Klopt het dat veel liefdesrelaties ontstaan tussen personen uit je eigen omgeving?

Zoals een vriendengroep, buurtbewoners, collega's etc. En zo ja hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Poet
10 jaar geleden
Dat gebeurt zeker vaker dan dat er liefdesrelaties ontstaan met bijvoorbeeld iemand uit Sierra Leone. Dat durf ik, ook zonder statistieken uit betrouwbare bron, wel te zeggen
Ritsuka
10 jaar geleden
Gaat een beetje moeilijk met iemand aan de andere kant van de wereld als je daar geen contact mee hebt
Poet
10 jaar geleden
Dat is dan ook het grootste deel van de verklaring dat het vaker uit eigen kring is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel eigenlijk meer dat ik vaker mensen hoor zeggen dat ze hun huidige echtgenoot op het werk hebben leren kennen of hun oude buurjongen was dan dat ze/hij hem/haar in de trein of in het museum heeft ontmoet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Da's toch logisch? Zo iemand ken je al een beetje en dan word je er langzaam verliefd op. Iemand die je in de trein een keertje ziet, vind je misschien wel 'lekker', maar om er zomaar op af te stappen: dat doe je dan meestal niet. De meeste mensen die ik ken zijn inderdaad blijven plakken aan iemand die ze kennen van hun opleiding, die ze bij een vereniging hebben ontmoet, die ze via/via al kenden etc. Bijna niemand van het uitgaan of van een toevallige ontmoeting.
Amadea
10 jaar geleden
Een bekend persoon is vertrouwder dan iemand die je zomaar ergens ontmoet. Daar durf je eerder jezelf vo open te stellen. Dus eigenlijk is het gewoon logisch.
Poet
10 jaar geleden
Hoewel een avance in de trein of in het museum ook nooit weg is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Poet Hartstocht in de trein :) https://www.facebook.com/HartstochtInDeTrein

Het beste antwoord

Ja, al is 'veel' natuurlijk relatief. Het gebeurt vaak in elk geval

Oorzaken zijn er denk ik plenty, maar een paar voorbeelden:
- Mensen ontmoeten elkaar simpelweg sneller, ontmoeten is toch wel een voorwaarde voor een gezonde liefdesrelatie. (Kan de kans op afknappen ook weer vergroten overigens) Rayholland gaf soortgelijks ook aan.
- Groepscultuur, mensen herkennen hun eigen normen en waarden in groepsleden en dat kan mensen het gevoel geven veilig te zijn bij elkaar (ons kent ons)
- Groepsdynamica speelt mee. In een groep hebben mensen groepsrollen. Kort door de bocht: Status kan hierin aantrekkelijk maken, dus degenen die goed in de groep liggen, zullen aantrekkelijk zijn binnen die groep.
- Sommige mensen zullen liefde gaan ervaren door iemand goed te leren kennen. De chemie hoeft er niet ineens te zijn, maar ontstaat soms doordat het totaalplaatje van een persoon ineens erg op iemands interesses aansluit. In een nabije omgeving heb je meer kans om dit totaalplaatje van iemand te verkrijgen.
- etc. etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het juist andersom is en dat de meeste liefdesrelaties ontstaan op vakantie of iets dergelijks.. Als iemand buiten zijn comfort zone is dan is diegene wat meer open voor dat soort dingen. De praktijk is natuurlijk weerbarstig en het is erg lastig om een vakantieliefde uit te bouwen, maar de vertrouwde en bekende omgeving is juist een rem op de ontwikkeling van een liefdesleven. Dat wordt dan weer gecompenseerd door het gemak en de hoeveelheid contact met iemand uit de buurt.
Er zijn ook wel fysiologische verklaringen voor en het schijnt zo te zijn dat spannende ervaringen als samen parachute gaan springen erg bevorderlijk voor de band tussen twee geliefden zijn. Ook evolutionair gezien is het gunstig om het wat buiten de bekende kring te zoeken, in de meeste traditionele samenlevingen zie je wel mechanismen waardoor men eerder buiten de eigen kring trouwt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet per se vriendengroep of buren. Dat is namelijk een bekende omgeving waarbij je je lang niet altijd even bewust bent van liefde op die manier.

Wel haal je je relatie vaak uit je omgeving. Iemand met dezelfde interesses, opleiding, achtergrond, religie... Maar dat komt natuurlijk omdat je die sneller tegenkomt (op je opleiding, in de sportclub etc.) en omdat het makkelijker is om met iemand te praten met dezelfde interesses.
Natuurlijk zijn er wel verschillen, maar een hoogopgeleide, sportieve en wereldwijze emigrant zal niet snel eindigen met een laagopgeleide dorpeling die het liefst tv kijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat klopt. Tussen min of meer bekenden ontstaat gemakkelijker een relatie. Vrienden, klasgenoten, collega,s etc. Dat is ook logisch want die kom je het vaakst tegen. Je leert de ander een beetje kennen en als die bevalt, dan is de kans groter dat er verliefdheid ontstaat. Als je in een stad loopt waar je niemand kent, is de kans op een relatie kleiner. Behalve dan de gevallen van liefde op het eerste gezicht, waarbij mensen die elkaar niet of nauwelijks kennen verliefd worden. Maar meestal zal het iemand zijn die je al een tijdje min of meer kent.