Ik ben bang negatieve reacties te krijgen van anderen en denk dat andere mensen negatief over mij denken. Hoe kan ik dat veranderen?

Terwijl mensen juist positief over mij zijn, en toch denk ik negatief. Heeft denk ik te maken met het verleden, toen heb ik veel negatieve reacties over me heen gekregen en heb ik dit er aan over gehouden denk ik. Maar wat kan doen om niet meer zo te denken want ik word er niet vrolijk van. En dan te bedenken dat het eigenlijk voor niks is!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat kan je veranderen door het je bewust te zijn en je gedachten te veranderen. Klinkt misschien lekker makkelijk, maar is het niet echt. Je bent het je al bewust, dus dat is een heel goed begin! In de psychologie wordt gebruik gemaakt van de 5 G's en in onderstaande volgorde. Ik zal jouw vraag gebruiken om duidelijk te maken wat ik bedoel: Gebeurtenis: bijvoorbeeld iemand zegt iets tegen jou. Gedachten: ojee, die persoon vindt mij zeker te weten stom Gevoel: bang, bedroefd Gedrag: onzeker,huilen, woede, Gevolg: in een hoekje zitten en jezelf waardeloos vinden. Dit is natuurlijk wat overdreven, maar het gaat erom, dat ik duidelijk ben ;-) De volgorde van die 5 G's is belangrijk en is zoals bovenstaand. Het een is een gevolg van het ander. Aan een Gebeurtenis kan je niks veranderen: het is zoals het is. Maar dan komen de Gedachten: wat jij denkt heeft invloed op wat je voelt, dat heeft weer invloed op hoe jij je gedraagt en wat het gevolg daarvan is. Verander jij dus je Gedachten, dan ga jij je anders voelen etc. In dit voorbeeld denk je dus: "ojee, die persoon vindt mij zeker te weten stom". Zodra jij je dat bewust bent, kan je er een andere, helpende gedachte tegenover zetten. Bijvoorbeeld "ik weet dat ik niet stom ben. Ik denk te weten wat een ander denkt en dat kan niemand dus ik ook niet". Daardoor zal je je anders gaan voelen en gedragen. Dit proces van gedachten veranderen/omdraaien vereist oefening en geduld met jezelf. Je kunt dat ook oefenen als je alleen bent, door je bijvoorbeeld een gebeurtenis in te denken en dan de 5 G's bewust te doorlopen. Bedenk zoveel mogelijk gedachten, die helpend zijn. Je kunt dat ook schriftelijk doen, dan wordt het nog duidelijker voor jezelf. Succes!

Dit is niet zo een twee drie op te lossen, omdat je je denkpatroon moet gaan doorbreken. Een psycholoog kan je daar goed bij helpen.

Begin met in jezelf te geloven. Zelfs als anderen negatief over of tegen je doen. Zo lang je jezelf recht in de spiegel kunt aankijken zit het goed met je.

Onzekerheid en faalangst zijn de 'kwalen' waaraan jij 'lijdt' Durf geloof in jezelf te hebben en vrees het niet als je eens iets niet goed doet. Wees niet bang eens 'op je bek' te gaan en realiseer je dat fouten maken ..bij het leven hoort. Word, kortom, wat zelfbewuster en trek het je niet aan of/als anderen eventueel negatief over jou denken. Dit is dus mijn antwoord op jouw vraag..'Hoe kan ik mezelf veranderen' Succes en groet, Ton

Bij elke negatieve gedachte die je hebt , vaak weet je dit van jezelf wel . kun je er ook een positieve gedachte achteraan plakken . Schrijf het op ,oefenen in het anders gaan denken . succes ermee.

Dit is iets wat je jezelf hebt aangeleerd, en wat je weer moet afleren. Als je zeker weet dat iemand je gewoon aardig vind, zullen ze echt geen negatieve dingen over je denken. Probeer gewoon leuk met mensen om te gaan zonder je gedachten erbij te houden 'zullen ze mij raar vinden'???? iedereen maakt toch wel eens fouten?

Als je er klaar voor bent om met jezelf aan de slag te gaan en je kunt het opbrengen een boek te lezen dan kan je hier zeker weten van af komen en wat heel belangrijk is, tot rust komen, want je word hier behoorlijk moe, onzeker en gefrustreerd van om zo te denken (tenminste dat werd ik) Het boek is eigenlijk voor iedereen een aanrader, je leest het ook zo weg en als je het even niet meer weet lees je het gewoon opnieuw... Zie bronvermelding. Tweede tip en dit kan in het begin moeilijk en misschien wel wat spanning geven: Interview de mensen om je heen waarvan je denkt dat ze negatief over je denken, spreek je gevoel uit, stel vragen. "Ik heb steeds het gevoel dat jij zo over me denkt, klopt dat?" Opkomen voor jezelf als je dit nooit hebt gedaan kan heel spannend zijn zeker als je denkt voor de ander hoe hij of zei daar weer op zal reageren, maar deze spanning word langzaam maar zeker steeds minder en je zelfvertrouwen groeit evenals je eigenwaarde doordat je je durft te uiten. Niet iedereen durft zijn of haar gevoel te uiten, dus als jij laat zien dat jij dit wel kan laat je daarbij ook zien dat jij er mag zijn, hiervoor krijg je veel respect en waardering van anderen terug. Er zullen altijd mensen zijn die jaloers op je zijn en je afkatten, bij deze mensen kun je je afvragen of ze daar nog zijn waar jij net bent uit geklommen.

Bronnen:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken...
http://www.volledigvrij.nl/www.volledigvri...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100