Ja, de leeftijd voor sexueel actieve jongeren is gedaald. Hier is al veel onderzoek naar verricht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee er wordt alleen meer en nauwkeuriger onderzoek naar gedaan. Misschien beginnen jongeren wel iets eerder maar het is geen drastische daling van de leeftijd ofzo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. In de Romeinse tijd trouwde menig meisje al op haar veertiende. In dit soort huwelijken was er al seks. Door de eeuwen heen werd deze gemiddelde leeftijd steeds later (verpreutsing van de maatschappij). Gedurende enkele decennia gaat de leeftijd weer omlaag. Je kunt dus niet stellig zeggen dat het alleen iets van tegenwoordig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is het algemene geloof ja. Volgens een recent onderzoek wat ik las is de gemiddelde leeftijd voor de eerste keer nu 16,7 jaar. De enige kanttekening die je hierbij kan maken is dat misschien niet alleen de leeftijd maar ook de bereidheid er over te praten is veranderd. Het kan zijn dat dat de oorzaak is van het eerder seks hebben, maar het kan ook zijn dat dat de statestieken omlaag helpt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik val zelf onder de jeugd en de dingen die ik lees en de verhalen die ik hoor worden ze inderdaad al jonger voordat ze beginnen met sex

de beginners leeftijd zit nu al op 13 tot 15 jaar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat er vroeger ook wel jongeren waren die al heel vroeg seksueel actief waren. Denk maar aan de jonge meisjes die bij de nonnen werden onder gebracht als ze zwanger waren en daar een kind kregen dat ter adoptie af werd gestaan. Dus echt veel zal er niet veranderd zijn. Er is tegenwoordig wel meer openheid. Als je vroeger te jong of voor het huwelijk sex had, was dit een schande!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan, hoeft niet: is niet met zekerheid te zeggen.
Vroeger werd er namelijk veel minder onderzoek naar gedaan.
Het klinkt wel altijd alsof jongeren heel jong al beginnen aan seks, maar ik denk dat het in tientallen jaren niet meer dan een jaar of 1,5 gedaald is. Volgens mij is de gemiddelde leeftijd voor ontmaagding nog al jaren tussen de 16 en 17 jaar.
Kinderen die op hun 12e al seks hebben en kinderen krijgen, tja die komen in het nieuws. En zo lijkt het wel alsof de hele eerste klas al aan seks doet, maar zo is het niet.
Daarnaast is er nog de vraag: is het onderzoek vooral onder jongens, vooral onder meisjes of 50/50 gedaan; dit telt namelijk ook mee, aangezien meisjes vaak jonger zijn als ze voor het eerst sex hebben.
Het lijkt mij trouwens wel dat de vergelijking moet zjin tussen jongeren in Nederland nu en jongeren in Nederland vroeger; en dus niet met jongeren uit hele andere culturen en/of tijdperken aangezien het per cultuur/tijd nogal kan verschillen.

Als het gedaald is, waarom?
Misschien omdat seks vaak in de media is, en dus worden jongeren gestimuleerd (al dan niet gepusht) om jong te gaan experimenteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, je kan toch ook geen antwoord op de vraag geven? Niet met zekerheid in ieder geval. En dat is mijn antwoord. Boven mij hebben andere mensen ook gereageerd met 'Ik denk vanwege...' Is dat dan geen veronderstelling?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik doelde op het antwoord van Ruth (Ik denk, Dus zal).
Mijn antwoord is bovenstaande: is niet met zekerheid te zeggen, en die stelling leg ik nader uit. En ik doe het geheel volgens het regelement van GoeieVraag: er staat niets over het feit dat een antwoord geen veronderstelling mag zijn. En ik vind het een redelijk zinvol antwoord, aangezien ik de veronderstelling onderbouw.
Jammer dat jij er niet zo over denkt.
Of het vroeger dan vroeger is weet ik niet. Daar zullen vast onderzoeken naar zijn (Rutger Niso of het CBS??).
Dat sommigen er wel erg vroeg bij zijn verbaas ik me ook wel eens over....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarschijnlijk is er niet veel veranderd. Want jeugd is jeugd. Nu of vroeger. En zeker vroeger was er een groot verschil tussen het platte land en de stad . In de stad was de jeugd veel verder met de seks. Maar in de stad was de jeugd vroeger met alles veel verder. Dat is niet meer, door alle inf. en de media is er geen verschil meer. Schrijven over alles wat met seks te maken heeft is erg in. Tot in het extreme. Alles is nu handel. Maar ook alle nieuws over dit onderwerp. Vroeger hoorde je hier nauwelijks iets over. Misschien dat het daarom lijkt of de jeugd nu vroeger aan seks doet, maar zelf denk ik van niet. Het is nu bespreekbaar, dat was vroeger ondenkbaar!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, jongeren zijn tegenwoordig op vroegere leeftijd met seks bezig. Waarom? Ik denk dat er verschillende factoren een rol spelen. Maar wat vooral een belangrijke oorzaak is, is de seksualisering van de samenleving. Overal kom je tegenwoordig seks tegen. Het wordt steeds toegankelijker voor iederen. Of je nu 8 of 28 bent, je kunt makkelijk aan porn komen via het internet. Op tv wordt er ook steeds vrijer mee om gegaan. Dus aan de ouders ligt een zware taak voor de voeten...willen zet dit een beetje voorkomen. Vanaf klein de kindjes goeie voorlichting geven en goed opvoeden is een begin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, er is onderzoek naar gedaan sinds 2000, en daaruit bleek dat de leeftijd van gemiddeld 17,6 is gedaald naar 17,3. Een gering verschil dus.