het lijkt mij bijzonder vermoeiend om niet te zeggen gek-makend als iemand continue zó op jou reageert...
het zou interessant zijn om te horen van je, hoe jij zelf hierop reageert, of waarom je in deze extra uitleg diegene benoemt als "persoon" zodat niet duidelijk wordt voor ons in welke relatie jij tot deze persoon staat...!
[voordat die relatie duidelijk is kan ik hier geen chocola van] [maken/geen conclusies uit trekken of adviezen op baseren!]
als het je bejaarde moeder/vader is, kan ik je adviseren om af en toe iemand te vragen je af te lossen als 'oppas' zodat je een paar uurtjes de deur uit kan .
iemand die zo stug/eigengereid/bot/star/egocentrisch of egoïstisch reageert, kan je het beste niet tegenspreken.
een beetje mee praten is veel verstandiger/minder vermoeiend.
als zo iemand zijn/haar mening luid en duidelijk verkondigt over iets wat zo zal gebeuren, dan vrolijk mee praten en aan het eind indien noodzakelijk -als er dus naar gevraagd wordt- en niet eerder kun je altijd nog zeggen : ja ma of pa, ik heb gehoord hoe jij er over denkt, maar we gaan het zus of zo doen; en dan niet in discussie gaan, want dat zijn we gewend, ook daar op antwoorden : ik ga nu niet in discussie, we gaan dit .... of dat.... doen, of we gaan straks zus of zo doen.
als je een tijdje zo reageert en je eigen humeur goed weet te houden, dus je laat je niet beïnvloeden door al het gehakketak, zal de andere 'persoon' zich ook minder laten gaan... probeer het maar, zeker als weggaan geen optie is !
zo'n situatie is slopend, ik wens je succes !