Dat weet je gewoon niet altijd. Je zult je altijd kunnen vergissen. Je ziet het niet aan de houding (immers mensen kunnen zich een betrouwbare houding aanmeten), je ziet het niet aan de ogen (voor meerdere uitleg vatbaar), oprechte mensen hebben geen speciale kenmerken.
Het scheelt als je mensen leert kennen, of hun daden in overeenstemming zijn met hun woorden. Als je langer met mensen omgaat, zul je merken of ze staan voor wat ze zeggen of dat ze mensen naar de mond praten.
Je moet eigenlijk daar niet steeds mee bezig zijn als je met mensen omgaat, omdat je dan niet onbevangen met ze om kunt gaan. Als je een open, vertrouwende houding hebt zul je over het algemeen ook prettige reacties krijgen en goede relaties opbouwen. Dat is voor jou en voor je omgeving fijner.
En soms zul je dan je neus stoten. Maar dat hoort bij het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jacz
13 jaar geleden
veel goede omschrijvingen,maar deze was het nuttigst!

Andere antwoorden (10)

Moeilijk om direct te zien, maar je kan wel conclusies trekken uit daden. Bijvoorbeeld zegt iemand dat ie jou aardig vindt, waaruit blijkt dat dan nog meer? Gaat diegene verder nog vriendschappelijk met je om?

Bij mensen die je nooit meer ziet of erg weinig: wat maakt t uit? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je eerlijk en oprecht naar jezelf bent herken je ook eerlijkheid en oprechtheid bij een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij/zij je recht in je ogen kijk en blijft staren terwijl hij/zij het verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet je nooit écht zeker,tenminste ik niet en dat komt ook zo van als je erg spontaan en impulsief bent dan word je vaak erin geluist zeg maar.
Dan doen sommigen of ze heel positief zijn en te vertrouwen enzo en dan hebben ze bijbedoelingen.
(blijkt dan achteraf).
Als iemand echt het goed met je meent laat tie je in je waarde en probeert denk ik je niet voor z'n karretje te spannen.
En heeft die persoon ook gewoon veel voor je over en probeert je te helpen en niet tegen je te liegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in een volksbuurt aardig tegen iemand bent, dan zeggen ze: ""Moet je iets van me?""
Klinkt niet zo aardig, maar is wel een zinvolle gedachte.
Als die persoon ""beter"" van je kan worden, of denkt te worden, zou er een verborgen agenda kunnen zijn.
Overdenk dat eens.
Is dat niet aan de orde, kan je een beetje gerust zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af van je "sensoren" op dat punt en van de "acteertalenten" van de ander.

Ik kom er nog steeds af en toe achter dat ik me "vreselijk" kan vergissen in sommige mensen (terwijl ik het bijna altijd goed heb, dat is dus geen garantie).

Als je gemeenschappelijke kennissen hebt kun je evt eens bij een derde voorzichtig navragen wat die ervan denkt
13 jaar geleden
Er is een techniek die veel gebruikt wordt waarmee je aan oogbewegingen kunt zien wat er in de geest omgaat van degene met wie je praat (NLP: Neuro Linguïstisch programmeren).

Een heel eenvoudige versie hiervan: als de ogen van de persoon met wie je praat van jou uit gezien naar ... gaan:
- rechtsboven: iemand haalt een herinnering op in beelden
- linksboven: iemand bedenkt, verzint iets in beelden
- rechts midden (oorhoogte) : iemand haalt een herinnering op in geluiden
- links midden: iemand bedenkt, verzint iets in geluiden
- rechtsonder: iemand heeft een discussie met zichzelf
- linksonder: iemand gaat naar zijn gevoel

Maar het belangrijkste blijft altijd, luister naar je eigen gevoel. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt kijken naar lichaamstaal , houding stem en gezichtsuitdrukking. Als je iemand pas kent neem je geen al te hoge risico's bv veel geld uitlenen. Als iemand later in het contact alsnog tegen mij liegt en dat merk je aan de stem of opbouw van de leugen. Dan houd ik de ontmoeting eenmalig. Zeg dan ook duidelijk dat je geen contact meer wilt. Als er sprake is van een contact dat ik wel wil houden telt het principe ; eerlijk zijn want als je steeds maar moet geven en niets terug krijgt, dan put jou dat op den duur geestelijk uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraagsteller/ster:

Beschrijf eens de dingen die je doen vermoeden dat je reden tot wantrouwen hebt......

Dan kan hier iemand inschatten op welk nivo je het beste tips kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, mijn vriendje bijvoorbeeld heeft al 5 keer ongeveer gelogen tegen mij, en hij heeft er over gezegt dat hij er spijt van heeft en het nooit meer zou doen, we hadden zelfs een eed afgelegd (ja klinkt erg stom) en toen heeft hij erna weer gelogen. Nu is de eed serieuzer en volgens mij liegt hij nou niet meer. maar ik weet het nooit zeker! ik geloof hem altijd, maar achteraf kom ik erachter via dingen die ik zie in zijn mailbox of hoor van vrienden dat hij toen tóch heeft gelogen.

Weet ook misschien iemand wat ik tegen hem moet zeggen en zodat hij echt snapt dat ik het niet meer pik en ik het gewoon niet wil dat hij tegen me liegt!

Oja en iemand verstand ervan; waarom hij tegen me liegt?

groetjes