Wat is de gemiddelde duur van een homofiele relatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Powergen
10 jaar geleden
Denk ongeveer hetzelfde dan die van hetero's...
Antoni
10 jaar geleden
Het woord "homofiel" wordt door veel homoseksuelen als een verhullend en denigrerend woord beschouwd. Beter is het te kiezen voor "homo-" of "homoseksueel".

Het beste antwoord

Volgens een survey in 2003-2004 onder zo'n 8.000 mannelijke homoseksuelen, had op dat moment 11% een relatie van 1 jaar of minder, 31% een relatie van 1-3 jaar, 29% een relatie van 4-7 jaar, 14% van 8-11 jaar, 6% van 12-15 jaar, 4% van 16-19 jaar en 5% van 20 jaar of meer.
Heel grof uitgerekend kom je dan uit op gemiddeld zo'n 6 jaar, als ik me niet vergis.
Op deze website (zie bron) staan ook nog cijfers van een aantal andere onderzoeken.

Het zal per land waarschijnlijk verschillen, dit is alleen van mannelijke homoseksuelen, en dit is 10 jaar geleden dus er is een redelijk kans dat het tegenwoordig wat langer is omdat de acceptatie van homoseksualiteit vooruit gegaan is. Maar hopelijk geeft het je wel een beetje een beeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar is geen antwoord op te geven, want dat is zo verschillend, ik ken een relatie van twee mannen die 35 jaar samen waren en doordat een van hen aan kanker overleed bleef het daarbij.
Zo zijn er relaties die na een paar maanden uit gaan net als bij hetero relaties.

Dat is niet te zeggen, het is niet anders dan bij hetero relaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaar de term gemiddeld...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, Wouter. Het gaat inderdaad om een gemiddelde en niet om een voorspelling van de duur van een concrete relatie, want dat kan natuurlijk niet. Ik geef een min.
Hoewel het geen recente gegevens zijn denk ik dat er geen grote verandering in is sinds 1989. Toen wees een Amerikaans onderzoek uit dat de gemiddelde vaste homo-relatie niet langer dan twee à drie jaar. Dit geldt niet alleen voor mannen-paren, maar ook voor lesbische relaties. Dat homo-relaties minder duurzaam zijn heeft onder meer te maken met het feit dat in die relaties minder vaak kinderen leven. Toch is de wisseling ook hoog vergeleken bij heteroseksuele vrijwillig kinderloze paren.

Wel zijn er recente gegevens over huwelijken tussen mensen van hetzelfde geslacht, aangezien dat nog maar 12 jaar mogelijk is. Lesbo-huwelijken stranden dubbel zo vaak als homo-huwelijken. Tussen 2005 en 2009 werden jaarlijks gemiddeld 610 homohuwelijken tussen mannen gesloten en 690 tussen vrouwen. In die jaren scheidden gemiddeld 45 mannelijke stellen per jaar en 100 vrouwelijke.
Amadea
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Grappig! Ik heb college gehad van die Ruut Veenhoven (van je eerste bron)!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Amerikaans onderzoek uit 1989.... Daar kun je echt niet meer mee aankomen, vooral omdat je in die tijd nog behoorlijk in het geheim homo moest zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder geeft je tweede alinea geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk eigenlijk dat er wel heel veel veranderd is tussen nu en meer dan 20 jaar geleden. De acceptatie van homoseksualiteit in Westerse landen is enorm verbeterd, en dat heeft denk ik wel veel invloed. Zo zullen er meer mensen uit de kast komen (of eerder uit de kast komen), wat ervoor zorgt dat homoseksuelen een veel grotere groep hebben om hun partner uit te kiezen, wat de kans op een goede match enorm verhoogt, en daarmee de kans op een langdurende relatie.
Ook zullen homoseksuelen mogelijk minder stress ervaren doordat ze minder gediscrimineerd worden, en ik denk dat mensen die veel stress ervaren daardoor vaker relatieproblemen krijgen, en daardoor weer sneller uit elkaar gaan; ik kan me voorstellen dat dat ook een kleine factor is.