun je moeder dit plezier...ze is en blijft oma ..is dit haar eerste kleinkindje of heeft ze er meer?
zolang ze jouw meisje niet voortrekt bij de eventuele andere kinderen dan is er niets aan de hand.
oma's verwennen nu eenmaal graag.
vaak is het ook zo dat ze hun kleinkinderen meer kunnen geven dan ze hun eigen kinderen konden geven..
dure tijden als je de kinderen nog klein hebt en als je oma bent heb je die kosten niet...zo moet je ook maar denken.

je kunt ook kijken naar een leuke tent bv met een picknick mandje met inhoud...leuk nu voor de komende zomer.

voor jou is het misschien wel moeilijk om te accepteren omdat je de waarde van het geld kent maar zo voor je moeder is dit 1 van de mogelijkheden om je meisje eens extra te verwennen en zo jullie dus ook misschien geld te besparen als je de juiste keuze maakt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het "probleem"is herkenbaar. Daarbij heb ik 2 kinderen en mag de een niets iets hebben wat 2 euro meer kost als de ander (zucht). Gelukkig heb ik ze nu zover dat er ook iets in de spaarpot mag (voor hun rijbewijs ; )) Maar voor je zover bent (en als je een tuin hebt) Trampoline (met veiligheidsnet). fiets, zwembad, dekbedovertrek in de favoriete kleur/afbeelding, mooie zomerjas, mammoetskelter, mooi stel kleren, zwemtas met bikini en badhanddoek (vast voor de zwemles), abonnement op een tijdschrift, kaartjes voor een pretpark/concert/voorstelling. Sommige kado's moet geld bij, maar er komt vast nog meer visite waar je ook wat aan kunt vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijpelijk dat je het onzin vind dat het zo'n duur kado moet zijn. Je wil natuurlijk wel dat je dochtertje de waarde van geld leert kennen.
Zeg haar anders dat het kadotje dan maar 25euro mag kosten en dat het misschien een leuk idee is dat ze als oma een spaarrekening voor haar opent en daar die andere 75 euro opzet.

Ik heb namelijk hetzelfde gehad met me grootouders. Die wilden ook elke keer voor 150gulden / 100euro geven. Echter vonden mijn ouders een matchboxautotje van 10euro genoeg (en daar werd ik 100x gelukkiger van dan een dure skelter). De rest ging op een spaarrekening.

Toen kwam de tijd van het samenwonen / eigen huisje. God wat was ik blij dat mijn grootouders en ouders dit hadden gedaan. Ik waardeerde de waarde van geld al door deze manier, echter waardeerde ik mijn grootouders toen nog meer voor de spaarrekening. Aan die skelter had ik 2jaar iets gehad. De hulp bij het inrichting van de rekening gaat veel verder.