ons zoontje van 17 maanden is ineens bang onder de douche , wie kan mij helpen?

Hij heeft nooit eerder problemen gehad , hij vond het ook altijd leuk maar nu lijkt het luchtalarm af te gaan zo erg vind hij het
Maar wat moeten we nu doen ,heeft iemand dit ook meegemaakt dat je kind bang is onder de douche in 1 keer?
wie heeft goede tips.
btw , met ons douchen werkt niet , gaat ie ook huilen

Toegevoegd na 15 minuten:
en nog een keer btw: we hebben geprobeerd hem in zijn babybad te doen maar ook dat mislukte totaal

Toegevoegd na 18 minuten:
en speelgoed is er ook : schuimdiertjes die aan de muur plakken, autootjes, dat vind hij ok maar hij is zo overstuur dat hij er niet lekker mee kan spelen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Mijn dochter heeft dit ook gehad, maar dan in bad.

Op deze leeftijd begint je kleine steeds meer dingen te begrijpen, maar net niet helemaal....
Zo valt het hem ineens op dat het water uit de douche verdwijnt in het doucheputje.....stel je voor dat hij zelf ook ineens het in douchepuntje verdwijnt...?
Eng hoor!
Bij onze dochter was dit dus het geval.

We hebben haar toen een tijdje alleen gewassen en haar later de "regie" gegeven over het water.
We kleden haar uit en zetten haar dus in bad zonder water. Toen dit ging hebben we de kraan heel zachtje aan gezet en hebben zo stapje voor stapje alles uitgebreid, totdat het weer goed ging.

Het heeft nog wel een jaar geduurd voordat we de douchekop weer mochten gebruiken om haar haar te wassen. Dit deden we dan met een lege shampoofles die we telkens vulden met water.

Beetje omslachtig misschien, maar het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je leuke reactie! Die is me veel meer waard dan alleen een +

Andere antwoorden (7)

Je kan hem in bad laten gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helpt het misschien om speelgoed mee onder de douche te nemen? Ons zoontje krijgt nu een emmertje en een gietertje mee om mee te spelen onder de douche. Dat gaat erg goed en zo vindt hij het ook leuk om te douchen. Als dat niet werkt zou ik het vooral niet forceren en hem beetje bij beetje weer aan water laten wennen op een speelse manier..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stapjes maken. Voor het punt dat hij gaat gillen starten. 1. Alleen de eis dat hij in de badkamer komt, speelt. 2. Stap 1 én kleertjes uit, 3. Stap 1 +2 kraan laten lopen. (sproeier = eng waarschijnlijk) 4. Alle stappen + speelgoed, emmer water. Etc. Niet meteen hoge eisen stellen en gewoon weekje aan de wasbak wassen. Hoort gewoon bij de leeftijd die angsten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal in het begin zien baby's nergens een probleem in. Als ze net kunnen kruipen kukelen ze ook zo de trap af.
Vanaf een bepaalde leeftijd gaan ze onderscheid maken, dan worden ze bijv ook opeens bang voor hoogte, en die druppels die zo op je vallen zijn dan vast niet fijn.

Wij hebben dit soort dingen ook wel wat gehad maar niet zo heel erg (of ik ben het vergeten). Wat we hebben gedaan is gewoon opnieuw wennen en leren. Dus eigenlijk toch samen en dan voordoen hoe je alleen je voet eronder doet (en flink lachen dat het leuk is) en dan een stukje been, etc. en dan tegen je zoon zeggen: en nou jij. Dat vaak doen en evt 2 weekjes met een washandje wassen.

Als je daar geen zin in hebt kun je ook doorzetten en et gekrijs voor lief nemen, ook dan went het na een tijdje weer, dat was alleen niet zo mijn ding

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja, en de straal minder hard zetten is ook aan te raden.
amigo
12 jaar geleden
De volgende mogelijkheden kan je uitproberen om het leuk en aangenaam te maken:

- optillen en zo vasthouden dat het water en shampoo niet in zijn ogen komt. En vooral opgetild vasthouden.

- hem zichzelf laten wassen met een washandje. Dat jij laat zien waar, en hij jou nadoet. En daarna doe je de "vergeten" plekjes nog even dunnetjes over.

- laat hem in een badje zitten met speelgoed en was hem op die manier. Maak "regen" in het badje met de douchekop. En sop, heel veel sop...

- geef hem speelgoed, een washandje en was hem terwijl hij aan het spelen is.

- was hem, negeer het huilen, en laat hem daarna spelen met speelgoed dat onder de douche mag. Zodra hij snapt dat ie mag spelen als hij gedoucht is, zal hij het ook een stuk leuker vinden.

En wat ik zelf deed (want ik had dus ook zo'n kind, hij is nu 10)
- hem optillen, hem zo vasthouden dat het water niet in zijn ogen komt (het kan écht), en als hij klaar was, dan mocht hij op het kleedje (in ons geval op de wasmachine op de aankleedkussen), helemaal gewikkeld in zo'n grote badhanddoek wachten tot ik klaar was met douchen. Geloof het of niet, maar mijn oudste is nu 10 en toen was hij 1 of 2 en hij weet het nog steeds! Daarna heb ik vooral alles gedaan wat hierboven staat en nu vindt hij douchen heel erg leuk.... Soms iets té want dan tref ik een waterballet aan.

En heeeeeel veel complimentjes en maak het vooral zo leuk mogelijk voor hem. En niet boos worden, of haast hebben...

Toegevoegd na 2 uur:
ik herinner mij dat ik hem zelfs ik de gootsteen in de keuken heb gewassen! Dan mocht hij in de "afwas". Vond hij ge-wel-dig. Afwasborstel erbij (een schone) heel veel sop (badschuim), wat plastic spul uit de kast (bakjes, bekers dat soort dingen waar hij mee kon spelen) en dan ging ik net doen als ik hem aan het afwassen was. Dat heb ik gedaan tot hij niet meer pastte in de gootsteen. Je moet alleen wel alles meenemen naar de keuken: shampoo, zeep, handdoek, luiers. Leuk is, als je hem laat zien wat je doet natuurlijk ;) Kraan aan, "kijk, de kraan is aan!", stop erin "anders heb je geen water!", sop erin "net als afwasmiddel! Maar niet echt he?" afwasborstel in zijn handen geven en jij mag hem ondertussen wassen. Doe pas, als ie zelfstandig kan zitten!!

Overigens, het is héél normaal dat kinderen zomaar ineens doorhebben, vooral op die leeftijd, dat water in je ogen helemaal niet prettig is, en dat als je keihard gaat gillen, je dan niet hoeft te douchen. Afleiding is hét toverwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat hem eens een pop in bad doen. Daar heeft hij zelf controle over.

Het douchen kan je naspelen met de pop, zonder water te gebruiken.

Stapsgewijs kan je hem dan voorzichtig de douchekop samen met jou laten vasthouden, eerst zonder water dan met een beetje enz.

Zorg dat je zelf ontspannen bent, dan wordt je kind ook rustiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft hij een vriendje of vriendinnetje, neefje of nichtje van ongeveer dezelfde leeftijd? Dan zouden die samen eens onder de douche kunnen. Als je zoontje ziet dat die ander het eigenlijk helemaal niet erg vind dan gaat hij misschien ook makkelijker.

En ik denk nog om het leuk te maken bijv het badje onder de douche zetten met beetje Badschuim en. Dan de douchekop erin. Een hele hoop schuim maken, dat is leuk speelgoed en nat. Dan gaat hij msschien ook wel met de douchekop spelen om schuim te maken. Ja het word een waterballet maar wat lijkt het me leuk ;)