In een relatie gaat het om geven en nemen en je zult elkaars zwakke punten moeten leren te accepteren.

Dus als je partner narcist is zul je de keuze moeten gaan maken of je dit accepteert is dit niet zo dan moet je de relatie verbreken en niet gaan proberen om de aard van het beestje te gaan veranderen want een mens is nu eenmaal wie hij is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Direct verbreken. Ik heb er 12 jaar mee te maken gehad en deze mensen zijn niet te veranderen.
Totaal ziek en misbruik makend van de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal! Die persoon speelt in op je zwakke plek.
En maakt misbruik van je "goedheid".
Hopelijk krijg je die persoon er weer uit.
Als die persoon een sleutel heeft zou ik het slot veranderen en daarna al zijn spullen inpakken en op de stoep zetten en vraag een paar vrienden om die dag/avond bij je te blijven.
Want onderliggende woede is ook heel groot bij dit soort personen.
En narcisme is niet te genezen!
Mensen worden wel eens onderverdeeld in types. Eén onderverdeling is die volgens de psychologische types: dwangmatig, hysterisch, narcistisch... Zelden valt iemand volledig samen met een type, maar er is meestal wel één type dat het meest uitgesproken naar voren komt. Wellicht heb je al heel veel opgezocht over narcisme en denkt dan "yes yes, dat klopt helemaal", maar dat betekent nog niet dat het hier over een pathologische vorm gaat.
Anders dan de naam doet vermoeden komt narcisme niet zozeer neer op zelfverering als zelfliefde. Een narcist is iemand die alles wat tegen zijn ik-beeld ingaat als een krenking beschouwt. En bij een krenking kan een "ik" van de narcist uit elkaar vallen. Vandaar is hij/zij heel bedreven in het bijeen houden van zichzelf door een beeld op te hangen naar zichzelf en anderen en projecteert ook alles wat misloopt op anderen (bv. de partner). Alles wat anders is is een bedreiging, zelfs bv. als iemand een ander soort brood lekkerder vindt dan de narcist. Een narcist die verlaten, "verraden" etc... wordt kan enorm kwaad reageren, de andere persoon "weggooien" zonder gevoel, proberen de andere terug te verleiden, de andere persoon als "gek" bestempelen enz... Verlaten/verraden... is trouwens ook bv. "hij volgt de cursus Italiaans niet meer die ik geef maar gaat bij een andere leerkracht".
De narcist ziet zichzelf voor onrealistisch grote dingen in staat (bv. griepepidemie?pfff... op mij pakt dat niet. Die psychiater? Pfff... die heb ik even ingepakt, hij schrok nogal van mijn gevatte antwoorden enz...).
Wat te doen? Wel... als het een pathologische vorm is kan je helemaal niks doen. Dan is dat werk voor een geneeskundige, die eerst een hoop testen zal moeten doen vooraleer een diagnose kan volgen.
In het andere geval kan je evenmin iets doen. Je kan iemand anders niet veranderen, alleen jezelf. Vraag jezelf af of je het aan kan, of je opgewassen bent tegen de talrijke trucs die narcisten hebben om narcistische krenking te vermijden.
Het zou niet slecht zijn om hierover eens met een deskundige te gaan praten, die beter dan jij (als leek) kan vaststellen wat er juist aan de hand is.
Want ook als het niet om de pathologische vorm gaat, is enige steun zeker welkom, ongeacht of je ervoor kiest om bij je partner te blijven of er juist van weg te gaan.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat je eigen leven toch niet vergooien voor een narcist???
En jezelf van alles op de nek halen om je tijd te verdoen aan een deskundige voor een persoon die een stoornis heeft? Ik zelf had de illusie dat ik het wel redde ondanks bepaalde leugens. Maar begreep pas na de relatie dat het een narcist betrof. Bij mijn zoon, hadden we de vrouwelijke variant gelukkig met drie maanden al door, en die hebben we gauw de deur ontzegt!!
liveisgreat
11 jaar geleden
wat ik bedoel is dat men eerst wel es moet weten of het echt over een narcist gaat. het woord "narcist" valt snel, maar het is daarom niet zeker dat het over een pathologische vorm gaat. vraagstelster zegt nergens of er ooit een diagnose geweest is. een egocentrisch persoon is bv daarom geen narcist. deze stoornis is veel complexer
een deskundige is zeker aangewezen denk ik. al was het maar om uit te maken of het hier daadwerkelijk over een narcist gaat.
mocht dit het geval zijn, is het bovendien vaak moeilijk om van een narcist los te komen. zij kunnen je met heel wat schuldgevoel opzadelen e.d.
verder denk ik dat vraagstelster zelf moet uitmaken of ze er verder mee wil of niet. wij kunnen dit niet voor haar beslissen. en als ze ermee verder gaat, is het altijd goed om naar de eigen patronen te kijken. zodat men bijleert voor de toekomst.
Kristal
11 jaar geleden
Verhelderend antwoord +1!
Accepteren of afstand nemen.

Geen van beiden zijn makkelijke beslissingen.
Besef echter dat anderen ons Altijd, zonder enige uitzondering, een spiegel voorhouden aangaande een deelfacet van onszelf.

Van zodra we ons ergeren aan dat deelfacet dan gaan we het ongewenste nog versterken.

Van zodra we ons als nieuwsgierige en/of leergierige toeschouwer opstellen dan gaan we vragen stellen over onszelf en vragen stellen over de ander in functie van willen begrijpen en willen aanvaarden wat is zoals het is.

Indien het allemaal teveel wordt dan kan je ook fysiek afstand nemen op basis van wederzijds respect. Zo krijgt élk de kans om zonder enige vorm van schuldgevoel aan zelfonderzoek te doen.

Volgens mij beelden anderen Altijd iets uit waar wij iets uit te leren hebben voor onszelf en over onszelf. Het is de kunst om óók de constructieve boodschappen te herkennen in hetgeen ons aanvankelijk ergert.

Humor is een efficiënte helper bij het omgaan met datgene waar je aanvankelijk geen weg weet. Het blijft hoe dan ook Jouw experimenteer-proces en hoeveel tips wij ook geven... Jij zal degene zijn die dient uit te vissen welke middelen in jouw situatie helpen en welke niet want elke situatie verschilt minstens een fractie van de andere en dus ook elke narcist reageert minstens een fractie anders dan de andere.

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi en goed onderbouwd antwoord. plus dus.
het spiegelen is een voltreffer, heel goed.
De term narcist is tegenwoordig een populaire aanduiding voor mensen die je niet mag. Als je je partner niet mag, verlaat haar dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Geen min, maar ik vind je echt te kort door de bocht.
Lees het boek: Ratgevallen van Sigrid van Dort.
Een narcist kan iedereen (die hij of zij wil) zo inpakken met zijn of haar charmes. Zelfs psychiaters en psychologen hebben vaak niet eens door dat ze met een narcist te maken hebben. Van een narcist zeggen heel veel mensen: o maar hij/zij is toch geweldig!!!!!! Alleen jij kent de narcist heel anders!
Een narcist geeft jou de schuld zodra er wat is. Met hem of haar is nooit iets mis, zegt hij/zij. Een narcist projecteert al zijn slechte eigenschappen op jou. Hij/zij kan je openlijk zwart maken bij vrienden en familie. (Hij/zij noemt dat dan: mag toch zeker wel de waarheid zeggen!!).
Als hij of zij jou kan gebruiken zal hij of zij altijd je weer zoveel mogelijk weten te paaien/ het weer goed maken (voor even). Maar zo gauw hij /zij je niet meer nodig heeft/niet meer kan gebruiken laat hij/zij je zonder meer vallen zonder er enig verdriet van te hebben. Ze hebben totaal geen empathie. Ze leven niet met jou mee. Ze spelen dat voor een tijdje. Ze willen altijd alleen zelf beter voor de dag komen. Als dat betekend om hun partner de grond in te stampen: doen ze dat zonder er over te denken.
Sterkte met je narcist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dumpen! Want narcisten zijn psycho's.
Je moet natuurlijk eerst wel heel zeker zijn dat hij daadwerkelijk een narcist is. Egoïsme, dominantie, gebrek aan empathie en ambitie zijn kenmerken die je kunt terug vinden bij een narcist.

xx
Dit is een psychische aandoening
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jezelf afvragen waarom je dat vindt. (misschien lijkt het zo en claim je omdat je onzeker bent om maar even wat te noemen)

als de kenmerken zo duidelijk aanwezig zijn dat het kan lijken op een NPS kan je een keuze maken om bij deze persoon weg te gaan. (een dergelijk persoon veranderd niet)

in dat geval zou je een persoon er ook niet op aan kunnen spreken, want het ligt niet aan de persoon zelf maar aan anderen.

als je met een NPS te make hebt hoef je je het niet af te vragen. dan is het ZOOOOO duidelijk!!

maar wat voor naam men er ook aan kan geven en wat niet: als jij je niet prettig voelt in een relatie heb je altijd de keuze om erin te blijven hangen, hier samen over te praten en een oplossing te zoeken, of als dit om welke reden dan ook geen opties zijn: de relatie verbreken.