Hoe kan ik voorkomen dat mijn zoon van bijna 4 iedere nacht z'n bed uitkomt?

Sinds een aantal maanden kunnen we geen enkele nacht doorslapen omdat onze zoon bij ons kruipt en er vervolgens een sport van gaat maken om iedereen wakker te maken. Gewoon bij ons in slaap vallen doet ie dus niet. Gisternacht kwam ie er 2 keer aan, afgelopen nacht heb ik hem 4 keer naar z'n eigen bedje moeten sturen. Met als gevolg dat hij overdag erg moe is en chagrijnig, en 's avonds weer op tijd op bed wil. Later op bed brengen helpt niet, hebben we al geprobeerd. Iemand tips?

Toegevoegd na 49 minuten:
Ik wil wel n.a.v. wat reacties hieronder. benadrukken dat wij hem nooit z'n gang hebben laten gaan door hem gewoon bij ons laten liggen. Zijn vanaf het moment dat dit begon heel consequent geweest en hebben hem iedere keer weer teruggebracht naar z'n eigen bed.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe goed hij al is in communicatie, maar een optie is om overdag met hem hierover te praten.
Probeer hem duidelijk te maken dat hij overdag moe en chagrijnig is doordat hij 's nachts steeds uit bed komt. Leg hem uit dat dat niet alleen vervelend is voor hemzelf (hij krijgt misschien meer op zijn kop en meer straf door zijn gedrag), maar ook voor jullie, omdat jullie ook minder slapen.
Spreek hem aan op zijn verantwoordelijkheid: "Je bent nu bijna 4 jaar, deze dingen kunnen nu echt niet meer. Je lijkt nog wel heel klein als je steeds uit je bed komt." Dat soort dingen. Probeer een gevoelige snaar te raken, maar dan wel overdag.
Als dat gesprek lukt (en misschien, gezien zijn leeftijd moet je dat een tijdje herhalen), dan kun je hem 's nachts ook erop aanspreken. Ga dan niet meer mee terug,maar stuur hem zelf terug, gelijk als hij komt. Hierdoor krijgt hij minder aandacht.
Hou daarnaast een vaste bedtijd aan en een vaste tijd om op te staan, ga daar niet meer rommelen, want dat maakt het veel te onrustig voor hem.

Nog een tip die bij mijn kinderen erg goed hielp (zij gingen vrolijk om 6 uur al zitten spelen):
Gebruik bv een lampje met een timer: als het lampje aan (of uit, wat je wil) gaat, mag hij op staan. Eerder niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Tsja, dat wordt even afzien maar consequent terug blijven sturen..en bij blijven zitten tot ie weer slaapt... hij zal flink protesteren maar als je er een beloning tegenover stelt scheelt dat vaak al veel.. wel is belangrijk ook te weten wat hem beweegt uit zijn bed te komen..verveelt ie zich of is hij bang? Of is hij inrustig en slaapt daardoor slecht?
Tegen verveling is niets te doen denk ik..angst kun je met hem aangaan en onrustig zijn ze vaak als ze teveel indrukken hebben gehad die dag of net voor het slapen gaan.. ook daar zijn manieren voor om dat te verhelpen..
Een rustige kamer qua inrichting kan ook helpen.. eventueel lampje aan of deur open?

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als aanvulling/beloning samen een nieuw nachtlampje gaan kopen die hij zelf mag uitzoeken? en na een week iets anders... een lichtgevende sticker? of elke dag een stickertje als het goed gaat. klinkt simplistisch, maar het werkt vaak zo goed. :-) heel veel succes.
Naar de dokter gaan en die uw bevinding voorleggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Straf geven. Laat 'm bijv. maar eens - als ie 't weer doet - 8 minuten buiten staan óp z'n blote voeten.
Dan leert ie 't wel af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lastig probleem, wat enige tijd kost om opgelost te worden.
Soms als een kind zich niet lekker voelt 's nachts en je neemt hem om die reden een paar keer bij je in bed dan blijkt je kind daar ineens een gewoonte van te maken. En geef hem eens ongelijk. Bij jullie in bed is het per slot van rekening ook gezelliger dan alleen in zijn eigen bed.
De oplossing is toch om ook 's nachts duidelijk te zijn. Ga wel even naar hem toe, maar maak het vooral niet gezellig. Zeg hem dat hij in zijn eigen bed moet slapen. Ook al is dat 's nachts heel moeilijk. Je moet niet toegeven. Probeer ook niet boos te worden, maar ga er zo kort mogelijk heen, vertel hem dat iedereen in zijn eigen bed moet slapen en ga weer terug.

Eventueel kun je ook een beloningssysteem met stickers o.i.d doen. Met een klein cadeautje na een week.

Maar geloof me: het is echt een kwestie van doorzetten. En jullie zullen even een moeilijke week hebben, maar daarna is het probleem opgelost.

Tip: En als hij weer ziek is, mag je hem best bij je in bed nemen, maar vertel er vanaf het begin goed bij dat dat alleen maar is omdat hij ziek is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst, heb je het te ver laten komen.
Nu moet je weer alles terug brengen zoals jij het wilt.
Dat gaat niet zomaar.

Later naar bed brengen is alleen een optie als je wilt dat hij s'morgens niet te vroeg uit bed komt.

Iedere keer als hij uit bed komt en hij krijgt aandacht is dat opzicht al een beloning. Hoe breng je hem naar bed?
Met veel bombarie? Ja das leeeeeeeeeeeuk :-)
Niet doen dus. Je zoon gewoon oppakken, in bed leggen, licht uit en deur "dicht".
Zeuren over licht aan! Meestal is dat om in dat licht nog iets te kunnen doen. (Bang in het donker is meestal een spelletje). Zorgen dat er dus helemaal geen licht aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al een aantal maanden, zeg je? Dan heb je waarschijnlijk al van alles geprobeerd en zonder resultaat. Misschien helpt een echt fysieke maatregel? (Doen ze in het verkeer ook bij hardnekkig sluipverkeer.)
Schuif het bed van je zoontje tegen de deur, zodat het overduidelijk is dat de weg naar de ouderlijke sponde is geblokkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat hij weet dat hij in zijn eigen bed moet slapen, zeg het ook telkens tegen hem. Als hij gaat slapen zeg je iets in de trant van: Nu gaan we allemaal lekker slapen, in ons eigen bed.
Nu ga je telkens als hij zijn bed uitkomt, hem oppakken, en zeggen: Je moet gaan slapen in je eigen bed, en dan leg je hem weer in bed.
Na 3x zeg je niets meer, maar leg je hem gewoon in bed. T kost misschien wat tijd & wat slapeloze nachten, maar na 2/3 nachten is het meestal wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien een idee om je zoon te laten merken dat jij heel moe wordt van te weinig slaap. Laat duidelijk merken dat je moe bent door op de bank te liggen of te hangen. Zeg vaak dat je zo`n slaap hebt. Als hij iets leuks samen met je wil doen zeg dan dat je veel te moe bent omdat hij jou steeds wakker maakt, breng het dus niet als straf maar als een gegeven.
Beloof hem dat, als hij jou laat doorslapen, je wel weer zin hebt om samen met hem iets leuks te gaan doen.

Bij mijn kinderen hielp deze aanpak. succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent ook de vragensteller van www.goeievraag.nl/vraag/weigert-zoon-bijna-zindelijk.19172 volgens mij ? Je zoontje verzet zich denk ik tegen de orde die jullie willen aanbrengen in zijn leven. Heeft dit een oorzaak . Is er iets gebeurd dat traumatisch was in zijn eerste jaar ? Bijvoorbeeld een hele moeilijke geboorte of een moeilijke gebeurtenis voor hem wat betreft zijn gevoel van zekerheid en vertrouwen ?

Ook is het mogelijk dat jullie zoontje onbewust denkt dat jullie als ouders zijn fantasie en zijn magische denkwijze om de dingen naar zijn hand te zetten in zijn leefwereld wil afnemen ?

Ik noem maar wat , beide zijn factoren waar ik in mijn eerste levensjaren mee te maken heb gehad. Dus ik kan mij iets hierbij voorstellen.

Om samen te vatten : je zoontje verzet zich wegens een onbewust gevoel van onrecht dat hem is aangedaan.

Advies : ga naar een deskundige en probeer het probleem op te lossen met hulp van deskundig advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurijk betrok ik het weer teveel op mezelf :-) En het zal best wel goedkomen , maar je weet nooit wat er achter zit.
Volgens psychologen is het voor een kind soms moeilijk om zijn paradijselijke wereld van zijn zin krijgen ( de borst , aandacht , lachende gezichten als hij iets zegt ) te accepteren als iets dat over is . Het kind zou dan willen terugkeren naar die "blissful "= prachtige, heerlijke staat van onbezorgd genieten en protesteert als hij dat niet krijgt.
Mijn schoondochter had een bijna vergelijkbare situatie met haar dochtertje van 4.
Zij hebben een kinderwekker gekocht, die je instelt op de tijd dat het kind uit bed mag.
Op de ingestelde tijd gaan de oogjes van de kikker open en speelt er een liedje..
Dit werkt prima bij haar, ze ligt er echt op te wachten tot hij gaat spelen.
Misschien een idee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anst kan hier een oorzaak zijn. Steeds vaker wordt er melding gemaakt dat kinderen 'iets' in de slaapkamer waarnemen.
Probeer hem al spelend, en met alle liefde en geduld, 'uit te horen' of dit aan de hand is.

En inderdaad, een klein lichtje (wat hem beschermt) op zijn kamer doet al wonderen.