Is het verstandig afspraken met je partner te maken over elkaar zien?

We zijn 2 jaar bij elkaar bijna en hebben gezien dat irritatie in het verleden naar voren kwam bij elkaar te vaak gezien te hebben. Is het handig om die afspraken te gaan maken over bepaalde dagen waarbij je wat dingen voor jezelf doet? Heeft iemand hier ervaring mee?

ik bijna 20, partner bijna 18.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (11)

Elkaar teveel zien zou eigelijk niet moeten of mogen kunnen tussen geliefden.
Als je bij elkaar desondanks irritatie oproept is er iets een beetje scheef gegroeid.

Afspraken maken met elkaar over het elkaar meer dan wel minder zien lost het probleem in elk geval niet op.

Ik zou zeggen praat met elkaar en praat met elkaar in en uit liefde voor de ander. En tracht te weten komen wat de eigenlijke bron van de irritatie(s) is.
Help waar de ander hulp nodig heeft en geef elkaar een knuffel in plaats van boos te worden op elkaar.

Groetjes,

Ton
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jullie dit beiden zo voelen, dan is het een heel goed idee om wat meer" lucht" te krijgen in je relatie.
Iets meer afstand en elkaar niet te verstikken is dan een goede optie. Het weerzien is dan ook weer veel fijner. Je hebt elkaar dan misschien wel gemist en dat weet je dan ook weer. Als één van jullie twee de ander niet zou missen, is een lange relatie toch niet zo`n goed idee. Dan
kan je ervan op aan dat het niets zal worden met die ander, om ooit echt mee samen te moeten wonen als je getrouwd zou zijn en kinderen hebt. Soms kan je namelijk echt van die ander houden, maar passen jullie karakters niet bij elkaar en dat zou altijd wrijving veroorzaken. Dat kan slopend werken hoor! Evtl. kinderen zouden hier zeker de dupe van worden. ik vind het dus een heel goed idee om elkaar wat meer vrijheid te geven. De tijd zal het leren.
amc
13 jaar geleden
Ga in elk geval bij jezelf ten rade of je nog brood ziet in je relatie. Wanneer je straks samen in een huisje woont of getrouwd bent zul je elkaar ook de hele dag door zien.

Als dat nu al irritaties oproept, kun je weinig goeds verwachten in de toekomst. Maar vergeet daarbij niet dat de verkeringstijd belangrijk is om elkaar te leren kennen. Elkaars grenzen en beletsels, elkaars gevoelens en visies op de liefde.

Neem dus rustig de tijd en probeer vooral veel met ej geliefde te praten. En vooral: ga elkaar niet constant op de huid zitten als je samen bent. Laat je geliefde lekker laptoppen en pak zelf een boek, of ga tv kijken. Je hoeft niet constant aan elkaar te plakken. Dat doe je later ook niet, geloof me.

Veel succes!
En afspraken maken, daar is helemaal niets mis mee. Als het maar in goed overleg plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jullie er samen zo over denken, zou ik zeker afspraken maken. Jullie zijn nog jong, je wil ook wel eens met vrienden op stap en je vriendin met haar vriendinnen, helemaal geen slecht idee.
Als er irritatie's zijn als je elkaar teveel ziet, zegt niets over je relatie, je hoeft niet bij elkaar op de lip te kunnen zitten om een goede relatie te hebben.
Spreek dingen voor samen af, maar ook voor ieder afzonderlijk, heb je elkaar ook weer het een en ander te vertellen. Een relatie betekend niet dat je aan elkaar vast geplakt moet zitten, zeker niet,
Houd een paar avonden /dagen vrij om dingen alleen te doen Heel verstandig!.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed Nelly3 .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
ja het kan handig zijn maar jullie moeten gewoon je hart volgen en doen wat die je ingeeft en elkaaronverwachts zien is soms ook leuk suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen die getrouwd is of een langdurige relatie heeft heeft daar ervaring mee denk ik. Iets wat blijvend moet zijn kan alleen als je elkaar 'te weinig' ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn vriend en ik houden heel veel van elkaar, maar wonen niet samen. We zijn allebei erg gesteld op een eigen leven met rustige momenten voor jezelf
ik zou gek worden van iemand de me de hele dag achterna loopt. Juist omdat we doordeweeks apart wonen kijken we naar het weekend uit, en vinden het dan heerlijk weer bij elkaar te zijn

als we gaan samenwonen straks dan houden we ook allebei ons werk en onze eigen hobbies, alleen zien we elkaar dan ook iedere avond. Daar hebben we naar toe moeten groeien, en we hebben nu al afspraken gemaakt over "elkaar met rust laten" als we straks samenwonen
We kijken er overigens erg naar uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Het is een klassiek verhaal dat een stel 50 jaar gelukkig kan zijn terwijl ze allebei overdag werken en elkaar alleen 's avonds en in het weekend zien en dat ze dan als ze met pensioen gaan en 24 uur per dag op elkaars lip zitten opeens gek worden en dan alsnog uit elkaar gaan.

Het is misschien een beetje cru, maar het onderstreept mijn verhaal. Ja, het kan zijn dat je te lang en te vaak bij elkaar bent en op elkaars lip zit. Op den duur gaat iedereen zich aan een ander irriteren, wie die ander ook is en ieder mens heeft ook tijd voor zichzelf nodig en zeker als de ergste verliefdheid van een relatie op een gegeven moment voorbijgaat en overgaat in houden van. Het belangrijkste om hierbij in het oog te houden is alleen wel dat je je allebei goed voelt met de oplossing die jullie hiervoor kiezen. Als de ene meer afstand wil dan de ander dan is er een conflict en dan moet je proberen een oplossing te vinden waar beiden zich goed bij voelen.

Que oplossing zijn er verschillende scenarios mogelijk. Je kunt afspreken om elkaar minder te zien. Bijvoorbeeld in plaats van elke dag, om de dag. Of je kunt afspreken dat je elkaar minder lang ziet. Of je kunt bijvoorbeeld als je elkaar ziet, meer ruimte voor jezelf inbouwen. Als je bij elkaar bent is het immers op zich niet nodig om ook daadwerkelijk geforceerd 'maar bij elkaar te zitten zijn'. De één kan ook tv kijken en de andere computeren en omdat je dan wat anders doet irriteer je elkaar misschien minder snel, maar ben je toch samen.

In ieder geval als concreet antwoord op je vraag: Is het verstandig om afspraken te maken over hoeveel je elkaar ziet? Afhankelijk van het geval kan dat verstandig zijn ja. Als je merkt dat je elkaar irriteer, wat gewoon menselijk is, dan kan een beetje minder contact helpen. En als je elkaar minder ziet dan ga je elkaar ook weer missen en meer beseffen wat je hebt, wat het leuker maakt om elkaar weer te zien. En als dat niet het geval blijkt te zijn, dan moet je misschien je conclusies trekken, maar daar zijn we nog lang niet.;)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft af en toe behoefte aan tijd voor zichzelf. Als je dat nog nooit hebt ervaren, dan kan het geen kwaad daar eens bewust tijd voor te maken.

Pas wel op, wie tijd maakt om eens alleen te zitten, niets te doen, een mooie wandeling te maken, in de tuin te werken, ... , die kan op confronterende gedachten komen. Je kan er plotse inzichten van krijgen, en het zijn vaak niet de inzichten die je leven makkelijker maken. En eens je ze hebt, kan je niet meer terug.

Het is echter nooit te vroeg om tijd te maken voor jezelf, en soms werkt dat het beste door op een of meerdere vaste dagen in de week iets voor jezelf te doen.

Ik doe bijvoorbeeld elke maandagavond yoga, goed voor mijn lichamelijk welbevinden. Elke woensdag speel en componeer ik muziek, goed om mijn passie uit te leven (al vind ik het moeilijk daar een vaste dag voor te nemen, want inspiratie komt soms op de meest vervelende momenten...), enz.

Zoek uit wat voor jullie beiden werkt. En zorg er zeker voor dat je ook eens om de zoveel tijd samen quality time hebt. Elke avond samen achter de tv hangen is dat bijvoorbeeld zeker niet. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het echt het te vaak elkaar zien, of is het iets anders niet kunnen doen omdat je bij elkaar bent?
Als het dat eerste is, moet je eens achter je oor krabben of jullie wel bij elkaar passen... als jullie elkaar na twee jaar af en toe al zat zijn, belooft dat niet veel goeds voor de toekomst...

Maar vaak is het tweede aan de hand, en in dat geval kunnen jullie best afspraken maken zodat jullie allebei ook ruimte hebben voor je eigen dingen... Geen twee mensen zijn gelijk, en je hebt nou eenmaal niet altijd precies dezelfde liefhebberijen... elkaar daarvoor ruimte geven maakt jullie vast allebei gelukkiger...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Mickeyboy,

Het is lastig om een inschatting te maken in hoeverre het in jullie geval een goede afspraak is om elkaar minder te zien. Daar geef je te weinig informatie voor, om zo'n inschatting te maken. Daarnaast denk ik dat alleen jullie deze inschatting kunnen maken.

Je zegt dat jullie nu twee jaar bij elkaar zijn. In die tijd heb je elkaar als het goed is al goed genoeg leren kennen om te weten of jullie goed bij elkaar passen of niet. In een relatie krijg je te maken met twee mensen, die ieder zijn/haar eigen behoeften en verlangens heeft. Misschien zijn jullie verlangens niet helemaal op elkaar aangesloten.

Wil jij of zij dat jullie elkaar vaker zien, terwijl de ander hier minder behoefte aan heeft? Mijn advies is dan om hier vooral eerlijk over te zijn. Geef aan waarom jij (als jij het bent in ieder geval) meer ruimte nodig hebt, en dat je het idee hebt dat dit jullie relatie zou kunnen verbeteren.

Ik weet dat ik op 18 jarige leeftijd nog wel eens onzeker was of mijn toenmalige vriendje wel van mij hield. Bij afstand was ik bang dat hij misschien wel bij mij weg zal gaan. Misschien kun je dit haar vragen? Of in jou geval, bij jezelf nagaan of dit bij jou zo is?

Heb je enig idee waarom jullie geirriteerd raken wanneer jullie elkaar te vaak zien? Waar gaan deze irritaties dan over? En zit er misschien 1 grote irritatie achter?

De sleutel is communicatie in een relatie. Wees eerlijk over je behoeften, en houdt rekening met de behoeften van je partner. Het moet op zich kunnen om ook een leven naast een relatie te hebben, maar misschien moeten jullie dat rustig op gaan bouwen zodat degene die meer behoefte heeft aan contact er aan kan wennen?