Kun je na elke uitspraak van een rechter in hoger beroep?

En kan dat een paar keer in dezelfde zaak? Die dus weer opnieuw behandelt is?

Toegevoegd na 23 minuten:
Het betreft een zaak in familie recht

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan maar de kans of de uitspraak naar je zin is hangt af van de gronden waarop een eerdere uitspraak is gebaseerd. beetje te weinig info dus om hier een concreet antwoord op te kunnen geven.

Antwoorden (2)

Je kunt niet na elke uitspraak van een rechter in hoger beroep gaan. Als de kantonrechter in een zaak van arbeidsrecht uitspraak heeft gedaan, kun je bijv. niet 'hogerop'.

Het gaat dus onder meer om het 'soort' van de zaak.

Als je in hoger beroep kunt, kun je maar één keer in hoger beroep (voor strafrecht en civiel recht bij het Gerechtshof). Als je het met de uitspraak van het Gerechtshof niet eens bent, kun je nog in beroep gaan bij de Hoge Raad (beroep in cassatie). Maar dat is geen 'gewoon' hoger beroep. De Hoge Raad kijkt of de rechtsregels goed waren toegepast.Cassatie verschilt wezenlijk van hoger beroep. In hoger beroep wordt een zaak geheel opnieuw beoordeeld en kan dus ook een geheel nieuw onderzoek naar de feiten plaatsvinden. In cassatie kunnen alleen rechtsvragen aan de orde komen. De Hoge Raad gaat uit van de feiten die de lagere rechter heeft vastgesteld en toetst alleen of het recht, inclusief de procesregels, juist is geïnterpreteerd en toegepast en of de betreffende uitspraak voldoende en begrijpelijk is gemotiveerd.
11 jaar geleden
Nee, je kunt niet bezig blijven. Bij een zaak waarbij hoger beroep mogelijk is, kun je één keer in hoger beroep. Tegen een uitspraak van deze hogere organen, zoals de centrale raad van beroep, het gerechtshof of de Raad van State, is geen hoger beroep meer mogelijk. Dan heeft het hoogste orgaan immers al een uitspraak gedaan. In Nederland is het zelfs zo dat een uitspraak van de centrale raad in principe dezelfde autoriteit heeft als wetgeving, dus bij een volgende vergelijkbare zaak zal men die uitspraak volgen. Na een hoger beroep kun je nog wel in cassatie gaan, maar dat is eigenlijk meer een hoger beroep tegen de rechtsvoering, dan gaat het niet meer om de inhoudelijke feiten van de zaak waartegen je eerder hoger beroep aantekende.

Er zijn ook uitspraken waarvoor de wet heeft bepaald dat er geen hoger beroep mogelijk is. Dat geldt bijvoorbeeld bij voorlopige voorzieningen, voor een gegeven verlof, en in bepaalde zaken waar het gaat om financieel belang, wordt een hoger beroep niet in behandeling genomen als het belang minder is dan 1750 euro. Zo zijn er meer uitzonderingen in de wet. En je kunt ook niet in hoger beroep gaan als de termijn daarvoor verstreken is, daarmee wordt de uitspraak dan ook definitief.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nav je toevoeging: Ook binnen het familierecht zijn er veel verschillende soorten zaken denkbaar. Voor echtscheidings- en alimentatiezaken is over het algemeen wel hoger beroep mogelijk, maar tegen een voorlopige OTS is bijvoorbeeld geen hoger beroep mogelijk.