Hoe help ik mijn hartsvriendin van haar haat- en wraakgedachten af ? (zie uitleg)

Mijn hartsvriendin is intelligent, rationeel, sociaal geëngageerd, behulpzaam, eerlijk, integer en loyaal. Ieders vriend, the girl nextdoor.
Zij kampt echter met heel verregaande haat- en wraakgevoelens t.o.v. een bepaalde persoon "X".

Dag en nacht (ze lijdt aan slaaploosheid daardoor) fantaseert zij de meest vreselijke scenario's over de dood/ziekte/ongeluk van "X".
Alles wat er in haar leven gebeurt (of niet gebeurt) linkt zij op de een of andere manier aan "X".
Zij begrijpt zelf niet waar die diepe haat gevoelens vandaan komen maar zij kan de wraakgedachten nooit stil leggen.
"X" bepaalt hare hele leven : migraine-aanvallen, slapeloosheid, spierpijnen, woede, frustratie, stress, wanhoop, schaamte, onmacht.

Mijn vriendin kan omwille van privésituatie geen hulp inroepen van arts/psycholoog/therapeut/.... Want thuis weet niemand af van haar geheim; enkel ik ken de ware toedracht.

Zij wil af van deze destructieve gedachten die haar leven/gezin/werk/gezondheid compleet beheersen.
Ik wil voor haar 24/24, 7/7 beschikbaar zijn om te praten, maar ze voelt zich uitgepraat. Ze zegt dat ze immers wel wéét dat ze verkeerd bezig is, ze schaamt zich ervoor, maar kan die haat, hoe graag ze ook wil, niet naast haar neerleggen.

Wat kan ik voor haar doen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lastig! Zoals je zelf schrijft weet ze dat ze fout bezig is. Haar daar op wijzen helpt dus niet. Ik beweer niet dat je veel kunt doen (behalve er voor haar zijn en haar steunen maar dat doe je zo te horen al en dat vraag je niet). Het enige dat mij zou helpen is als iemand mij op de een of andere manier inzicht verschaft in waar ik mee bezig ben en wat ik doe met mijn leven. Dan zou ik daarna misschien zelf toch een knop op kunnen zetten hoop ik (want dat is toch iets dat de persoon zelf doet). Het inzicht kun je proberen te verschaffen door haar op de juiste momenten te laten zien hoe ze zichzelf kwelt door die persoon zo toe te laten in haar leven. Dus als jullie gezellig zitten en ze zegt aan hem/haar te denken zeg je: erg he, dat hij ook dit gezellige moment verpest en hij heeft er niet eens lol van want hij weet niet eens dat hij dit doet, wil je dit nou echt? Dat kan haar duidelijk maken dat alleen zij zich dit aandoet en dat er zelfs niemand profijt van heeft, dat er alleen slachtoffers zijn. sterkte (lees voor hij: hij/zij)

Niets. Zorgen voor jezelf, zodat jij niet meegesleurd wordt in haar gedachtes en gevoelens Je bent haar vriendin niet haar therapeut en zelfs die staan niet 7/7 dagen klaar.

Ik denk dat ze het beste even naar de dokter kan gaan en dat die haar doorstuurt naar en psycholoog. Die kan uitvogelen waarom ze die gedachten heeft en met therapieën proberen die gedachten te verminderen of te laten stoppen. Succes voor je vriendin, lijkt me dood vermoeiend al die gedachtes..

Ze zal stoppen/herstellen op het moment dat ze echt gaat inzien dat wraak gevoelens alleen haarzelf treffen. Je zou een een rollenspel moeten spelen waarbij je laat zien dat het die meneer X helemaal niet deert wat zij meemaakt. Hij leeft verder zonder ergens last van te hebben En dat is daadwerkelijk ook zo, toch ? (laat haar de rol van meneer x spelen ??) of misschien durf jij het aan ? Dus hoe hoog of hoe laag je vriendin ook springt het zal hem niet deren dus hopelijk ziet ze zo in dat ze haar energie totaal verspild. en dat ze beter dat kan loslaten terwille van haar eigen gezondheid. Het is een nogal confronterende tactiek dus wees voorzichtig succes

Je vriendin heeft zich in een zelfvernietigende situatie gemanoeuvreerd waarin zij zichzelf volkomen vastzet, want zij kan ook nog eens geen professionele hulp vragen. Wat heeft zij een hekel aan zichzelf en wat haat ze zichzelf daar nog meer om. Om zichzelf te bewijzen dat ze ook goed is (wat zij natuurlijk ook is) vult zij verder haar tijd op met "goed zijn". Het klinkt misschien vreemd na je informatie, maar eigenlijk denk ik dat X er weinig of niets mee te maken heeft en mogelijk alleen als bliksemafleiding dient omdat ze het aan zichzelf niet kan toegeven dat zij zichzélf zo haat... Stel dat het zo is, dan kan zij mogelijk haar idee over haarzelf veranderen door middel van affirmaties. Dat gaat zo: Zij schrijft links van een vel papier op (bijvoorbeeld): Vanaf nu waardeer ik mijzelf en heb ik mij lief. (Het werkt het beste als de zin weerstand oproept). Al de emotionele tegenstand die ze voelt schrijft ze rechts: (bijvoorbeeld) mijzelf waarderen??? ik haat iemand anders en mijzelf!!! hoe kan ik mijzelf waarderen ik ben.... etc. En daarna weer naar links van het vel en schrijven: Vanaf nu waardeer ik mijzelf en heb ik mij lief. En dan weer rechts op het papier je weerstand spuien. Alles kan je schrijven, niemand hoeft het te lezen. En dan weer naar links: Vanaf nu waardeer ik mijzelf en heb ik mij lief. Aangezien dit al 6 jaar speelt en het diep gaat, kan ze zichzelf voornemen er iedere dag een uur of meer aan te besteden, wat het beste voelt voor haar. Dat kan weken duren voor er een verandering intreedt, het kan ook korter, dat is verschillend. Wanneer zij hier voor haar gevoel mee klaar is (er geen negatieve ontlading meer komt en zij inderdaad veel positiever over zichzelf kan denken), kan zij hetzelfde gaan doen naar X. Zij kan op deze manier zichzelf wat anders gaan "programmeren". Dat doet zij nu uiteindelijk ook, maar dan in negatieve zin, zij affirmeert nu almaar heel negatief. Na die 2e fase, positief affirmeren op X, kan zij een ritueel doen. Zij kan X een brief schrijven waarin zij vaarwel zegt en waarin zij zichzelf ook vergeeft voor het verdriet dat zij zichzelf heeft aangedaan. En dan de brief ceremonieel verbranden. Zij laat dan de binding met X los en haar minderwaardigheidsgevoel en kan mogelijk weer zichzelf zijn. Het is belangrijk dat jij haar daarin ondersteunt, en haar niet meer ondersteunt in haar negativiteit naar zichzelf toe en X.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100