Hoe kan ik voorkomen dat mijn zoon van bijna 4 iedere nacht z'n bed uitkomt?

Sinds een aantal maanden kunnen we geen enkele nacht doorslapen omdat onze zoon bij ons kruipt en er vervolgens een sport van gaat maken om iedereen wakker te maken. Gewoon bij ons in slaap vallen doet ie dus niet. Gisternacht kwam ie er 2 keer aan, afgelopen nacht heb ik hem 4 keer naar z'n eigen bedje moeten sturen. Met als gevolg dat hij overdag erg moe is en chagrijnig, en 's avonds weer op tijd op bed wil. Later op bed brengen helpt niet, hebben we al geprobeerd. Iemand tips?

Toegevoegd na 49 minuten:
Ik wil wel n.a.v. wat reacties hieronder. benadrukken dat wij hem nooit z'n gang hebben laten gaan door hem gewoon bij ons laten liggen. Zijn vanaf het moment dat dit begon heel consequent geweest en hebben hem iedere keer weer teruggebracht naar z'n eigen bed.

Weet jij het antwoord?

/2500

Naar de dokter gaan en die uw bevinding voorleggen?

Eerst, heb je het te ver laten komen. Nu moet je weer alles terug brengen zoals jij het wilt. Dat gaat niet zomaar. Later naar bed brengen is alleen een optie als je wilt dat hij s'morgens niet te vroeg uit bed komt. Iedere keer als hij uit bed komt en hij krijgt aandacht is dat opzicht al een beloning. Hoe breng je hem naar bed? Met veel bombarie? Ja das leeeeeeeeeeeuk :-) Niet doen dus. Je zoon gewoon oppakken, in bed leggen, licht uit en deur "dicht". Zeuren over licht aan! Meestal is dat om in dat licht nog iets te kunnen doen. (Bang in het donker is meestal een spelletje). Zorgen dat er dus helemaal geen licht aanwezig is.

Al een aantal maanden, zeg je? Dan heb je waarschijnlijk al van alles geprobeerd en zonder resultaat. Misschien helpt een echt fysieke maatregel? (Doen ze in het verkeer ook bij hardnekkig sluipverkeer.) Schuif het bed van je zoontje tegen de deur, zodat het overduidelijk is dat de weg naar de ouderlijke sponde is geblokkeerd.

Het is misschien een idee om je zoon te laten merken dat jij heel moe wordt van te weinig slaap. Laat duidelijk merken dat je moe bent door op de bank te liggen of te hangen. Zeg vaak dat je zo`n slaap hebt. Als hij iets leuks samen met je wil doen zeg dan dat je veel te moe bent omdat hij jou steeds wakker maakt, breng het dus niet als straf maar als een gegeven. Beloof hem dat, als hij jou laat doorslapen, je wel weer zin hebt om samen met hem iets leuks te gaan doen. Bij mijn kinderen hielp deze aanpak. succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100