Kan een man als ik, in een vechtscheiding verwikkeld, heel mooi handelen en zijn deel van het huis onbaatzuchtig afstaan aan zijn kinderen via notaris

In een vechtscheiding gaan beide partners dikwijls financieel ten onder en de enige winnaars zijn meestal de advocaten.

Is het niet zinvol om je gezamenlijke product, kinderen die in zuivere liefde gemaakt worden, te vrijwaren van de hebzucht van een vechtscheiding en deze meteen al op naam van de kinderen te zetten, ook al werkt een partner niet mee. Ik denk aan het reservataire gedeelte. De notarissen zelf vinden zoiets echt dom, omdat je jezelf in je blootje zet, maar ik heb daar geen enkel probleem mee omdat een echte volwassen man en vrouw toch wel voor zichzelf kunnen zorgen, maar het product van hun liefde niet moeten vergooien voor een ruzie van een of twee zijden.

Op die zijde zijn eventuele meerwaarden trouwens voor de kinderen in kwestie en niet voor de stomme, egocentrische, vechtscheidende ouders (mezelf inbegrepen, ja).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jij dat graag wil, kun je toch gewoon bij een notaris binnenstappen en uitleggen wat je wil, en dan vragen of dat kan? Jij bent de klant, het doet er in principe niet toe wat de notaris daarvan vindt. Ik vind het wel een nobel streven.

(Op verzoek van vraagsteller verplaatst naar antwoord).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vind het op zich een mooi idee. Ik denk alleen dat je dan problemen kan gaan krijgen met de belastingdienst. Je doet namelijk een schenking aan je kinderen van een aanzienlijk bedrag en betaalt dan een flink bedrag aan schenkingsrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult dan wel schenkingsbelasting moeten betalen over de waarde die je aan je kinderen schenkt.
Heb je nagedacht over wie er dan in de woning gaat wonen, want dat blijft natuurlijk een struikelpunt, waarover je nog een tijdje kunt blijven vechten. Als je daar uit bent, kun je misschien de woning schenken onder verzwaring van gebruiksrecht door betrokken ouder. Waarschijnlijk wordt de waarde van de geschonken woning (en dus de belasting) dan ook lager.