Waarom verwachten ouders altijd iets anders van je dan dat jij denkt?

Je kiest een middelbareschool uit, je ouders hadden verwacht dat je een andere keuze zou maken. Toch denk jij dat de keuze die jij maakt waar jij achter staat dat, dat de juiste keuze voor jou is. Waarom verwachten ouders altijd wat anders van je?

Mijn vader heeft ooit weleens gezegd..

" Je verwacht altijd wat anders omdat je niet wilt dat je kind een slechte keuze maakt of iets kiest wat minder bij zij/hij past. Daarom zeggen de meeste ouders althans wij dat we wat anders verwachten."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ook voor je ouders is het jammer als zij uit pure bescherming graag willen dat jij de keuzes maakt die zij verwachten, want je bent een zelfstandig individu die recht heeft op eigen keuzes. Je ouders mogen dezes keuzes tot een bepaalde leeftijd best begeleiden, maar dan moeten ze je toch los laten. Het is juist goed dat kinderen leren hun eigen keuze te maken en als ze fouten maken leren ze daar veel meer van dan dat hun ouders die fouten voor hen trachten te voorkomen.

Als ouders kinderen goed hebben opgevoed, mogen ze vanaf een bepaalde leeftijd er op vertrouwen dat hun kinderen hun eigen keuzes kunnen maken. Deze keuzes kunnen heus anders uitpakken dan de verwachtingen van de ouders. Vaak zie je dat die verwachtingen gebaseerd zijn op onvervulde dromen van de ouders "Ik had graag arts willen worden, maar mocht niet. Voor jou maak ik dit wel mogelijk" Maar in de praktijk werkt dat niet zo. De ouders zijn teleurgesteld omdat het kind een andere weg in slaat, het kind is teleurgesteld omdat het niet aan de verwachtingen van de ouders heeft kunnen doen.

Ook al mag je er van uitgaan dat je ouders zo handelen omdat ze denken dat ze weten wat het beste voor je is, moet je je eigen keuzes maken, want als jij een opleiding tot bijv. tandartsassistente gaat doen terwijl je eigenlijk kapster wilt worden, blijft dit je hele leven aan je knagen. Dit kan zelfs tot gevolg hebben dat jij dezelfde 'fout' bij je eigen kinderen gaat maken. Laten je ouders jou je eigen keuze maken en het blijkt niet de juiste keuze te zijn, kom je daar door ervaring achter en kun je altijd nog iets anders gaan doen.

Mijn advies is: Probeer dit bespreekbaar te maken met je ouders. Als dat niet lukt, laat je dan toch niet verleiden om je ouders gunstig te stemmen, maar maak je eigen keuzes. Er is er namelijk maar één persoon die jouw leven kan leiden en dat ben je zelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Bij mij was dat zeker niet het geval hoor. Maar ik heb ook nooit echt gepuberd, en pubers staan erom bekend dat ze beslissingen nemen zonder na te denken over de consequenties die deze keuze heeft (in de trant van; informatica studeren omdat je computerspelletjes leuk vind, en er niet aan denken dat je dan in die branche een baan moet vinden, programmeren, etc.).
Misschien dat ouders hun (puberende) kinderen willen behoeden voor fouten die zij wel aan kunnen zien komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is een heel bekend probleem.

Het zit hem in het woordje "verwachten". Dit houdt vaak in dat er niet wordt UITGESPROKEN wat ze verwachten.
Hoe kan een kind (jij dus) weten wat zij denken en wat hun verwachtingen zijn.

Een onmogelijke taak dus, zolang er niet wordt uitgesproken wat men denkt/verwacht, kan jij er niet aan voldoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onze zoon doet alles anders dan wij bedacht hebben of hadden
maar hoe graag ik het soms ook anders zou zien het zijn ZIJN keuzes

Er is een boekje over dat heet "Het drama van het begaafde kind" van Sue Miller
daarein woordt uitgelegd dat veel kinderen het verlangen van de ouders moet vervullen omdat zij dat zelf zo graag hadden gewild.

Hoe vaak hoor je niet dat een kind een bepaald schooladvies krijgen en de ouders perse willen dat hun kind toch naar het VWO gaat

welke weg jij ook kiest het is JOUW weg om te bereiken in het leven wat je bereiken wilt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar is dit het geval bij jullie thuis maar je doet nou net of iedereen dat heeft. Bij mij is dit in iedergeval absoluut niet zo. Misschien moet je gewoon betere keuzes maken of je ouders er met duidelijk standpunten er van overtuigen waarom jou keuze beter is dan die van hun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat jij beter mijn vraag moet lezen.
Ik spreek nergens over dat "mijn" ouders zo zijn. Ik vroeg het me af, daarnaast heeft mijn vader er ooit een opmerking over gegeven. Maar er staat nergens aangegeven dat het bijmij zo is.
Je moet hier samen heel goed over praten.Ik ben zelf moeder van 4 volwassen kinderen en we hebben onze kinderen vrij gelaten in hun studie/beroepskeuze.Vaak blijkt toch dat de jeugd,zal ik maar even zeggen erg vaak switcht wat betreft hun studie en dat kost een heleboel geld en energie.Toch vind ik dat jij,als je er helemaal achter staat je eigen keuzes moet maken maar je moet wel goed naar de adviezen van je ouders luisteren want ze bedoelen het goed en weten ook vaak beter hoe de wereld in elkaar steekt.Als jij bijvoorbeeld voor een studie gaat waar nu al niet veel beroepsmarkt voor is kan ik me voorstellen dat je ouders iets anders adviseren.Maar uiteindelijk moet jij de keuze maken en je hart volgen anders zul je niet echt gemotiveerd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet bij iedereen zo, er zijn zat ouders die wel eens zijn met de keuzes van het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor juist mijn moeder vaak zeggen : o dat had ik wel gedacht van je. Ze hadden soms wel gehoopt op iets anders, maar vonden mijn keuzes altijd bij me passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je het woord verwachten moet vervangen door hopen.
Dus ouders hopen soms iets anders. Dit omdat ouders een bepaald toekomstbeeld voor hun kinderen hebben uitgestippeld, maar kinderen bepalen hun eigen weg.
Overigens geldt dit niet voor alle kinderen en alle ouders.
Vaak gebeurt het wel bij ouders die zelf weinig tot geen kansen hebben gekregen vroeger, en die willen dat hun kind het ver schopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders willen het beste voor je, maar dat kan absoluut anders zijn dan wat jij zou willen.
Beide partijen bekijken dat vanuit hun eigen perspectief.
Misschien is het nog moeilijker omdat je vwb leeftijd zo ver uit elkaar ligt.
Ouders zijn misschien vergeten hoe het was om jong te zijn, en kinderen zouden soms iets meer mogen vertrouwen op hun ouders.
Ik heb mijn kinderen altijd hun keuze gelaten en gezegd: doe wat je gelukkig maakt,al wordt je putjesschepper, als het jou gelukkig maakt is het goed!
Dat maakt het voor de kinderen wat makkelijker om rond te kijken zonder dat er zo'n grote druk op ze ligt!