waarom maken mensen soms misbruik van emotioneel zwakke(re) mensen bijv. door seks te hebben zonder rekening met bedpartner o.i.d. of op te lichten?

ik vraag me af of mensen echt bewust andermans gevoelens kan kwetsen of sociaal-emotioneel gewoon niet sterk genoeg is om rekening te kunnen houden met z'n medemens

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (10)

Je zegt het zelf eigenlijk al. Ze leven niet met andere mensen mee, ze snappen niet, willen niet snappen niet dat ze anderen pijn kunnen doen, of het maakt hun gewoon niet uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het antwoord is : omdat ze de kans krijgen en geen geweten hebben...

waarom worden mensen op straat beroofd van hun tas/ mobiel/ geld ? vaak zijn de overvallers niet alleen, het slachtoffer wel.

waarom worden oude(re) mensen door hun eigen familie (kinderen/partners/kleinkinderen) bedreigd, mishandeld en beroofd ? omdat het slachtoffer bang is, geen uitweg ziet en hulpeloos is

Toegevoegd na 1 minuut:
en geen aangifte dúrft te doen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
idd geen geweten of empathie, +
Kristal
11 jaar geleden
ja, ze krijgen de kans ook, inderdaad. +1
Veel mensen leven als een parasiet en zoeken de zwakkere onder ons uit, om er misbruik van te kunnen maken.
Hoe zwakker de ander is, hoe groter het overwicht, hoe sterker het machtsmisbruik.
Dit komt trouwens niet alleen bij mannen voor, maar in mindere mate ook bij vrouwen.
Soms zijn zelfs huwelijken er op gebaseerd.
Mensen die dit doen, genieten van hun superioriteit, hun belangrijke drijfveer voor seks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wat akelig dat het er "veel" zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, lees de kranten.
Kristal
11 jaar geleden
Triest, maar waar. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan idd een mogelijkheid zijn
Kristal
11 jaar geleden
ha, die Forall :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hey :) (weer een punt kwijt zo maar fijn je te zien.
Veel mensen zijn berekend, er meer van doordrongen dat je er makkelijker mee wegkomt. Zij leggen de schuld ook vaak bij het slachtoffer zelf. De kinderen, dieren zeggen er niks van. De schaamte en weerloosheid laat zwijgen. De slachtoffers in deze zijn de mensen die geen positie of stem hebben maar ook afhankelijk zijn in een relatie roept niet het beste in hen op en het is dan eerder een machts kwestie in plaats van een betrekking met echte genegenheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat er vooral sprake is van een machtsgevoel bij mensen die emotioneel en/of fysiek zwakkeren (seksueel) misbruiken.
Ook naar de eigen partner toe, deze mens doet immers iets waarvan hij/zij weet dat de eigen partner het niet leuk vindt maar hij/zij doet het toch en de partner kan daar niets aan veranderen zolang die het niet weet.
Het is natuurlijk eigenlijk zo dat de dader zelf een uitermate zwak mens is die zichzelf op deze manier voor de gek houdt; hij/zij gaat zich verbeelden macht te hebben maar durft alleen misbruik te maken van iemand die kwetsbaarder is dan hij/zijzelf.
Je zou de dader is dus in feite een lafaard kunnen noemen die dat door machtspelletjes probeert te verbergen naar zichzelf toe en de buitenwereld.

Wanneer het nog verder gaat en de dader er ook echt plezier aan beleeft dan ga je van sadisme spreken en helaas kan dat een groep mensen zijn die willens en wetens iemand pijn doen en daar een kick van krijgen.
(Ik heb het nu niet over M/S dat gelijkwaardige partners met elkaar willen beleven met beider volledige instemming en afspraken, dat is een geheel ander verhaal).
Deze mensen zijn emotioneel zwaar ziek.

Beiden groepen zouden gebaat zijn met deskundige hulp van buitenaf om de empathische gevoelens te ontwikkelen voor zover mogelijk.
Kristal
11 jaar geleden
een hele goede vraag +
het antwoord is daarom ook zeer interessant.
een zekere controverse, vandaar dat ik bij deze vraag eerst het volledige antwoord door te lezen en er is goed over na te denken, alvorens u op het "dislike" knopje drukt.

graag hoor ik ook jullie meningen hierover, dus reacties zijn meer dan gewenst.

in dit geval gaf je als voorbeeld sex,
sociale omgang met mensen op dit gebied is hierop dan ook mijn expertise.

het gedeelte sex heeft niks met egotisme te maken of gebrek aan emotie.
beide zijn bijkomstig met ervaring en regelmaat. wanneer iemand dit op regelmatige basis doet dan zal de drijfveer steeds meer uit zijn ego komen (de players) dat het slachtoffer dan ook steeds meer als een materiaal gezien word en de emotie zal verdwijnen klopt ook. maar de ware drijfveer van deze persoon is de aantrekkingskracht van het slachtoffer.

deze aantrekkingskracht leert men als baby al, (de schattigheid van een baby)
kleine kinderen ( zie de serie: toddlers and tiaras)
in dit geval beoordeeld de jury hier zelfs op, diegene die er het leukst en spontaanst uitziet krijgt de hoogste prijs

in de eerder genoemde gevallen is deze aantrekkingskracht weldegelijk aanwezig maar niet sterk genoeg voor een relatie ( gelukkig zijn de meeste mensen verstandig genoeg met uitzonderingen van sommige {de pedofiel})

Let op (daar komen de negatieve reactie's) in de meeste pedofiele gevallen is dit dan ook geen eigen keus, maar gebrek aan controle.
ik ben groot voorstander van deze personen zwaar straffen, hoewel dit in feite zinloos is, ( niet voor het slachtoffertje en de familie) maar de dader zal er niet door veranderen.
een voordeel is zeker wel dat deze persoon voor langere tijd vast zal zitten en dus tijdelijk geen gevaar meer is

dit zelfde geld voor het verkrachten / aanranden van een persoon. in veel gevallen heeft dit ook te maken met gebrek aan controle ipv eigen keuze.
ook in dit geval: hard straffen!

wanneer we het hebben over een relatie breuk waar een enkele keren sexuele gemeenschap met een vriend volgt is een controverse.

deze persoon uit de relatie breuk (in het komende voorbeeld even een vrouw) heeft positieve aandacht nodig, vaak word deze gezocht bij een vriend (wanneer een jongen de beste vriend is van een vrouw is dit meestal omdat { in dit geval de jongen dus omdat de vrouw uit een andere relatie komt} weldegelijk gevoelens heeft voor de vrouw.)

.... zie vervolg in een reactie.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wanneer deze jongen ( de verliefde jongen in de "friendzone") klaar staat om dit meisje op te vangen, bestaat de kans op 1 of meerdere malen sexuele gemeenschap gevolgd door spijt.
de vraag is dan wie maakt er misbruik van de emotionele zwakkere? hij omdat zei uit een relatiebreuk komt
of zei omdat ze hem precies geeft waar hij waarschijnlijk al langere tijd van droomde. het is begrijpelijk dat hij dan toegeeft aan de verleiding zonder de bedoeling te hebben haar pijn te doen. tenslotte doet zij er op dat moment net zo goed aan mee ook zie ik een antwoord staan met een vergelijking naar het beroven van een tas.
dit is in principe het zelfde als wat een "player" doet.
iemand die een tas van een vrouw berooft dat dit de eerste keer nooit met plezier doen. dit is waarschijnlijk omdat hij of zij geen andere uitweg ziet.
wanneer dit goed gaat neemt het ego en de snelle manier van geld verdienen het stokje pas over. later worden deze oude vrouwtjes ook als materiaal gezien en verdwijnt de emotie.
dus het aller eerste motief zal altijd van zuivere aard zijn. en niet vanuit ego.
egotisme komt dan ook altijd voort uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Simpelweg omdat ze de makkelijkste manier zoeken om tevreden gesteld te worden, hun problemen op te lossen, en daarbij zo min mogelijk problemen willen krijgen. Ze geven gewoon niet om andermans gevoelens, zoals je zelf al zei. Ze denken egoïstisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijns inziens is dat omdat veel mensen vergeten zijn wat tederheid inhoudt, verwart men tederheid met sex. Bij tederheid kan wel sex komen maar puur sex is nog geen tederheid.
Komt het voor dat eenpersoon erg vaak denkt in de praktijk tederheid te krijgen wanneer een vrijpartij start dan weet men nooit van tevoren dat het op een teleurstelling zal uitlopen. Bedpartners houden vaak alleen rekening met hun eigen wensen, en het "slachtoffer" wordt vaak "terecht"misbruikt, omdat hij/zij zelf zijn/haar grenzen niet genoeg aangeeft en pas achteraf aankomt met "dat en dat had zo en zo beter geweest" Ook dat komt voor en vaak wordt dat dan maar op het schaaltje misbruik gegooid.
Wat ook steeds vaker voorkomt is het "scoren"via datingsites. Er zijn mensen die het als hobby hebben drie afspraken op een dag te hebben voor sex.
Het zijn trouwens niet alleen emotioneel zwakkere mensen hoor. Ook heel sterke mannen en vrouwen worden nog misbruikt zonder het in de gaten te hebben. Ervaren de sex als zalig om een paar jaar later eravhter te komen wat een facade het is geweest nadat ze in hun eigen spiegel hebben gekeken.
Dit wat ik nu schrijf klinkt allemaal erg hard en wijzend wellicht, omdat velen zich hier misschien door geraakt voelen. Ik kijk hier bij het meeste zelf in mijn eigen spiegel. Ik ben namelijk zo iemand die slachtoffer is van sexueel misbruik, en ik ken de andere kant: Bijvoorbeeld zo afgestompt zijn door oppervlakkigheid waarin ik opgroeide dat ik dacht dat wanneer ik verschillende bedparnters had, ze het allemaal wel ok vonden. In feite was ik gewoon eerlijk, maar het voelde totaal niet ok. Ik kon me goed voorstellen hoe iemand zich moest voelen die verliefd op me werd maar mij nooit "helemaal kon krijgen".
Zelf ben ik vele malen vreemd gegaan om vervolgens te besluiten polyamoreus te gaan leven. Aan te geven zodra iemand met me wilde vrijen te zeggen hoe ik leefde. Het schoot dus totaal de andere kant op, van super trouw en slachtoffer zijn naar overspelig en dader. En nu denk ik bij mezelf... Wat is sex? Tederheid en een goed gesprek, alles voor elkaar doen, in real life onder elkaar zijn, goed voor elkaar zijn,. dat is wat telt...
Sex is superlekker, dat kan het zijn, onder de juiste omstandigheden en met de juiste persoon. Dit besef heeft de schaarsheid verhoogt dat ik nog met iemand vrij. het verkloot eventuele banden vaak, die je daarnaast nog met iemand kunt hebben. Liefde is zoveel meer dan dat. Serx is nog geen liefde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een relatie hebben betekent nog niet dat je van de ander echt houdt als je er sex mee hebt. je houdt van de ander als je die vrij kunt laten en kunt nemen zoals diegene is, no matter what. Door dat loslaten kan die liefde stromen en sex en tederheid samenkomen in een toestand die zijn weerga niet kent...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thnx :)
Gewoon, omdat het kan!
Het is niet persoonlijk bedoeld. Het is een mechanisme geworden om te kunnen overleven in het leven en de maatschappij.
Er wordt niet gekeken naar de mentale toestand na het gebeuren. Er wordt gekeken naar een manier om geld te verdienen en of een manier om macht te krijgen over een ander. Dit laatste zie je ook bij kinderen die andere kinderen pesten. Het is een mechanisme, die ze leert om te kunnen overleven. En dit doen ze op deze manier, omdat ze geen andere manier hebben geleerd, of die zo effectief kan zijn.

Wat mensen nu doen, doen ze door hun ervaringen in het verleden. Het tekent ze en het stuurt ze een richting uit. Of die ervaring nu positief of negatief is.

Slachtoffers van oplichters, of machtmisbruikers, zien dit vaak alsof het een persoonlijke reden heeft. Maar dit is een misvatting. Het is totaal niet persoonlijk, ook het pesten onder kinderen (of volwassenen). Ze doen het puur voor de macht en om dit verkrijgen te leren. Dat dan precies jij wordt uitgekozen is totaal niet persoonlijk. Het kon net zo goed een ander geweest zijn. Maar een pester kiest niet iemand die sterk is. Nee, hij kiest iemand die al een slecht zelfbeeld van zichzelf heeft. Dit was er al voordat diegene gepest werd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent gewoon nummer zoveel, niets persoonlijks :) maar zo is het wel... Next... vriend kwijt op hyves facebook msn etc? gewoon een nieuwe maken... Wat about een veel diepgaander contact door meningsverschillen op te lossen op welk vlak ook... Of het nu om sex gaat of om andere gevoelens dat maakt niet uit. Mensen lopen veel te snel weg als het eens wat mindert gaat omdat een ander zich aan je irriteert dan *dump* en next. En waarom deed mij dat pijn en irriteerde ik mij daaraan? Ik was het andere uiterste, want omdat ik zo depressief als een konijn was liet men mij in de steek en voelde ik me het slachtoffer en eenzaam... daarvan kwam dat ik me aan iemand vastklampte... Denk je helder na dan besef je dat verlatingsangst enkel veroorzaakt dat je nog meer misbruikt wordt. Want iemand vind jou leuk en uiteindelijk ga je misschien met diegene naar bed en vervolgens loopt het spaak omdat hij afstand op afstand neemt, langer en langer en jij je meer en meer vastklampt... En in een helder ogenblik zie je dat je het zelf gedaan hebt. je was al die tijd ( niet jij gd, ff algemeen,) zelf diegene die de ander wegjoeg met bezitterig gedrag, het afdoend als misbruik... t Doet nog pijn weet je, als ik hier nu over schrijf, te weten wat ik mezelf en anderen aangedaan heb. Ik hoop dat nu anderen via mij wat aan dit inzicht kunnen hebben...
denk dat het een kwestie kan zijn van verschillende dingen:

- niet in staat zijn om rekening met een ander te houden dus het wel willen maar niet toe kunnen passen.
- bewust geen rekening te houden met een ander.
-er werkelijk geen benul van hebben waarom je rekening zou moeten houden met een ander.

mensen kunnen dit dus bewust doen, maar ook onbewust.

als het juist om zwakkere mensen gaat zou er toch een lampje moeten gaan branden:
waarom juist mensen die zwakker zijn en minder goed voor hun zelf op kunnen komen of op durven komen?