moet ik er mee doorgaan, of toch maar mee stoppen?

we zijn al 25 jaar vriendinnen, maar in de loop van de tijd is onze vriendschap veranderd. het loopt gewoon niet meer lekker.. allebei ons eigen leven ons eigen ding. we wonen ver bij elkaar uit de buurt. en ik merk persoonlijk dat we nog maar weinig tegen elkaar te vertellen hebben.
maar juist omdat we elkaar al zo lang kennen vraag ik me steeds af of het straks niet beter tussen ons gaat.
(in de toekomst bedoel ik) zou ik niet gewoon af moeten wachten dat het beter tussen ons gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Als het 'niet lekker loopt' dan zal dat ongetwijfeld van twee kanten zo worden ervaren. Dat betekent niet dat je meteen moet opbellen om te zeggen dat je haar niet meer wil zien, je kunt het ook gewoon een beetje laten wegzakken tot een iets afstandelijker niveau. Bel niet meer zo vaak, ga er niet meer zo vaak heen, etc.

Op een gegeven moment komt dan toch een moment dat het óf helemaal doodbloedt, óf er komt opeens een nieuwe leuke fase aan waar je allebei veel plezier aan hebt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, je hoeft niet meteen een keuze te maken of je nog wel of niet vrienden wil zijn, er is natuurlijk een groot grijs gebied. de tijd zal het leren wat voor jullie het beste werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, geen beslissing forceren, gewoon afwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens, goed verwoord +1

Andere antwoorden (8)

Zo zie je dat je allebei gegroeid bent ieder een eigen kant op.Is wel herkenbaar,aan de ene kant hecht je waarde aan de duur van de vriendschap en aan de andere kant voel je dat het niets mee toevoegd.Ik zou de spontaniteit afwachten van beide kanten ,na een periode van stilte kan je toch weer de behoefte krijgen om haar te horen of te zien.Ik zou niet resoluut stoppen.Je hebt toch 25 jaar herinneringen.Echte vriendschap hoeft niet dagelijks gevoed te worden .Kan zijn dat als er een tijd overheen is gegaan dat je het toch weer prettig voelt.En heb je elkaar misschien weer iets leuks te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bij diegene terecht kan in moeilijke tijden, zou ik er niet mee stoppen. 25 jaar! is echt een groot deel van je leven. Zo een vriendschap bouw je nu moeilijk nog een keer op. Vaak zijn de vrienden die je lang kent waar je alles aan kwijt kan en je het meest helpen. Erg fijn als je zo iemand hebt. Hetzelfde geldt voor die vriendin.

Dat je weinig tegen elkaar te vertellen hebt, is echt niet slecht! Het is alleen een beetje saai als je op de koffie gaat en elkaar niks te vertellen hebt.

Misschien dingen gaan doen waar je niet zoveel hoeft te praten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nieuwe lente, een nieuw geluid,
stuur ouden vriende de deur maar uit!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is normaal,er komen heus wel weer tijden dat je ineens wel weer veel te praten hebt..en dan kom je weer samen..,en als t even niet zo is zouden bijde moeten weten dat t ok is,en dat je elkaar altijd kan bellen als er echt wat is..,dat is vriendschap toch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees trots op je 25 jaar vriendschap, maar forceer het niet! Loopt het niet zo als vroeger, laat het zo en kijk het aan. Er is een kans dat het geheel verwaterd, maar er is ook een kans dat het weer helemaal aantrekt. Maar probeer het niet te af te dwingen, vriendschap kan sterker zijn dan liefde....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee actief stoppen is hier op zijn plaats...
Dat heeft twee voordelen... Ten eerste zou het zo kunnen zijn dat er een verandering in kwantiteit optreedt, maar niet in kwaliteit, dus dat de vriendschap wel blijft bestaan, maar je ziet elkaar minder... Of ten tweede, de vriendschap stopt en dan is het voor beiden helder... En dan heb je er netjes een einde aan gemaakt, is geen zwakte maar is heel goed... Een vriendschap beginnen kan iedereen, maar een vriendschap goed beëindigen kan niet iedereen... Maar een laatste avondmaal, dat is te gek... En ga uit elkaar als geen-vrienden-meer...

Maar door zo te doen, maak je wel duidelijk wat JIJ wil... En je hoeft niet af te wachten... Want dat doet pijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Actief stoppen met een laatste avondmaal? En is dat dan niet raar, dat je iemand die je vriend is belt en uitnodigd voor het eten en dan zegt dat je geen vrienden meer wilt zijn... sorry maar dat zou ik echt ziek vinden
Moet je elkaar als vrienden zoveel te vertellen hebben dan? Ik heb enkele vrienden die redelijk ver weg wonen. Vroeger zagen en spraken we elkaar dagelijks. Nu af en toe bij verjaardagen. Ik beschouw ze nog steeds als vrienden. We spreken elkaar niet veel meer en onze wegen liggen steeds verder van elkaar af (vooral doordat zij in de kinderen zitten en ik niet zo heel erg dol ben op kinderen), maar toch, mochten ze me nodig hebben, dan sta ik er voor hen en ik weet dat ze dat ook voor mij doen.

Ik zou het niet verbreken, maar het gewoon op zijn beloop laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Make new friends,but keep die old.
One is silver but die other gold.

Een wijs liedje,gooi een oude vriendschap niet zomaar weg,ook al is er nu weinig wat jullie gemeen hebben.