Hoe kan ik mijn huidige partner laten weten dat ik zijn lekkernijen niet hoef als hij iets goed wil maken?Het maakt me toch alleen maar dik(ker).

Als mijn huidige vriend en ik,met wie ik samenwoon,een "ruzie" hebben en ik ben boos op hem geweest dan wil hij dit vaak goedmaken met lekker eten.Bijvoorbeeld een flesje shandy,een bak ijs,of een kippenpoot van de snackbar,of wat voor lekkers dan maar ook.Dit is wel lief van hem bedoelt maar al dat lekkers word je wel dikker van.En ik ben juist 10 kilo kwijt door het snoepen te laten staan en meer te gaan bewegen en bewuster te gaan eten.
Als ik er dan wat van zeg dan reageert hij met:" Ik doe het ook nooit goed" of :"doe ik eens een keer wat...is het niet goed" of iets anders in die trant.
Mijn reactie is dan:"Maar schat,ik hou zonder dat eten evenveel van je...ik heb liever dat je sorry zegt en me laat zien dat jij je best doet om de relatie goed te laten verlopen".
Voor mijn gevoel wil hij het wel goed maken maar hij weet niet zo goed HOE.
Hij heeft...net als ik (maar dan op een ander vlak) een licht verstandelijke beperking.Maar hij heeft de nijging door levenservanringen van hem dingen vaker en veel sneller als negatief te zien of iets wat heel klein negatief is veel groter negatief te maken (voor hemzelf of in zijn belevingwereld).
Ik ben wat positiever ingesteld en heb meer levenservaringen.Maar ik wil mijn wil niet op hem projecteren want hij moet zijn karakter wel houden...wie hij is....niet hoe hij zich soms gedraagt.
Vraag voor mannen en vrouwen...maar ik kan maar 1 catagorie kiezen

Toegevoegd na 25 minuten:
O ja,mijn partner die is zelf een lekkerbek (emotie-eter).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Shandy! lol
Ritsuka
12 jaar geleden
Stel voor dat hij een bloemethe haalt
Amadea
12 jaar geleden
P.s. Je hóeft bij de indeling niet te kiezen voor mannen of vrouwen, maar kunt de vraag gewoon in de rubriek Familie & Relatie plaatsen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shandy, bestaat dat nog??

Het beste antwoord

Mannen en vrouwen hebben andere behoeften. Dit verschil in zijn is een gegeven. Natuurlijk mag je dit niet veralgemenen voor iedereen: er is nog altijd een verschil tussen mannen onderling en vrouwen onderling.
Wat gebeurt er hier? Je zit hier een beetje met een communicatiestoornis, doordat jullie dingen (als man en als vrouw) anders aanvoelen en andere behoeften hebben op emotioneel vlak. Gevolg : hij voelt zich niet gewaardeerd, jij voelt je niet begrepen. Wat kan je zelf doen?
- Geef hem om te beginnen een lijst met wat je wil eten en wat niet, gewoon ter info (dus zonder verwijt of dwang of dergelijke, gewoon neutraal en zeker niet verwijzend naar zijn koken-om-het-goed-te-maken). Eet nadien niet meer op wat hij brengt en wat niet op het lijstje staat.
- "Je moet je best doen" en "sorry zeggen" is voor een man een vernietigende uitspraak. Ten eerste hebben veel mannen het moeilijk om sorry te zeggen, omdat zij denken dat ze daarmee de schuld op zich nemen, dat ze toegeven dat er met hen iets mis is. Ten tweede zeg je door "doe je best" eigenlijk dat hij zijn best niet doet, dus nog eens dat het allemaal zijn schuld is....
Maar hij doet zijn best op zijn manier, hoe hij denkt dat het moet, vanuit het perspectief misschien van wat hij zelf leuk zou vinden dat jij zou doen als je iets goed maakt.
- Het is heel erg belangrijk dat je je partner waardeert voor alles wat hij wél doet voor jou en wat je wél leuk vindt. Het is voor een vrouw (die over het algemeen vanuit haar aard veel guller en onvoorwaardelijker kan geven dan een man) soms lastig om constant applaus te geven van "oh hoe fijn dat je de vaat deed" en "oh hoe fantastisch heb jij het gras gemaaid". Maar een man heeft waardering nodig. Dat is zijn grootste behoefte. Pas als hij gewaardeerd wordt zal zich veilig genoeg voelen om te "groeien" en wie weet kan hij dan op termijn ook wel "sorry" over zijn lippen krijgen.
- Als er eens een rustig moment is en je voelt dat hij open staat voor een gesprek praat dan over de situatie die tot het conflict heeft geleid. Meestal zie je telkens dezelfde conflicten terug komen bij koppels, omdat bepaalde patronen op elkaar inwerken. Verwacht dus niet dat met één gesprek alles is opgelost, maar je kan wel afspraken maken.
- Ga niet zitten pushen dat hij dit of dat moet doen. Als je met iets zit, vraag van hem gewoon dat hij even naar je luistert zonder met oplossingen voor de dag te komen. En laat hem toe om te zeggen "nu niet".
liveisgreat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
staat veel in wat ik wel herken eerlijk gezecht....veel raakvlakken dus.THNKS.

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat als je hem dit laat lezen dat hij het al een stuk beter begrijpt. Uit ervaring weet ik dat de communicatie tussen vrouw en man nogal eens mis kan gaan. Hier staat duidelijk wat je voelt, mijn advies is dus om precies wat hier staat te zeggen tegen hem. Ik snap het (ben man) dus dan zou hij het ook moeten snappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga op een rustig moment dat er geen ruzie is een gesprek met je vriend aan en leg op een kalme manier uit wat jij er van vindt en hoe je het,het liefste ziet,maar vraag ook aan hem of er iets is waar hij zich aan irriteert zodat jullie beide in het vervolg rekening met elkaar kunnen houden.

Leg het aan hem uit dat als er ruzie is dat je liever niet wil dat hij met eten aan komt omdat je juist zo trots op jezelf bent vanwege je gewichtsverlies en of hij hier rekening mee wilt houden.

Wil hij toch iets geven?
Dan volstaat een lief woord en of excuses ook,zeg erbij dit dit je veel meer doet dan een vette kippenpoot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch nog eens een goed gesprek over hebben. Hij heeft waarschijnlijk van huis uit (alleen maar) geleerd beloond te worden met eten, iets lekkers voor een prestatie, een lollie voor de au, een snoepje voor de tranen, een ijsje voor de zere keel, en past dat nu op jou toe. Je doet als volwassene tenslotte vooral wat je als kind geleerd hebt.

Als hij je kent en van je houdt, zal hij zeker bereid zijn nieuwe dingen van je te leren, zoals heel concreet wat hij moet doen om je te troosten - want dat gevoel wil hij duidelijk kwijt. Zeg bijvoorbeeld dat je liever een knuffel wilt, of een bloemetje, of een kaartje, of een kopje koffie of thee. (Dat doet mijn man altijd als we woorden hebben gehad (ruzie vind ik een te groot woord) of ik mijn dag niet heb ; dan brengt-ie me een kop koffie, omdat-ie weet dat-ie me met eten WEL een plezier doet, maar niet het goede soort plezier.). Of een voetenbadje, of een nekmassage; wat jullie maar leuk vinden om (samen) te doen, en hem het gevoel heeft dat jij er van geniet.

Sommige mannen hebben geen ideeën nodig, maar HEEL concrete lijstjes, en ik kan me voorstellen dat dat voor een man met een verstandelijke beperking zeker niet in mindere mate geldt.

Dus gewoon een keer op een goed moment met hem om de tafel gaan zitten, uitleggen waarom extra eten voor jou niet goed is, en wat hij beter kan doen. Maak desnoods samen een lijstje dat hij ergens op kan hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Maar zeg dat toch gewoon!! Niet tijdens de ruzie, niet bij het goedmaken, maar op een rustig moment daarna.
Zeg simpelweg, dat je zijn intentie heel goed vind, maar dat je geen dikmakers wil. Hij moet maar wat anders bedenken. (bloemen worden vaak geapprecieerd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad vaak moeilijk om iemand iets uit te leggen die zich gelijk aangevallen voelt of direct het gevoel heeft dat die het niet goed doet.. Het beste wat je kan doen is een brief voor hem schrijven zodat die het op zijn eigen manier kan lezen maar het wel begrijpt.. en je kan hem bijvoorbeeld ook laten zien dat je aan je gewicht werkt en juist wilt afvallen en daarom ook bewust gezond eet.. ook de manier waarop die reageert is onzeker.. Hij doet wel ze best maar weet niet zo goed hoe hij je het kan duidelijk maken.. vooral blijven praten meid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een moment dat jullie net ruzie hebben gehad en hij het op deze manier goed wil maken, kan ik me goed voorstellen dat het voor hem niet fijn overkomt als je zegt dat je dit niet hoeft. Dan heeft hij zich net uit staan sloven, en is de gedachte: "ik doe het ook nooit goed", niet vreemd.

Maar als je dit op een rustig moment uitlegt, als je net al een heel gezellig avondje hebt samen, valt het vast heel anders. En misschien hoef je dan niet eens het ruzie-maken te benoemen. Als je nou eens lekker tegen hem aan ligt op de bank en zegt: "zeg schat.. jij wilt me soms extra verwennen met iets lekkers hé? Dat vind ik heel lief, maar dat voelt ook altijd heel dubbel, omdat ik graag mijn lijn in de gaten wil houden. Ik zou een bloemetje of ... (vul in naar keuze) eigenlijk veel leuker vinden op zo'n moment."

Misschien moet je het een keer herhalen (een gewoonte doorbreken is lastig) dus heb wat geduld met 'm. Hij bedoelt het immers goed. Maar jij op jouw beurt mag c.q. moet natuurlijk gewoon duidelijk maken wat je prettig vindt, en wat niet.