Neemt de hoeveelheid sex af naar mate je langer in een relatie zit en hoe komt dat?

Volgens sommige totaal niet, volgens sommige wel. Toch vraag ik mij af of het zo is en hoe het komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (16)

Mijn ervaring is van wel. In het begin is het allemaal nog nieuw en spannend en kun je niet van elkaar afblijven. Als je langer bij elkaar bent, komt de relatie in een rustiger vaarwater en ga je andere dingen belangrijker vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen hebben een sexverslaving of verder niks te doen en dan neemt het niet af. Voor de gemiddelde mens wordt het echt wel minder. Zoals hier :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft totaal niets met de relatie te maken. Ben ruim 35 jaar getrouwd met de liefste vrouw van de wereld en we houden nog steeds van elkaar. Daar zit het niet in.
Naarmate je ouder wordt komen er ook lichamelijke beperkingen. Hierdoor kan de behoefte aan sex afnemen.
Maar bij het ouder worden, kom je gelukkig ook andere dingen in het leven tegen waarvan je intens kan genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Je eet toch ook niet elke dag rijst", zei een vriend van me toen ik vroeg waarom hij vreemd was gegaan, terwijl hij al 2 jaar een relatie had. Dit is me altijd bij gebleven. Gesuggereerd wordt hiermee volgens mij dat het op een gegeven moment gaat vervelen en hij ook wel eens wat anders wil. Ik denk dat dit er zeker mee te maken heeft, het feit dat het vaak hetzelfde is (dezelfde vrouw in dit geval) en dat dat gaat vervelen ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mate je langer bij elkaar bent neemt de sex inderdaad wel af (bij de meeste stellen). In het begin kun je niet van elkaar afblijven en is alles nog spannend wat je samen doet. Later ga je andere dingen ook weer belangerijk vinden en wil je misschien zelfs samen kinderen. Uit ervaring weet ik dat dan je sexleven er wel anders uit gaat zien. Je bent vaker moe wanneer je in bed ligt. Wordt vaker midden in de nacht gewekt door 1 van de kinderen en 's morgens wordt je alweer vroeg gewekt. De tijd dat je dan kunt slapen wordt belangerijker en de sex wordt minder belangerijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad kinderen zijn leuk maar voor sex een kan het een behoorlijke stoorzender zijn +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je heb helemaal gelijk, wanneer de moeheid de boventoon gaat voeren. In de meeste gevallen is dit gewoon zo wanneer je ouder wordt en moet werken en veel aan je hoofd heb.
naar mijn idee neemt de sex inderdaad af, ik heb een relatie van 15 jaar en de sex is heel wat minder tot verdriet van mijn man
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel de gebruikelijke gang van zaken, en er zijn natuurlijk legio oorzaken voor aan te wijzen.

Ten eerste is de eerste fase van verliefdheid er natuurlijk ook grotendeels een van vrijwel voortdurende lichamelijke opwinding. Dan kun je je werkelijk niks leukers voorstellen dan de hele dag tegen mekaar kruipen en in elkaar opgaan. Maar als de relatie verder goed en leuk en gezellig is, gaat die fase voorbij, en ga je ook van andere activiteiten samen genieten. En komen de activiteiten waar je in je eentje van kan genieten weer een beetje terug.

Zeker wanneer er eenmaal kinderen van zijn gekomen, heb je de eerste tijd wel wat anders aan je hoofd dan sex. Vaak ben je al blij met een beetje nachtrust.

Maar als de kinderen ouder worden treedt vaak ook een beetje de middelbare leeftijd in, (zeker wanneer je pas tegen je dertigste of nog later bent begonnen met kinderen) waarin men niet alleen vaak nog weer heel druk is met andere dingen en er echt af en toe aan moet denken om tijd te maken, maar ook sluipenderwijs lichamelijke ongemakjes kunnen intreden. Probleem daarbij is dat wanneer je het minder vaak doet, de hormoonspiegel ook kan zakken, zodat je ook minder vaak zin krijgt, en dat kan een vicieuze cirkel worden als je er niet af en toe even serieus werk van maakt. Maar in een goede relatie kom je ook die fase(n) wel weer door.

Zo zal in de loop van je leven de frequentie afnemen van elke dag of vaker, tot zo nu en dan. Waarbij de frequentie van zo nu en dan sterk afhangt van de behoeften van beide partners, de communicatie, de fysieke gesteldheid, de intimiteit en de mate van afstemming op elkaar. Sommigen willen toch nog elke week, al moeten ze daar hun agenda voor trekken of hulpmiddelen gebruiken, anderen zijn dik tevreden met een paar keer per jaar. Dat moet ieder stel voor zichzelf bepalen, het één is niet beter dan het ander.

Problemen krijg je pas wanneer beide partners totáál verschillende behoeftes hebben, en daarover niet kunnen praten of over en weer niet aan elkaar willen aanpassen. Maar je kunt je afvragen of er dan niet elders ook wat mis zit in de relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi marleen +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een waardevolle bijdrage +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook een plusje. Is helemaal waar wat je zegt. Alleen mis ik nog een stukje over hoe belangrijk theedrinken in een relatie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waardevol antwoord, wanneer ik plusjes kan geven had ik dat graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ook van mij weer een plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor walli geplust !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt goldenten.
In het begin is het allemaal spannend en super. En lust je er wel van pap van.
Later komt er een kinderwens en blijf je lekker bezig. Totdat de kinderwens voorbij is, is de voortplantingsfase voorbij.

Het gezin, baan, huishouden slokt je op en ben je s"avonds moe en niet meer in de stemming. En zeg je al vaker nee.

Juist moet je elkaar blijven boeien en het spannend houden anders zakt dit behoorlijk weg. En terwijl je een nieuwe relatie zou hebben de vonken er weer vanaf spatten.

De frequentie neemt dus af. Maar doordat het afneemt en als het dan wel zal gebeuren is het spontaan en kan de sex juist ook heel erg intiem zijn en hartverwarmend.

Als je weer ouder wordt komt de overgang bij de vrouw en worden de hormonen minder.

De man wil altijd zo vaak mogelijk maar ook bij hem kunnen er gebreken komen.

Gezondheid kan een rol spelen en lichamelijke klachten.

Toegevoegd na 4 uur:
Mannen voelen zich aangesproken de man wil altijd zo vaak mogelijk = vele mannen willen zo vaak mogelijk (dus niet alle mannen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt allemaal! +1 Lora!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangetekend dat je niet alle mannen over één kam kunt scheren (zo vaak mogelijk...).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth zo is het .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi, VELE mannen willen zo vaak mogelijk, leuk +1
Mijn ervaring wel, maar de intensiteit en het verlangen naar elkaar is vele malen groter, belangrijker dan het in begin van de relatie was. Nu genieten we veel meer van elkaar.
Het komt vaak naar onze situatie gezien dat we veel werken, kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
" Het komt vaak naar onze situatie gezien dat we veel werken, kinderen. " Bedoel je dat de sex vaak komt na het werk en de kinderen? Of bedoel je dat het verlangen juist meer is geworden door het drukke leventje wat je leeft of gewoon een algemene opmerking?
Ik denk dat het een gewoon biologisch ingebakken verschijnsel is. Moeder natuur heeft er tot je 40-ste belang bij dat wij paren en kindjes krijgen, daarna zijn wij daarvoor te oud en moeder natuur stopt alle prikkelingen. Je hebt daarna nog wel een tijdje zin in een nieuwe seksrelatie, maar de prikkeling daartoe staat los van de voortplanting en is meer gebaseerd op de streling van het ego of de weemoed naar je eigen jeugd.
I ieder geval heeft het niets met de relatie te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt door chemie tussen twee mensen .Als het afneemt is de chemie weg .Als chemie blijft tussen twee mensen is het geweldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus wanneer sex afneemt wilt dat zeggen dat de chemie weg weg ebt?
Dat hoeft naar mijn inzien helemaal het geval niet te zijn. Zou je, je misschien nader kunnen verklaren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja als sex afneemt is de chemie ook afgenomen.Tussen twee mensen moet chemie aanwezig zijn /blijven...Chemie tussen twee mensen wil zeggen dat er een lichaamlijke aantrekkingskracht is.Dat kan afnemen als je langer in een relatie bent.Het is belangrijk dat je dat bespreekbaar maakt.En kun je er samen zoeken naar alternatieven ,want het kan voor de ene partner lastig worden als de sex afneemt.En voor de ander niet.Zo kan vreemd gaan zelfs ontstaan.
Ik denk dat naar mate je ouder wordt, de behoefte naar/aan sex, veranderd.
In het begin spelen de hormonen een grote rol, je bent super verliefd, en verlang je misschien elke dag naar sex.
Dan komen er kinderen, de vrijpartijen nemen dan al wat af, je bent 's avonds vaak te moe.
Op een gegeven moment komt de vrouw in de overgang, de hormonen spelen een grote rol, en de lust naar sex neemt dan sterk af, bij mij in ieder geval wel.
Nou heb ik het geluk dat ik een begrijpende partner heb, die daar geen enkel probleem van maakt.

Het gevoel voor elkaar wordt anders, sterker, en maakt plaats voor een groot vriendschaps gevoel.
Wij hebben intussen een grote vriendschap met veel respect voor elkaar opgebouwd in die 33 jaar (3dec) dat we zijn getrouwd.
Dan is sex niet de eerste prioriteit, maar de liefde en de vriendschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met de zelfde partner neemt het af,niet als een nieuwe zich aanmeld,dan neemt het in volle hevigheid toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee maar t wordt anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit een chinees gezegde gelezen:

Als je in het eerste jaar van je relatie voor elke keer seks een boon in een pot doet en er de jaren daarna elke keer als je vrijt een boon uitpakt, raakt die pot nooit leeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi de sex kan inderdaad minder worden dat komt omdat het na lange tijd eentonig kan worden maar maak het dan wat spannender lingerie speeltjes nieuwe standjes er valt nog genoeg te ontdekken dat is mijn ervaring