Vriend les geven: goed of slecht idee?

Mijn lief is van Bulgaarse afkomst. Hij krijgt Nederlandse les, maar dat is te weinig. Ik wil het hem graag leren, maar ben bang dat we hierdoor ruzie/irritaties zullen krijgen... We hebben over het algemeen niet vaak ruzie, en ik vind taal leuk. Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je taal leuk vindt,heb je al veel gewonnen. Dan vind je vast ook een leuke manier om hem te leren er mee om te gaan. Een grote kans op irritaties bestaat nl. door de manier waarop je het hem bij wil brengen. Let er dus op dat je niet "betweterig"over komt. Vooral mannen worden niet graag"beleerd". Niet elk woord verbeteren, ook niet uitlachen of dingen zeggen als;" hoe vaak moet ik het je nou nog uitleggen". Dit wekt alleen frustraties op, bij jou en bij hem. Op een speelse manier breng je veel meer dingen over en vindt hij het misschien ook nog leuk. Als hij echt een keer zin heeft in taal, kruip dan achter de pc. en kijk eens op; beterspellen.nl, taaladvies.nl etc. Dit kan jou ook ondersteunen om het goed uit te leggen, want de Nederlandse taal is voor een buitenlander heel complex om te begrijpen. Je zult zien, dat dingen die voor ons logisch zijn,vaak heel moeilijk uit te leggen zijn en dat onze taal verre van logisch is.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gewoon proberen.
Alle extra lessen en oefeningen zijn toch mooi meegenomen, en zodra je gaat merken dat het fout gaat ermee stoppen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, goed idee. Maar zodra er irritaties ontstaan als de een iets niet uit kan spreken, even een pauze inlassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker doen,en laat hem veel tv kijken,nederlandse programma,s die eenvoudig zijn kinderprogramma,s eigenlijk daar leert hij ook enorm veel van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en dingen als 7days (kinderkrant) zijn ook niet heel erg ingewikkeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kun je hem helpen. Je hoeft hem toch niet echt les te geven, maar je kan hem helpen door veel Nederlands met hem te praten, hem nieuwe woorden te leren en dingen uit te leggen. Ik heb dit ooit ook gedaan met mijn toenmalige Iraanse vriend en dat ging eigenlijk spelenderwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staan een heleboel leuke dingen op de site
www.inburgeren.eigenstart.nl - ook al hoeft hij niet in te burgeren, kan je een heleboel ideeën opdoen en er staan ook leuke taalspelletjes op - dan heb je een beetje 'houvast'. Succes : je leert tenslotte alleen een taal door te práten...., en hier heb je misschien wat leuke onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij gewoon een goed idee.
Ik denk dat irritaties pas ontstaan als die jongen in gesprek gaat met andere nederlanders, en wanneer hij keer op keer geen goede gesprekspartner is en er ook niet echter verbetering in zit.
Naar mijn mening waarderen Nederlanders het wel wanneer iemand probeert ze in hun eigen taal aan te spreken.

De beste manier om nederlands te leren is dan ook uiteraard om veel in het nederlands te praten. En met jou als Nederlandse vriend, is dat toch ideaal?
Je zou 2 uurtjes per week kunnen bijscholen op punten waar hij moeite mee heeft, en er voorbeelden bij halen.

Ik zie niet in waarom er ruzie/irritatie tussen jullie beiden zou ontstaan. Dat zou alleen gebeuren als jij moeite stopt in het hem bijbrengen van de Nederlandse taal, en dat hij vervolgens niet zelf die moeite neemt om het te leren.

ik zeg doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je in vredesnaam ruzie krijgen? Jij bent bereid tijd te spenderen om hem iets bij te brengen, wat voor jullie beiden erg waardevol is. Als je daarover ruzie krijgt kun je je afvragen of je er wel verstandig aan doet uberhaupt een relatie te hebben met deze man.
Verder raad ik je wel aan vooral veel geduld te hebben, nederlands is een lastige taal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doen ,dan krijg je ruzie ,dat geeft toch niet ,heb je weer wat goed te maken .En dan ook in het nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het altijd proberen. Merk je dat het spaninngen ontstaan dan kan je het altijd nog stoppen en het aan zijn professionele leeraar overlaten, maar kan je tegen jezelf zeggen dat je het heb geprobeerd!